۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85080181
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

انتظار ۱۷ ساله پروژه سالن تئاتر زنجان برای تکمیل شدن

زنجان – ایرنا – ساخت سالن تخصصی تئاتر زنجان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی با گذشت ۱۷ سال، تکمیل آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد متوقف مانده است.

به گزارش ایرنا، تئاتر و نمایش رسانه‌ای تاثیرگذار برای انتقال پیام‌ است و آنچه در صحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تاثیر عمیق و بلند مدتی در ذهن و تفکر مخاطب داشته باشد از این رو تئاتر یکی از هنرهای هویت ساز و به مثابه آیینه جامعه است.

هنر تئاتر در زنجان فراز و نشیب های متعددی سپری کرده و در مقاطعی رونق زیادی داشته و در چند سال اخیر چراغ آن کم سو بوده است.

در سال‌های اخیر تئاتر در استان زنجان با بودجه‌ها و حمایت های محدود و بیشتر با تکیه بر علاقه ها و انگیزه های فردی ادامه مسیر داده است.

با وجود تلاش هایی که برای تامین نیازهای سخت افزاری در حوزه تئاتر طی چند سال گذشته در زنجان انجام شده است، نبود سالن تخصصی برای تئاتر همچنان یک مساله جدی و کمبود اساسی است.

در این سال ها نبود سالن تخصصی و ملزومات سخت افزاری مورد نیاز برای اجراهای فاخر نمایشی به دغدغه عمده هنرمندان تئاتر در استان زنجان تبدیل شده است.

تکمیل سالن تخصصی تئاتر زنجان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: ساخت سالن تخصصی تئاتر زنجان با یک برنامه مشخص شروع شد ولی در ادامه به آن پرداخته نشد و پروژه ای که قرار بود چند سال پیش با ۲ میلیارد تومان به نتیجه برسد، اکنون با احتساب هزینه های فعلی به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری نیاز دارد.

امرالله حسنی ادامه داد: در سفر رییس جمهور به استان برای این پروژه اعتباری مصوب نشد ولی در تلاش هستیم تا در سفر بعدی رییس جمهور به استان، پروژه سالن نیمه کاره تئاتر زنجان در فهرست طرح ها برای اختصاص اعتبار قرار گیرد.

پروژه ای که قرار بود چند سال پیش با ۲ میلیارد تومان به نتیجه برسد، اکنون با احتساب هزینه های فعلی، تکمیل آن به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در خصوص فضای لازم و مناسب برای هنرهای نمایشی در استان در مضیقه هستیم، افزود: در حال حاضر تنها یک سالن در فرهنگسرای امام خمینی (ره) شهر زنجان برای اجراهای صحنه ای استفاده می شود و یک پلاتو نیز برای تمرین و اجراهای محدود در این فرهنگسرا ایجاد شده است.

حسنی گفت: شهرستان های استان هم وضعیت چندان خوبی از حیث فضاهای مورد نیاز برای تئاتر ندارند، در ابهر، خرمدره و خدابنده که گروه های فعال تئاتر دارد، پلاتو مناسب تمرین وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: تلاش ما این است تا این کمبودها تا حدی جبران شود و انتظار داریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این خصوص کمک حال هنرمندان باشد.

انتظار ۱۷ ساله پروژه سالن تئاتر زنجان برای تکمیل شدن

هزینه تولید نمایش بالا رفته ولی حمایت ها کم شده است

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان به وجود مشکلات سخت افزاری در تئاتر استان اشاره کرد و گفت: اگر در ابتدا این مشکلات حل شود، مابقی مسائل نیز تا حد قابل توجهی حل خواهد شد.

علیرضا فریدراد اظهار کرد: از زمان آغاز پروژه سالن تخصصی تئاتر زنجان تا حالا چندین استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان تغییر کرده ولی هنوز اتفاقی خاصی در جهت تکمیل آن نیفتاده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در هر استانی سالن تخصصی تئاتر وجود دارد، ادامه داد: این سالن برای همه رشته های هنری قابل استفاده است و تکمیل آن نتایج و ثمرات خوبی به دنبال دارد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان به موضوع تورم و افزایش هزینه ها اشاره کرد و گفت: این مساله روی تولید آثار نمایشی هم تاثیر دارد، به طور مثال هزینه تولید یک اثر نمایشی با اجرای یک دکور معمولی و با تعداد محدود بازیگر، نسبت به گذشته افزایش چند برابری داشته در حالی که بودجه تئاتر و اعتباری که برای حمایت از گروه های نمایشی اختصاص پیدا می کند، به جای اینکه بالاتر برود، کم می شود.

با وجود مشکلات و کاستی هایی که هنرمندان تئاتر با آنها دست به گریبان هستند ولی دل این هنرمندان به عشق مردم و مخاطبان گره خورده و کارهای ارزنده ای در استان تولید شده است.فریدراد گفت: در استان زنجان برخی گروه های نمایش بابت مبالغی که باید دریافت می کردند، از سال ۹۸ طلب دارند و ما نتوانسته ایم هنوز آن مبالغ ناچیز را به آنها پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در مقاطعی مثل دهه ۷۰، تئاتر زنجان شرایط خوبی داشت، افزود: اکنون با وجود اینکه علاقه مندان زیادی به این هنر داریم ولی ما نمی توانیم آنچنانکه باید به آنان خدمات بدهیم.

فرید راد با بیان اینکه دست کم باید ۲۰ گروه فعال تئاتر در استان داشته باشیم، گفت: اکنون ۱۲ گروه دارای مجوز داریم ولی از این تعداد، هشت گروه فعال هستند.

وی به ضرورت توجه مسئولان به تئاتر و حمایت از این هنر در استان تاکید کرد و اظهار داشت: با وجود مشکلات و کاستی هایی که هنرمندان تئاتر با آنها دست به گریبان هستند ولی دل این هنرمندان به عشق مردم و مخاطبان گره خورده و کارهایی ارزنده ای در استان تولید شده است.

انتظار ۱۷ ساله پروژه سالن تئاتر زنجان برای تکمیل شدن

بودجه فرهنگی استان کفاف حمایت های زیاد از تئاتر را نمی دهد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و اشاره اسلامی استان زنجان با بیان اینکه محدودیت بودجه فرهنگی استان کفاف حمایت های زیاد از تئاتر را نمی دهد، گفت: تخصیص اعتبارت فرهنگی عمدتا برنامه محور است و ما در این خصوص برای برگزاری رویدادی مثل جشنواره تئاتر استان هزینه های بیشتری هم صرف کرده ایم.

ابراهیم قاسمی ادامه داد: سال گذشته از محل فصل پنج اعتبارات فرهنگی ۳۵۰ میلیون تومان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت که این مبلغ متناسب با نیازها نبود.

وی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای حمایت از هنرمندان در رشته های مختلف به ویژه هنرمندان تئاتر انجام می دهیم، اظهار کرد: حمایت از گروها یا نمایش بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تئاتر است و گروه هایی که ثبت نشده اند مشمول حمایت نمی شوند بنابراین در وهله نخست باید ثبت آنها در سامانه انجام شود.

برآیند:

امروزه فعالان عرصه تئاتر در استان زنجان با حداقل حمایت ها به فعالیت خود ادامه می دهند و چراغ این هنر را به سختی و مشقت در استان روشن نگه داشته اند.

آنها درخواست دارند بعد از ۱۷ سال چشم انتظاری بالاخره اعتبارات لازم برای تکمیل سالن اختصاصی تئاتر استان تخصیص یابد و گره کور این پروژه بعد از سالها بلاتکلیفی در دولت سیزدهم گشوده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha