سمرقند ۲۴ فروردین میزبان نشست همسایگان افغانستان/ جای طالبان خالی است

تهران - ایرنا - چهارمین دور از نشست های دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز پنجشنبه هفته جاری(۲۴ فرورین) به میزبان شهر سمرقند ازبکستان برگزار می شود و این در نشست هم، جایی برای حضور نماینده ای از حکومت طالبان در نظر گرفته نشده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، وزیران امور خارجه و نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به عنوان کشور میزبان در این نشست شرکت خواهد کرد.
ریاست هیات چینی حاضر در این نشست برعهده آقای «چین گانگ» وزیر امور خارجه این کشور خواهد بود و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز شخصا ریاست هیات روس شرکت کننده در نشست سمرقند را برعهده خواهد داشت.

دومین دور نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و دور سوم آن نیز فروردین ماه ۱۴۰۱ به میزبایی چین برگزار شد.

در نشست چهارم نیز همچون دیگر نشست های منطقه ای و بین المللی درباره افغانستان، نماینده از حکومت طالبان حضور نخواهد داشت؛ موضوع که مورد انتقاد حکومت کنونی افغانستان است چرا که آنها اعتقاد دارند در هرگونه نشستی که با موضوع بررسی مسائل افغانستان برگزار می شود، باید نماینده ای از این کشور حضور داشته باشد. اما به رسمت شناخته نشدن حکومت طالبان از سوی کشورهای جهان باعث شده تا فعلا تقریبا تمام نشست های منطقه ای و بین المللی با موضوع افغانستان بدون حضور نماینده حکومت طالبان برگزار شود.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر معتقد است نماینده حکومت طالبان باید در چنین نشست‌هایی دعوت شود.

به باور سهیل شاهین «هر نشستی که در مورد افغانستان صورت می‌گیرد، اگر در سطح منطقه باشد یا جهانی، لازم است که هیات طالبان به عنوان یک طرف اصلی دعوت شود تا حقایق عینی در مورد افغانستان را در برابر شرکت کنندگان قرار دهد و راهکار خود را روشن کند.»

با توجه به وضعیت پیچیده‌ امنیتی و افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و مسائل مرتبط با تولید مواد مخدر در این کشور، انجام هماهنگی های منطقه ای و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر از سوی کشورهای منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha