۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85079665
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در رزمایش چین در آب‌های جزیره تایوان چه گذشت؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸
کد خبر: 85079665
در رزمایش چین در آب‌های جزیره تایوان چه گذشت؟

تهران- ایرنا- با شدت گرفتن تنش‌ها بر سر دیدار تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌ حکومت تایوان و آغاز رزمایش نظامی چین در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده به اهدافی حساس در نقاط مختلف این جزیره نگرانی ها مربوط به امنیت این شبه جزیره با افزایش یافته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این رزمایش سه روزه که از روز ۱۹ فروردین ماه آغاز شد، واحدهای مختلف نیروهای نظامی چین شامل نیروی هوایی، دریایی و موشکی در ادامه رزمایش جاری خود در اطراف جزیره تایوان، اقدام به شبیه سازی حمله به اهداف مشخص در جزیزه تایوان کردند تا قدرت شلیک و واکنش سریع و قابلیت‌های حمله دقیق دوربردشان را به معرض نمایش بگذارند.

به گزارش چاینا دیلی، به گفته سخنگوی فرماندهی منطقه شرقی ارتش چین، این مانور نظامی که از روز ۱۹ فروردین ماه آغاز شد، شامل گشت‌زنی و تمرین‌های آمادگی رزمی نیروهای ارتش چین بود.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز نیز در بیان چرایی اعزام ناوشکن از سوی پکن به تنگه تایوان اعلام کرد چین همچنان به اتخاذ اقدامات لازم برای حفاظت قاطع از تمامیت ارضی و استقلال خود ادامه خواهد داد.

چین در عین حال، «هسیائو بی‌کیم» سفیر حکومت تایوان در آمریکا و خانواده‌اش را در فهرست تحریم قرار داد و از ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو منع کرده است.

چین که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، دیدار آمریکایی‌ها با رئیس تایوان را محکوم کرد.

چین پیش از دیدار مک‌کارتی با رئیس جزیره تایوان تاکید کرده بود که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید به اصل چین واحد و ۳ اعلامیه مشترک میان آمریکا و چین در این باره پایبند باشد و از ارسال پیام‌های اشتباه به نیروهای «تایوان مستقل» خودداری و از تضعیف روابط میان چین و آمریکا و صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان پرهیز کند.

در رزمایش چین در آب‌های جزیره تایوان چه گذشت؟

واکنش های جهانی

اقدام چین در برگزاری رزمایش سه روز در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده واکنش شماری از مقامات جهان در آمریکا، ژاپن، تایوان و اروپا را به دنبال داشت.

به استناد گزارش های خبری، تنش در روابط آمریکا و چین بر سر تایوان در حالی است که رهبران نظامی ایالات متحده می گویند که پکن احتمالا تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله خواهد کرد، هرچند برخی دیگر از آنها نیز معتقد هستند که این تهاجم ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

به نوشته آساهی شیمبون، آمریکا در جریان برگزاری این رزمایش اعلام کرد واشنگتن کلیه تحرکات چین در رزمایش‌ اخیر خود در رزمایش‌های نیروهای هوایی و دریایی پکن را در اطراف جزیره تایوان رصد می کند.

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در یک گفت‌وگوی خبری با فاکس نیوز تاکید کرد که درصورت حمله چین به تایوان، گزینه ارسال نیرو به این جزیره روی میز است و آمریکا احتمالا نیروهای خود را به این جزیره می فرستد.

این نماینده جمهوری‌خواه خاطرنشان کرد که اگر چین به تایوان حمله کند، گزینه ارسال نیرو به این جزیره به طور قطع روی میز خواهد بود و این موضوعی است که باید توسط کنگره با مردم آمریکا مورد بحث قرار گیرد.

بنابر اعلام مقامات آمریکایی اگرچه تایپه متحد واشنگتن نیست، اما براساس قانونی که آمریکا در روابط با تایوان دارد به منظور «کمک به حفظ صلح، امنیت و ثبات در غرب اقیانوس آرام» برخی فعالیت‌های دیپلماتیک غیر رسمی میان دو کشور مجاز است. در سال های اخیر نیز باوجود فقدان روابط دیپلماتیک رسمی، حمایت آمریکا از تایوان افزایش است.

همچنین، همزمان با رزمایش نظامی چین در آب‌های اطراف جزیره تایوان، مقامات ارشد ژاپن و چین در خصوص برخی نگرانی های مربوط به مناطق دریایی با یکدیگر دیدار کردند.

هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه ژاپن، نیز اعلام کرد توکیو تمرینات نظامی چین در اطراف تایوان را به طور مداوم و «با علاقه فراوان» دنبال می‌کند. وی افزود: «اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان برای امنیت ژاپن، و همچنین برای ثبات جامعه بین‌المللی به عنوان یک کل مهم است».

تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان نیز رزمایش سه روزه چین در اطراف این جزیره را «نگرش غیرمسئولانه یک کشور بزرگ» خواند و گفت این تمرینات نظامی باعث بی‌ثباتی در تایوان و منطقه شده است.

وزارت خارجه تایوان نیز با تکرار صحبتهای تسای مدعی شد که پکن صلح و ثبات منطقه را تضعیف و خدشه دار می کند.

به نوشته یورونیوز، هم‌زمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که از سفر چین بازگشته است در گفتگو با یک روزنامه اقتصادی فرانسوی از اتحادیه اروپا خواست که دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا و چین در مورد تایوان نباشد.

مکرون در ادامه با بیان اینکه «اولویت ما سازگاری با دستور کار دیگران در سراسر جهان نیست»، بر عدم ورود به دسته‌بندی‌های کنونی در جهان تأکید کرد.

از دیگر سو، اظهارات مکرون درباره لزوم استقلال اروپا از آمریکا در مساله تایوان و تبدیل شدن به «قطب سوم» با واکنش‌های تند اروپایی‌ها و ایالات متحده روبرو شد.

نوربرت روتگن نماینده آلمانی و عضو کمیته روابط خارجی بوندستاگ (پارلمان) دوشنبه در توئیتی نوشت که مکرون «سفر خود به چین را به یک کودتای تبلیغاتی به نفع شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و به فاجعه‌ای در سیاست خارجی اروپا تبدیل کرد.

وی افزود که مکرون بیش از پیش خود را در اروپا منزوی کرده است.

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد: اگر اروپا نمی‌خواهد در مساله تایوان از آمریکا یا چین جانبداری کند پس در مساله اوکراین نیز نباید از هیچ طرفی جانبداری کند.

این در حالیست که دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین بر این باور است که همه باید به چین و اقداماتش که در راستای قوانین بین‌المللی است، احترام بگذارند. پسکوف اعلام کرد که چین حق دارد به اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ داده و در اطراف تایوان رزمایش نظامی برگزار کند.

در رزمایش چین در آب‌های جزیره تایوان چه گذشت؟

بنظر می رسد پیشرفت‌های چین در زمینه‌های مختلف موجبات نگرانی آمریکا را به دنبال داشته است. در حال حاضر واشنگتن با تمرکز بر شرق و جنوب شرق آسیا، سیاست مهار چین را دنبال می‌کند. پس از جنگ اوکراین، مسئله چین و تایوان بار دیگر در صدر خبرها و تحلیل‌ها قرار گرفت و تمرکز بر چین بیشتر شد.

علیرغم تبلیغات آمریکا بر ضد چین مبنی بر اینکه سیاست تهاجمی ‌در برابر تایوان اتخاذ کرده، اما این آمریکاست که تایوان را بهانه‌ای برای مهار چین و جلوگیری از قدرت گرفتن آن قرار داده است.

آمریکا می کوشد با توجه به بحران اوکراین و حمایت‌های اروپا و چند کشور آسیایی از کی یف، غربی‌ها را در مسئله تایوان بر ضد چین تحریک نماید و از این وضعیت برای تضعیف پکن استفاده کند.

همچنین حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی ‌از تایوان و تلاش برای وارد کردن تایوان در فرایندهای بین‌المللی از جمله اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا به شمار می آید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha