واکنش اروپا و آمریکا به اظهارات مکرون درباره عدم پیروی از مواضع واشنگتن درباره تایوان

تهران- ایرنا- اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره لزوم استقلال اروپا از آمریکا در مساله تایوان و تبدیل شدن به «قطب سوم» با واکنش‌های تند اروپایی‌ها و ایالات متحده روبرو شد.

به گزارش ایرنا، مکرون در جریان سفر سه روزه خود به چین در مصاحبه با نشریه‌های پولیتیکو و لزکو گفت: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این مساله (تایوان) دنباله‌رو بوده و خود را با ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: استقلال راهبردی بدین معنا است که فرض کنیم دیدگاه‌های مشابهی با ایالات متحده داریم، اما چه در مورد اوکراین، چه رابطه با چین یا تحریم‌ها، ما یک راهبرد اروپایی داریم. ما نمی‌خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک شویم. برعکس، ما باید مدل خود را «ریسک‌زدایی» کنیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم.

نوربرت روتگن نماینده آلمانی و عضو کمیته روابط خارجی بوندستاگ (پارلمان) دوشنبه در توئیتی نوشت که مکرون «سفر خود به چین را به یک کودتای تبلیغاتی به نفع شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و به فاجعه‌ای در سیاست خارجی اروپا تبدیل کرد.

وی افزود که مکرون بیش از پیش خود را در اروپا منزوی کرده است.

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد: اگر اروپا نمی‌خواهد در مساله تایوان از آمریکا یا چین جانبداری کند پس در مساله اوکراین نیز نباید از هیچ طرفی جانبداری کند.

پاسکال کونفاورو سخنگوی سفارت فرانسه در آمریکا گفت که اظهارات مکرون بیش از حد تفسیر شده است و «آمریکا متحد ماست و ارزش‌های مشترک زیادی با یکدیگر داریم.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha