۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85079403
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: آمریکا در حال فشار بر کشورها برای صادرات مجدد تسلیحات به اوکراین است

نیویورک – ایرنا- واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که آمریکاو متحدانش بر کشورهای دیگر فشار می آورند تا با نقض توافقات با روسیه، سلاح های دوران شوروی خود را به اوکراین صادر کنند.

به گزارش ایرنا، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی ر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد خطرات ناشی از نقض توافقنامه های ارسال تسلیحات نظامی افزود: ارسال تسلیحات مخفی به مناطق مختلف از طریق کشورهای ثالث، تصویر جریان تسلیحات در جهان را مخدوش می کند و شفافیت در این زمینه را کاهش می دهد

وی ادامه داد: متأسفانه کشورهای غربی نه تنها چنین تخلفاتی را نادیده می گیرند، بلکه آنها را تشویق می کنند. آمریکا و متحدانش در حال اعمال فشار بر کشورهای ثالث هستند و از آنها می خواهند که چنین توافقنامه هایی را با روسیه و سایر کشورها به نفع گسترش ارسال تسلیحات به کی یف نقض کنند.

سفیر روسیه یادآور شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوامبر گذشته گفته بود شرکت‌ها در کشورهای اروپای شرقی تولید تسلیحات نظامی دوران شوروی را از سر گرفته‌اند، در حالی که توافق‌های روسیه با این کشورها صادرات چنین محصولاتی را بدون رضایت شوروی سابق یا روسیه ممنوع کرده است.

نبنزیا افزود: چنین اقداماتی نقض آشکار هنجارهای بین‌المللی کنترل تسلیحات متعارف است.

به گفته معاون دبیر کل ناتو، متحدان ناتو در سال گذشته ۶۵ میلیارد یورو (۷۰.۸ میلیارد دلار) انواع کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کردند.

میرچا جوآنا معاون دبیرکل ناتو اخیرا در  سخنرانی امنیتی سالانه وینسنت بریسکو گفت: در طول سال گذشته، متحدان ناتو به ارزش نزدیک به ۱۵۰ میلیارد یورو کمک به کشورها، از جمله ۶۵ میلیارد یورو کمک‌های مالی بشردوستانه و نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha