۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85079024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلاروس ضمانت‌های امنیتی روسیه را خواستار شد

۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبر: 85079024
بلاروس ضمانت‌های امنیتی روسیه را خواستار شد

تهران- ایرنا- رییس‌جمهوری بلاروس در دیدار با وزیر دفاع روسیه در میسنک، گفت که کشورش نیاز دارد تضمین‌های امنیتی در خصوص حمایت همه جانبه روسیه از بلاروس را در صورت وقوع یک تهاجم خارجی دریافت کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا)، الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در مینسک پایتخت بلاروس پیرامون مسائل امنیتی و نظامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لوکاشنکو در این دیدار که چند هفته پس از اعلام توافق مسکو و مینسک برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس، صورت گرفت، بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی از طرف مسکو به کشورش تاکید کرد.

وی در ادامه توضیح داد: مینسک نیاز دارد مسکو،‌ ضمانت‌های امنیتی به بلاروس ارائه و تضمین کند که در صورت هرگونه تهاجم‌ خارجی به این کشور، از خاک آن مانند خاک خود دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری بلاروس با اشاره به گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در این خصوص و حمایت همه جانبه پوتین از او، تصریح کرد: به گفته پوتین باید با بازبینی معاهدات و توافقات میان دو کشور درباره نوع قانون نظارتی حقوقی بین دولتی که می‌توان برای اطمینان از امنیت کامل بلاروس تصویب گردد، تصمیم گیری شود.

بر اساس این گزارش، لوکاشنکو در اظهارات خود به عدم پایبندی غرب به توافق‌ها پیرامون تضمین‌های امنیتی به ویژه در چارچوب «تفاهم نامه بوداپست» که در ازای خروج کلاهک‌های هسته‌ای صورت گرفته بود، اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در ۱۹۹۴ [۱۳۷۳ خورشیدی] و در چارچوب تفاهم‌نامه معروف بوداپست، تمام قدرت‌های غربی و روسیه سوگند یاد کردند تا امنیت کامل قزاقستان، اوکراین و بلاروس را فراهم کنند اما همانطور که می‌دانید غربی‌ها همه این معاهده‌ها، قرارداها و بیانیه‌ها را زیر پا گذاشته‌اند و هیچ [تامین] امنیتی وجود ندارد.

رئیس جمهوری بلاروس پیشتر گفته بود برای حفاظت از کشورش و در صورت لزوم، ممکن است میزبانی «سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک» روسیه را نیز مد نظر قرار دهد.

پوتین روز ۵ فروردین اعلام کرد این کشور در بلاروس که در همسایگی آن قرار دارد، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر می کند.

رییس‌جمهوری روسیه با توضیح اینکه لوکاشنکو مدت هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را مطرح کرده است، گفت: توافق کردیم این تسلیحات را بدون نقض رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکا چندین دهه است سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در قلمرو کشورهای متحد خود و همچنین اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا از جمله بلژیک، هلند، آلمان، ایتالیا و ترکیه مستقر کرده است، گفت: این رویه همچنان ادامه دارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ رییس‌جمهوری روسیه نیز با تاکید بر اینکه این تصمیم مشترک مسکو و مینسک، تعهدات این کشور در عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را نقض نخواهد کرد، گفته بود کنترل این تسلیحات همچنان بر عهده مسکو خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha