۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85078649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین و ناامنی حاکم بر انرژی جهان از منظر نشریه آمریکایی

تهران- ایرنا- مجله آمریکایی فارن‌افرز در مقاله‌ای با تاکید بر ناامنی حاکم بر انرژی در جهان که ناشی از جنگ اوکراین بوده، تاثیرات به وجود آمده از این بحران را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این نشریه آمریکایی در این مقاله تحت عنوان «عصر ناامنی انرژی» نوشت: در ۱۸ ماه گذشته بسیاری از سیاست گذاران و افراد علمی در آمریکا و اروپا مشتاقانه در مورد منافع ژئوپلیتیک حرکت به سوی انرژی سبزتر و پاک‌تر صحبت می‌کنند. باور همگان بر این است که رو آوردن به منابع انرژی جدید نه تنها به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند بلکه پایانی بر دردسرهای ژئوپلیتیک برای نظم ناشی از انرژی‌های قدیمی‌تر است.

به نوشته این رسانه، جنگ اوکراین نه تنها نشان دهنده وابستگی گسترده به حکومت‌های خودکامه بود بلکه نشانگر این بود که خطراتی برای اقدامات هماهنگ در راستای توسعه منابع انرژی جدید و فاصله گرفتن از منابع قدیمی وجود دارد.

تعریف از امنیت انرژی به صورت تاریخی این است که دسترسی کافی به منابع با قیمت‌های به صرفه وجود داشته باشد. اما این تعریف ساده دیگر واقعیت ندارد چرا که خطرات پیش روی جهان متعددتر و پیچیده‌تر از قبل شده است. از همین رو سیاست گذاران باید تعریف جدیدی را با توجه‌ به چالش‌های جدید مشخص کنند.

براساس این گزارش، درحالیکه با بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ ایده‌های جدیدی از جمله توسعه فناوری‌های خورشیدی و بادی ایجاد شد، بحران امروز نیز منجر به خلق ایده‌ها و فناوری‌های نوین خواهد شد. اتفاقات سال گذشته ناشی از جنگ اوکراین از جمله بازگشت سرمایه پایین، عدم ثبات در آینده بازار انرژی و فشار برای گریز از سوخت‌های فسیلی باعث کاهش سرمایه گذاری در این زمینه شده است.

لرزه های ۱۸ ماه گذشته همچنین نشان می دهد که چگونه محیط ژئوپلیتیکی می‌تواند بر سرعت و دامنه گذار به سمت انرژی پاک تأثیر بگذارد. پیش از شروع جنگ اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی متعهد به انتشار کربن صفر شده بودند که اقدامات روسیه در صادرات انرژی، آنها را مصمم‌تر برای دوری از نفت، گازو ذغال سنگ کرد.

اما یک سال و نیم اخیر نشان داد که برخی از تولیدکنندگان نفت و گاز همچنان آماده استفاده از توان انرژی خود برای پیشبرد بی رحمانه اهداف سیاسی و ژئواستراتژیک خود هستند.

این مطلب می افزاید: هرچند با توجه به سلطه چین در زنجیره عرضه انرژی‌های پاک، بسیاری از مقام‌های آمریکایی نگران هستند که استفاده از این انرژی‌ها مستلزم وابستگی به این کشور است. همین مساله کشورهای غربی را مجبور می‌کند که دوباره برای تامین انرژی به سمت عربستان و امارات بروند.

به اعتقاد نویسنده این مطلب، جنگ اوکراین و تقابل روسیه با غرب نشان می‌دهد که یک رهبر تنها چگونه می‌تواند ناپایداری برای جمعیت گسترده جهان به وجود آورد و این جنگ یادآور این است که سیاست قدرت‌های بزرگ هرگز کنار نرفته است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha