اعتراض کشاورزان اروپایی به واردات غلات ارزان از اوکراین

تهران- ایرنا- کشاورزان اروپای مرکزی و شرقی در روزهای اخیر در اعتراض به تاثیر واردات غلات ارزان اوکراین که قیمت‌های داخلی را کاهش داده و بر فروش محصولات تولیدکنندگان محلی تأثیر منفی گذاشته است، اعتراض کردند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، خبرگزاری‌های محلی اروپا گزارش دادند که معترضان در تلاش برای جلوگیری از ورود کامیون‌های اوکراینی به کشورشان، ایستگاه‌‎های ایست و بازرسی مرزی را در امتداد مرز بین رومانی و بلغارستان با تراکتورهای خود مسدود کردند.

تولیدکنندگان محلی می‌گویند که نمی‌توانند با قیمت غلات اوکراین رقابت کنند و از کمیسیون اروپا خواستار دریافت غرامت شده‌اند.

با آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ بنادر صادراتی اوکراین (کشوری که اغلب به‌دلیل مقادیر زیاد غلات تولیدی‌اش، «سبد نان اروپا» نامیده می‌شود) در دریای سیاه توسط کشتی‌های جنگی روسیه محاصره شده است و امکان صادرات محصولات کشاورزی کی‌یف از این بنادر به شدت کاهش یافته است.

در پی این اتفاق، کمیسیون اروپا از ترس این که این وضعیت امنیت غذایی جهانی را تهدید کند، در ماه مه ۲۰۲۲ سازوکاری را با نام «خطوط همبستگی» در اروپا برای تسهیل صادرات غلات اوکراین (از راه زمینی) ایجاد کرد.

کمیسیون اروپا همچنین به طور موقت همه عوارض و سهمیه بندی‌های صادراتی اوکراین را حذف کرد و به غلات ارزان اوکراینی اجازه داد تا بدون هیچ محدودیتی به اروپا سرازیر شود.

به گفته انجمن کشاورزان اروپایی «کوپا-کوگِکا»، این امر اختلال بزرگی در بازار غلات کشورهای همسایه اوکراین ایجاد کرده است.

اعتراض کشاورزان اروپایی به واردات غلات ارزان از اوکراین

در همین حال در روزهای اخیر اعلام آماده شدن پیش‌نویس تصمیم کمیسیون اروپا برای تمدید واردات غلات بدون مالیات و محدودیت از اوکراین تا ژوئن ۲۰۲۴، بر آتش خشم کشاورزان اروپایی دامن زد و یکی از آثار آن، استعفای هنریک کوالچیک وزیر سابق کشاورزی لهستان در روز چهارشنبه هفته گذشته بود.

در بیانیه استعفای کوالچیک آمده بود که دولت لهستان به اتفاق دولت‌های اسلواکی، رومانی، مجارستان و بلغارستان درخواستی را به کمیسیون اروپا ارائه کرده‌اند تا «بند حمایتی» (از کشاورزان بومی) را در زمینه واردات معاف از گمرک و بدون محدودیت غلات از اوکراین را فعال کند.

یاور گچف وزیر کشاورزی بلغارستان نیز در همین زمینه گفت: بلغارستان با اوکراین همبستگی دارد اما با سازوکار کنونی در زمینه صادرات غلات اوکراین از طریق اروپا، بازارهای قاره سبز از محصولات کشاورزی اشباع می‌شوند زیرا کشورهای ما به جای کریدورهای صادراتی به انبار غلات تولید شده در اوکراین تبدیل شده‌اند.

کشاورزان لهستانی از واردات غلات اوکراینی که بازار را اشباع کرده، ناراضی هستند تا جایی که در اعتراض به این موضوع تهدید به محاصره و بستن گذرگاه مرزی «دوروسک - جاگودزین» کرده‌اند.

کشاورزان معترض لهستانی قصد دارند پس از افزایش ورود غلات اوکراین به بازار این کشور که منجر به کاهش شدید قیمت خرید این محصولات در لهستان شده است، در روزهای ۱۲ تا ۱۵ آوریل (۲۳ تا ۲۶ فروردین)، این گذرگاه مرزی را مسدود کنند.

در همین ارتباط، ولادیسلاو سرافین رئیس سازمان کشاورزی «کولکو رولنیچز» گفت: ما انتظار گوشی شنوا در دولت و رسیدگی مقامات به مشکلات‌مان را داریم نه اینکه صرفا یک وزیر قدم رنجه کرده و از مرز بازدید کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha