۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85078062
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرملین: واکنش غرب به استقرار سلاح هسته‌ای در بلاروس "افراطی" است

تهران- ایرنا- سخنگوی کاخ ریاست ‌جمهوری روسیه واکنش غرب به برنامه مسکو برای ایجاد یک انبار ذخیره «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» در بلاروس را «بیش از حد و افراطی» توصیف کرد و گفت: این واکنش ها درحالی است که آن‌ها حضور سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در اروپا را فراموش می‌کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف در گفت‌ و گو با یک شبکه تلویزیونی روسیه، افزود: غرب به یادآوری این مساله که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اطراف کشور ما در اروپا مستقر هستند، تمایلی ندارد.

وی ادامه داد: در عوض آن‌ها [غرب] تمایل دارند به برنامه مسکو درخصوص ساخت انبار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس، به شکل نمایشی و افراطی واکنش نشان دهند.

پسکوف با تاکید بر اینکه این تصمیم مشترک مسکو و مینسک، تعهدات روسیه در عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را نقض نخواهد کرد، افزود: ما شاهد یک واکنش بسیار کنترل نشده از سمت غرب درباره این موضوع هستیم.

به گفته سخنگوی کرملین، مسکو همچنان کنترل این تسلیحات را بر عهده خواهد داشت.

انتظار می‌رود ساخت انبار به منظور ذخیره سلاح های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس تا اول ژوئیه (۱۰ تیر ماه) به اتمام رسد.

همچنین الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت برای حفاظت از کشورش و در صورت لزوم، ممکن است میزبانی «سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک» روسیه را نیز مد نظر قرار دهد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز شنبه ۵ فروردین اعلام کرد این کشور در بلاروس که در همسایگی آن قرار دارد، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر می کند.

پوتین با توضیح اینکه لوکاشنکو مدت هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را مطرح کرده است، گفت: توافق کردیم این تسلیحات را بدون نقض رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کنیم.

به گزارش ایرنا, تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در برابر «کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی» قرار می‌گیرند که قدرت انفجاری آن‌ها تقریباً برابر با ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوتُن دینامیت است و برای تخریب مساحت‌های عظیم طراحی شده‌اند. گرچه کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی، قدرت تخریبی و کُشندگی بسیار زیادی دارند، گاهی به این تسلیحات، «اتمهای کوچک» هم گفته می‌شود. این نوع سلاح‌ها برای حملات کوچک و اهداف ویژه و نزدیک مانند مراکز فرماندهی یا برای از بین‌بردن ستونی از تانک‌ها یا ناو گروه‌های جنگی استفاده می‌شود.

در نبردها و جنگ‌های بشر که تاکنون رخ داده است، هیچ کشوری از تسلیحات تاکتیکی استفاده نکرده است. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، در جریان جنگ سرد این تسلیحات را با هدف بازدارندگی توسعه دادند. اعضای ناتو این گونه سلاح‌ها را در کشورهای اروپایی مستقر کردند تا به اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش نشان دهند که هر گونه جنگ, حتی درگیری با تسلیحات متعارف می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha