۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85077847
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادوات صید غیر مجاز ماهی حلوا سفید در قشم کشف و ضبط شد

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85077847
ادوات صید غیر مجاز ماهی حلوا سفید در قشم کشف و ضبط شد

قشم - ایرنا - سرپرست یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان هرمزگان از کشف ادوات و وسایل صید غیر مجاز ماهی حلوا سفید در فصل ممنوعیت صید این آبزی در شهرستان قشم خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شیلات استان هرمزگان، سروان مهرداد رامش جان با اشاره به اینکه مبارزه با صید غیر مجاز برای حفظ و حراست از منابع آبزی که به عنوان ثروت ملی محسوب می‌ شود از وظایف یگان حفاظت منابع آبزیان است، گفت: وارد کردن هر نوع خسارت به ذخایر این آبزیان طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

وی ادامه داد: این میزان توقیفات پیرو تاکید سرپرست شیلات استان هرمزگان بر مقابله با صید غیر مجاز و در راستای ممنوعیت فصل صید حلوا سفید با تلاش پایگاه حفاظت منابع آبزیان شهرستان بندرعباس و قشم در منطقه دوستکوه و کانی صورت گرفته است.

سرپرست یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان هرمزگان توضیح داد: اکیپ گشت دریایی پایگاه حفاظت منابع آبزیان شهرستان بندرعباس و قشم ضمن دریافت تجهیزات کامل با یک فروند شناور گلف سازمانی به اتفاق عوامل دریابانی به حوزه استحفاضی اعزام شدند که در هنگام گشت زنی ۱۵ حلقه طناب، ۲ جفت تخته ترال و ۲ دستگاه تور ترال غیر مجاز حلوا سفید و تعداد ۲۵ طاقه تور منو فلامنت غیرمجاز و بلاصاحب را کشف و نسبت به توقیف آن اقدام لازم را به عمل آوردند.

رامش جان اضافه کرد: تمامی توقیفات یادشده ضمن تشکیل پرونده به کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی شیلات برای تعیین تکلیف و یا در صورت نیاز به دستگاه قضا ارجاع داده شده اند.

وی اعلام کرد: تلفن ۳۳۳۳۱۴۳۴ ستاد یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات استان هرمزگان برای دریافت هر گونه اخبار و اطلاعات در راستای صید، صیادی و مقابله با صید غیر مجاز به صورت شبانه روزی پاسخگوی مخاطبین این حوزه است.

به گزارش ایرنا، ماهی حلوا سفید یا زبیدی دارای ارزش غذایی بالایی است و در جهان مشتریان فراوانی دارد و نام‌ های غیر ایرانی این ماهی Silver pomfret , Butterfisht White pomfret است.

این گونه در خلیج‌ فارس و دریای عمان، اقیانوس هند، اقیانوس اطلس، خلیج بنگال، دریای شرق و جنوب چین، دریای زرد، دریای اندونزی، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام پراکنش دارد و تغذیه آن بیشتر از زئوپلانکتون‌ هاست و صید آن به‌ وسیله تور گوشگیر است اما در صید به روش ترال هم صید می‌ شود.

ماهی حلوا سفید یا زبیدی در دهه‌ های اخیر به دلیل صید بی رویه و غیرقانونی آن در معرض انقراض قطعی قرار گرفته است و میزان صید آن در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

سنگین بودن ناوگان صید و صیادی، قاچاق صید، ورود شناورهای بیگانه به محدوده صیدگاه‌ های منطقه، فعالیت غیر قانونی و فاقد مجوز قایق‌ ها و شناور های صیادی، صید در زمان ممنوعیت، استفاده از روش های مخرب صید همچون روش "ترال"، به هم خوردن وضعیت طبیعی آب‌ های لب شور و آلودگی زیست محیطی از مهمترین چالش‌ های صید و صیادی ماهی حلوا سفید است.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha