۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبر: 85077515
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هلی کِتنی، دسر بهاره مازندرانی‌ها

۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبر: 85077515
هلی کِتنی، دسر بهاره مازندرانی‌ها

ساری- ایرنا- در فصل بهار و به بازار آمدن گوجه سبز، این روزها هَلی کِتنی یکی از دسرهای تُرش و خوشمزه در فهرست غذاهای مردم مازندران قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گوجه سبز از آن میوه‌هایی است که با فرا رسیدن بهار همه برای چشیدن طعم لذیذش لحظه شماری می‌کنند.

گوجه سبز از ویتامین ث غنی است و علاوه بر دسر و رب در تهیه خورشت نیز به کار می‌رود. در گوجه سبز به اندازه نیاز یک روز انسان، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن وجود دارد.

مازندرانی ها در تهیه غذاهای سنتی خود سعی می کنند تا از میوه ها و سبزی های همان فصل استفاده کنند و تازه خوری جزو برنامه غذایی آنها است.

هلی کتنی یکی از دسرهای بهاری مازندران است که طعم بسیار خوبی داشته و طرفداران زیادی دارد که با دیدنش دهان بیننده آب می‌افتد.

این دسر با استفاده از گوجه سبز و سبزی‌های معطر و خودرو در مازندران تهیه می‌شود.

یکی از گیاهانی که برای تهیه هلی کتنی مورد استفاده قرار می‌گیرید «سِر سِم» است که ظاهری شبیه به نعنا با برگ‌های سبزتر و درازتر دارد، البته بعضی به جای آن از پونه وحشی استفاده می‌کنند.

مصرف زیاد این دسر می‌تواند سبب معده درد شود چرا که دارای مزه‌ای ترش و ظاهری سفت دارد و هضم آن کمی مشکل است.

هلی کِتنی، دسر بهاره مازندرانی‌هاطرز تهیه هلی کِتنی

گوجه سبز یا به قول شمالی ها آلوچه یا هلی رو ابتدا با یک گوشت کوب یا یک تکه سنگ میکوبیم درحدی که له بشه ولی نه به صورتی که هسته وسطش بشکنه، بعد اندکی نمک و پونه خرد شده اضافه می شود.

برای اینکه این دسر حسابی جا بیفتد اجازه دهید ۱۵ دقیقه در مواد تهیه شده بماند تا حسابی اجزای مواد به خورد آن برود.

اسم های دیگه این خوراکی شمالی دشکنه و یا خولی دشکن هست و اون را با دَلال یا ترکیب پونه وحشی و نعناع تهیه می کنند همچنین می توانید آن را با گلپر هم امتحان کنید.

هلی کِتنی، دسر بهاره مازندرانی‌ها

هلی کتنی را شور نخورید

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه میوه ها دارای خواص زیادی هستند، گفت : در فصل بهار گوجه سبز از جمله میوه های خوش طعم و خوش خوراکی است که با آن می توان غذاهای مختلفی آماده کرد.

دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه افزود: این میوه دارای ویتامین های مختلفی نظیر ث، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است که استفاده از آن به عنوان میان وعده ضمن اینکه چاشنی خوب غذایی به شمار می رود در سلامت انسان نیز تاثیردارد.

وی ادامه داد: مازندرانی ها گوجه سبز را با یکسری سبزی محلی استان درست می شود که علاوه بر خواص خود میوه، سبزی های آن نیز خواص خود دارند.

این دکتری تغذیه گفت : البته برای حفظ خواص این دسر بهاری باید توجه شود که نمک استفاده نشود و یا کم استفاده شود.

وی توضیح داد : نمک خاصیت دفع ادرار زیاد دارد که استفاده زیاد از نمک در هلی کتنی باعث بروز چنین مساله فیزیولوژی در بدن می شود.

وی به دختران و پسران که در سن بلوغ قرار دارند، کودکان و همچنین زنان باردار توصیه کرد که این دسر را با نمک کم استفاده کنند.

هلی کِتنی، دسر بهاره مازندرانی‌ها

گردشگری غذا مغفول در مازندران

در همین حال که مازندران از جاذبه های طبیعی و گردشگری پرشماری برای جذب مسافران برخوردار است غذاهای متنوع و خوشمزه این استان نیز می تواند به عنوان بخش دیگری در گردشگری این استان نقش ایفا کند.

کئی پلا، مرغ ناردونی، کرک بپرست، آش دوغ، آش ماست، نازخاتون، خورشت فسنجان و لوه کباب از جمله غذاهای پررنگ و لعاب مازندران است که سالها قبل تصمیم برآن شد تا در منوی غذای اماکن پذیرایی استان قرار بگیرد.

موضوعی که انجام آن اتفاق میمون برای حوزه گردشگری مازندران به شمار می رفت اما آنچنان باید و شاید اجرا نشد و در میانه راه متوقف ماند.

یک کارشناس حوزه گردشگری غذا و نیز مسول سابق روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای این منظور کئی پلا غذای مازندرانی بود در منوی غذاهای اماکن پذیرایی این استان قرار گرفت.

عباس مهدوی افزود: فرصت حضور مسافران زیاد از اقصی نقاط کشور در مازندران این بستر را فراهم می کرد تا غذاهای این استان به عنوان بخش جذاب و خوشمزه گردشگری به مردم معرفی شود.

وی ادامه داد: اما به مرور مدیران واحدهای پذیرایی مازندران بنا به دلایلی همچون نداشتن آشپز ماهر برای پخت این نوع غذاها منو را تغییر دادند و به همان روال قبل بازگشتند.

این کارشناس حوزه گردشگری غذا اضافه کرد: این در حالیست استان ها برای بهره گیری از ظرفیت های موجود سعی کردند غذاهای سنتی استان خود را در منوی واحدهای پذیرایی قرار دادند و این موضوع تا به اندازه ای نهادینه است که به طور مثال در استان قزوین و زنجان به همراه مصرف چای نان محلی آن استان را سرو می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با پیاده کردن ابزار تازه و مناسب ارزیابی واحدهای پذیرایی استان آنها را به سمت سِرو غذاهای بومی و سنتی این استان سوق دهند.

بیشتر بخوانید :

برندسازی غذاهای محلی؛ جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گسترش گردشگری مازندران

گردشگری غذا، فرصتی برای جذب بیشتر گردشگر در مازندران

توریسم غذایی، بستر بی‌رویا در گردشگری مازندران

گردشگری و جای خالی غذاهای سنتی در سفر به مازندران

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha