۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85077255
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امید به بهبود توسعه شهرستان مارگون  با کلنگ زنی سد سقاوه

یاسوج - ایرنا -احداث سد سقاوه که قرار است در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد عملیات اجرایی آن آغاز شود از جمله طرح هایی است که زمینه بهبود توسعه در شهرستان کوچک مارگون را فراهم می کند.

بخش مارگون پیش از این جزو شهرستان بویراحمد محسوب می شد و به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت در دی ماه سال ۱۳۹۸ به شهرستان ارتقا یافت که از آن زمان انتظار مردم برای افزایش زیرساخت های زندگی بیشتر شده است.

آنان اعتقاد دارند که شهرستان مارگون ظرفیت های مغفول زیادی در حوزه های کشاورزی و صنعت دارد که در صورت ساخت سد سقاوه شکوفا خواهد شد .

کارشناسان آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هم بر این باور هستند که سد مخزنی سقاوه که طبق برنامه ریزی صورت گرفته بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته می شود روند توسعه شهرستان ۲۱ هزار نفری مارگون را شتابی چشمگیر خواهد بخشید.

آنان تاکید می کنند ساخت این سد افزون بر تقویت سفره های زیرزمینی، رونق صنعت، تامین آب مورد نیاز طرح های گردشگری، رونق کشاورزی، امکان پرورش ماهیان سردآبی کاهش تنش آبی در شهرستان مارگون را به دنبال خواهد داشت.

این صاحب نظران بر این باور هستند که خروج منطقه از محرومیت ،بن بست اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی،اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر از دیگر پیامدهای احداث سد سقاوه است.

مزایای سد سقاوه

فرماندار مارگون می گوید که سد سقاوه با هدف تأمین آب صنعت،آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان تازه تأسیس در سفر دوم رئیس جمهور دولت سیزدهم که در آینده نزدیک صورت می گیرد کلنگ زنی خواهد شد.

امید به بهبود روند توسعه شهرستان مارگون  با کلنگ زنی سد سقاوه

مختار اندرخور افزود: این طرح با ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه به مناقصه رفته است اما برآوردها نشان می دهد یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سد سقاوه سرمایه گذاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مارگون به علت قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد تاکید کرد: امید می رود احداث سد سقاوه شهرستان مارگون را به یکی از قطب های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

اندرخور عنوان کرد:دشت های حاصلخیز سقاوه، وجود شهرک صنعتی ، رودخانه ها و آبشارهای زیبا از جمله ظرفیت های شهرستان مارگون است که با ساخت سقاوه زمینه شکوفا شدن بخش های مختلف اقتصادی را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است.

اندرخور افزود: این سد می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با بهره برداری از آن آب مورد نیاز روستاهای اطراف و صنایع را نیز تامین می‌کند.

دیگر ارمغان های سفر دوم برای مردم مارگون

فرماندار مارگون ابراز کرد: البته سد سقاوه تنها ارمغان سفر دوم رئیس جمهور برای مردم شهرستان مارگون نیست به طوری که آغاز عملیات اجرایی شهرک دامپروری در این شهرستان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این سفر است.

اندرخور عنوان کرد: ۸۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی سقاوه برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.

دستاوردهای سفر نخست رئیس جمهور در مارگون

فرماندار مارگون با اشاره به تصویب ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر نخست رئیس جمهور به توسعه راه های ارتباطی برای این شهرستان که نیمی از این میزان اختصاص یافته تاکید کرد: بهبود جاده های دسترسی مهمترین ارمغان سفر نخست هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمدبرای مردمان سختکوش مارگون است.

امید به بهبود روند توسعه شهرستان مارگون  با کلنگ زنی سد سقاوه

اندرخور اضافه کرد:براساس پیگیری های صورت گرفته بقیه اعتبار پیش بینی شده سفر نخست رئیس جمهور در خصوص راه های ارتباطی این شهرستان نیز قرار است تا سال آینده تخصیص یاید.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای تقویت زیرساخت های جاده ای مناطقی چون موشمی زیلایی، سیلاب کلوار و موردزرد زیلایی اختصاص یافت.

فرماندار مارگون تاکید کرد:همچنین ۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش زیرساخت های حوزه های بهداشت،درمان، برق،کشاورزی و بهزیستی از محل سفر نخست رئیس جهور به استان در این شهرستان اختصاص و هزینه شد.

وی عنوان کرد: از محل اعتبارات سفر نخست رئیس جمهور هفت میلیارد تومان برای احداث آزمایشگاه،رادیولوژی و همچنین تجهیز خانه های بهداشت مارگون پیش بینی و هزینه شد.

اندرخور تاکید کرد:همچنین از منابع مالی سفر نخست زئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح های کشاورزی اختصاص و هزینه شده است.

فرماندار مارگون ابراز کرد: از محل اعتبارات سفر نخست رئیس جمهور پنج میلیارد تومان به زیرساخت های بهزیستی،و همین میزان برای بهبود امکانات شبکه برق هزینه شده است.

اندرخور همچنین از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در برخی مناطق شهرستان مارگون در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد خبر دادو افزود: به زودی این اعتبار ابلاغ و عملیات اجرایی بهبود زیرساخت های آب شهرستان آغاز می شود.

مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha