۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85076714
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا جنگ علیه یمن به پایان خود نزدیک شده است؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبر: 85076714
آیا جنگ علیه یمن به پایان خود نزدیک شده است؟

تهران - ایرنا - روزنامه رای الیوم امروز شنبه در سرمقاله خود با توجه به تغییر معادلات منطقه ای و جهانی در سایه توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان تلاش کرد که به این سوال پاسخ دهد که آیا جنگ علیه یمن به پایان خود نزدیک شده است؟

به گزارش ایرنا، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز شنبه خود با اشاره به آخرین تحولات مربوط به پرونده حل بحران یمن در سایه توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک نوشت: اگر خبرهایی که می گوید مقامات سعودی در سایه نزدیکی سریع روابط عربستان و ایران تصمیم به پایان دادن جنگ در یمن گرفته اند، درست باشد، این به معنای یک نقطه عطف بزرگ در منطقه خواهد بود که می تواند روابط بین این دو قدرت بزرگ را از مقابله به همکاری تغییر دهد و صفحه درگیری بین آنها را برای دهه های آینده ببندد.

به نوشته رای الیوم، شبکه المیادین که به جنبش «انصارالله» یمن نزدیک است، به نقل از منابع یمنی گفت: «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان که پرونده یمن را در دست دارد، «رشاد العلیمی» رئیس شورای موسوم شورای ریاستی یمن و بسیاری از اعضای این شورا را به ریاض دعوت کرده تا آنها را از نسخه ای از تفاهماتی که به تازگی با دولت وحدت ملی در صنعا درباره تمدید آتش بس و راهکارهای پیشنهاد شده برای حل بحران یمن، مطلع کند.

رای الیوم افزود: رهبری عربستان دریافته است که این جنگ که از چند روز پیش وارد نهمین سال خود شده و طرف های شرکت کننده را از نظر مالی و انسانی خسته کرده است، راه حل نظامی ندارد و کوتاه ترین راه برای پایان دادن به آن، گفتگو و مذاکره با طرف مقابل است و این، همان چیزی است که ابتدا از طریق میانجی ها پشت درهای بسته و پنهانی و بعدا بصورت مستقیم و علنی اتفاق افتاد.

به نوشته این روزنامه، رهبری عربستان سعودی با یک چرخش سیاستی بزرگ و برداشتن گام‌های راهبردی همگان را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شگفت‌زده کرد.

نخستین گام راهبردی عربستان جدا شدن تدریجی از آمریکا پس از ناکامی واشنگتن در حفاظت از ریاض و اقدام واشنگتن در خارج کردن موشک‌های ضد هوایی «پاتریوت» و «تاد» از خاک عربستان در لحظه حساس و رفتن به سمت شرق یعنی چین و شمال یعنی روسیه به عنوان رهبران نظم نوین جهانی بود که آن را می توان "کودتای سیاسی" ریاض علیه واشنگتن توصیف کردند.

دومین گام راهبردی عربستان نیز چند دور مذاکره محرمانه با ایران به عنوان بزرگترین حامی جنبش انصارالله یمن بود که در مرحله بعدی به سطح مذاکرات علنی در بغداد و مسقط زیر نظر چین رسید و با امضای توافقی تاریخی در پکن با حضور رئیس جمهور چین کامل شد.
به نوشته رای الیوم، آنچه تاکنون ناگفته هایی باقی مانده است، شرایط حل و فصل نهایی بحران یمن است که احتمالاً در گفت وگوهای عربستان و ایران که منجر به از سرگیری روابط دو کشور شد، حاصل شده است.

کسانی هستند که در مورد گام های آینده برای آشتی در یمن در قالب برگزاری نشستی فراگیر در ریاض پایتخت عربستان طی هفته ها یا ماههای آینده سخن می گویند که طی آن ممکن است خطوط و چارچوب اصلی یک ابتکارعمل مبتنی بر مشارکت (طرف های یمنی) در حکمرانی ترسیم شود.

مسلم است که بسیاری از طرف‌ها از این تفاهمات عربستان با دولت نجات ملی یمن در صنعا متضرر می شوند و برای جلوگیری از آن ( تفاهمات عربستان با دولت صنعا ) تلاش می‌کنند و این قابل پیش بینی است، اما قطار حل و فصل اوضاع یمن به سرعت در حال حرکت و قرار دادن چوب در لای چرخ های آن دشوار شده است زیرا گزینه های جایگزین رعب آور است و اکثریت مردم یمن آن را رد می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha