بانک توسعه آسیایی: ترکمنستان پتانسیل بالایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد

تهران- ایرنا- بانک توسعه آسیایی در گزارشی با موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، چشم انداز ترکمنستان را در خصوص این دسته از انرژی ها روشن دانست و این کشور را دارای پتانسیل عظیم برای توسعه معرفی کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری ترند، آخرین گزارش چشم انداز توسعه آسیایی که توسط بانک توسعه آسیایی منتتشر می شود، به این موضوع اشاره دارد که ترکمنستان پتانسیل عظیمی برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی دارد، بنابراین سرمایه گذاری در این بخش ها برای تنوع بخشیدن به منابع می تواند سودآور باشد.

بر اساس گزارش بانک توسعه آسیایی (ADB)، از آنجایی که بخش انرژی ۸۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند، دولت ترکمنستان کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی را در اولویت قرار می‌دهد و اولین اقدام مورد بررسی، بهبود بهره‌وری انرژی در تولید، مصرف و حمل و نقل هیدروکربن‌ها از جمله جلوگیری از نشت متان، است.

این بانک گفت: با کمک به پیشرفت فناوری، این کشور قصد دارد با مطالعه و اتخاذ شیوه های مدرن مورد استفاده در کشورهای توسعه یافته، امکانات ایجاد هیدروژن سبز را پیدا کند.

این بانک افزود: اجرای این اقدامات مستلزم اصلاحات بیشتر در سیاست ها و تقویت نهادی است. این گام ها چارچوب قانونی و قانونی فعلی را بهبود می بخشد، مکانیسم های مالی و مالیاتی را برای ترویج کاهش گازهای گلخانه ای توسعه می دهد، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را تشویق می کند و سرمایه گذاری بخش خصوصی را تشویق می کند. نیاز به دسترسی به منابع مالی و فناوری جهانی برای تسهیل پذیرش بهترین شیوه های جهانی مهم ترین چالش حال حاضر است.

در همین حال، ترکمنستان پتانسیل فوق العاده ای برای بهره برداری از انرژی خورشیدی دارد. با بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و با شدت متوسط سالانه تابش خورشیدی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ وات بر متر مربع، کل پتانسیل فنی انرژی خورشیدی به ۶۵۵ گیگاوات می رسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha