۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85076356
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صیادان راضی از اتمام فصل صید در تامین کسری مولدین مشارکت می‌کنند

رشت - ایرنا - فعالیت صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی صیادی پره گیلان در ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ پایان یافت و از ۱۸ تا ۲۱ فروردین‌ماه به پره‌های صیادی معین گیلان فرصت داده شد تا در تامین کسری مولدین مراکز بازسازی ذخایر مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایرنا، شیلات ایران برخلاف آنکه طی ۲ سال گذشته فصل صید ماهیان استخوانی را تا پایان فروردین تمدید می کرد امسال با بررسی آمار صید و اعمال نظرات کارشناسان و جامعه صید و صیادی پایان فصل صید در استانهای شمالی را ۱۷ فروردین ماه اعلام کرد.

اگرچه این امر به مذاق جامعه صیادی خوشایند آمد اما برخی بدنبال تمدید فصل صید در استان هستند، امری که به اعتقاد فعالان وکارشناسان اقدامی ۲ سر باخت برای صیادان و ذخایر آبزیان دریا بویژه ماهی سفید محسوب می شود.

محمدی نماینده جامعه صیادی گیلان تشکلی که از چهار هزار صیاد در ۴۶ شرکت تعاونی صیادی پره تشکیل شده است از وضعیت صید امسال ابراز رضایت می‌کند و اتمام به موقع فصل صید ۱۴۰۱ را برای ادامه حیات شغل صیادی لازم و ضروری می داند.

صیادان راضی از اتمام فصل صید در تامین کسری مولدین مشارکت می‌کنند

پایان فصل صید در زمان مقرر به سود جامعه صیادی است

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان در گفت‌وگو با ایرنا وضعیت صید امسال را (۷۹ تن در منطقه زیباکنار، بیش از ۶۰ تن در بندرانزلی و ۷۰ تن در کیاشهر) را رضایت بخش دانست و گفت: اگرچه وضعیت صید در اوایل شروع فصل راضی کننده نبود اما در ادامه با فزونی صید بهبود یافت.

رحمت محمدی اضافه کرد: بررسی‌های علمی و آماری نشان می‌دهد در فصل صید امسال توانسته‌ایم به نقطه مطلوب مد نظر دست یابیم اگرچه وضع جامعه صیادی ضعیف و مشکلاتشان بسیار است اما اعلام پایان فصل صید در موعد مقرر در نهایت به سود جامعه صیادی است.

وی افزود: سماکان و شرکت‌های ماهیگیری تحت نام روسای شرکت‌های تعاونی خواستار تمدید فصل صید هستند اما این تمدید به سود جامعه صیادی و ذخایر آبزیان دریای خزر نیست.

محمدی در ادامه خواست تا نظر جامعه صیادی نیز درخصوص تصمیم‌گیری برای تمدید فصل صید لحاظ شود و گفت: با این تمدید چند شرکت تعاونی پره صیادی تعطیل خواهد شد، این کار به صلاح نبوده و جامعه صیادی موافقتی با این مساله ندارد.

وی تصریح کرد: این ایام فصل کوچ ماهیان مولد به سمت رودخانه هاست اما به دلیل کم آبی رودخانه‌ها و هجوم ماهیگیران غیرحرفه‌ای و غیر صیاد به سمت رودخانه‌ها این ماهیان در مصب رودخانه صید می‌شوند. برای جلوگیری از این وضعیت باید قانونی جهت برخورد با این خاطیان تدوین و اجرا شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره گیلان با تقدیر از برنامه‌ریزی شیلات برای تکثیر طبیعی ذخایر ماهیان در سال جاری گفت: طی یک ماه گذشته بازرسی‌های مستمری از پره‌های صیادی استان صورت گرفت و شرکت‌های پره از ارسال ماهیان مولد برای تکثیر در استخرهای خاکی استقبال کردند.

محمدی تاکید کرد: هرچه فصل صید زودتر به اتمام برسد شغل صیادی استمرار بیشتری می یابد، در سال‌های آتی نیز باید روزهای فصل صید را کاهش داد تا بتوانیم به سمت کاشت، داشت و برداشت حرکت کنیم.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی قیمت ماهی در بازار گفت: در روزهای آخر فصل صید عرضه از تقاضا پیشی گرفته است و ماهیان کوچکی که باید در سال آینده وارد سبد صید صیادان شوند امسال در وزنهای پایین صید شده و در بازار عرضه می‌شوند که امری نگران کننده است چون ماهی‌های ریز صید شده امسال می توانستند در سال آینده چندین برابر شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان یادگار امام دستک نیز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تمدید فصل صید به سود صیادان نیست، گفت: در روزهای پایانی فصل صید امسال ماهیان ریز صید شده اند این به معنای آن خواهد بود که در سالهای آینده ذخایر ماهیان به حداقل می رسد و در صورت ادامه دار بودن این روند و تمدید فصل صید آینده خوبی در انتظار صیادان نخواهد بود.

امید صادقی تذکر داد: تمدید ها دریای خزر را از ذخایر ماهی سفید تهی خواهد کرد.

صیادان راضی از اتمام فصل صید در تامین کسری مولدین مشارکت می‌کنند

افزایش ۶۹ درصدی صید انواع ماهیان استخوانی در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه فعالیت صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی صیادی پره استان تا پایان روز ۱۷ فروردین ماه ادامه داشت، افزود: از ۱۸ تا ۲۱ فروردین پره‌های صیادی معین گیلان به کسری مولدین مراکز بازسازی ذخایر کمک می‌کنند.

کوروش خلیلی به ایرنا گفت: تمدید ۲ روزه صید (تا ۱۷ فرودین) با تصمیم کمیته مرکزی مدیریت صید شیلات ایران و با بررسی روند صید پره‌ها در سه استان به منظور مشارکت در تامین کسری مولدین ماهی سفید توسط پره‌ها برای تحویل به مراکز بازسازی ذخایر و تکمیل ظرفیت استخرهای تکثیر طبیعی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۴۶ پره صیادی از ۲۲ مهر تا ۱۵ فروردی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشت.

خلیلی میانگین صید پره های استان گیلان در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۵۰ تن اعلام کرد و افزود: درآمد ناخالص پره از صید امسال تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال است.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت فعال پره های صیادی در بازسازی ذخایر ماهیان گفت: در این پره‌های همتی شکل گرفت و تعهدی ایجاد شد که به مراکز بازسازی کمک کنند.

خلیلی هدف گذاری شیلات گیلان را تولید ۱۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی اعلام و اضافه کرد: تاکنون تولید ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: امسال بیش از ۵۸ تن انواع آبزی در گیلان تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه در استان گیلان ۶ هزار انواع مزرعه آبزی پرروی وجود دارد، گفت: از این تعداد پنج هزار و ۳۰۰ مزرعه گرمآبی است که امسال ۵۳ هزار تن ماهی در این مزارع تولید شد. چهار هزار تن نیز ماهی سردآبی و هزار و ۵۶۱ تن ماهی خاویاری پرورشی و هشت تن نیز خاویار پرورشی تولید شد.

خلیلی همچنین از آغاز طرح مولدسازی ماهی سفید در بزرگترین استخر تکثیر طبیعی ایران در بندرانزلی خبر داد و اظهار کرد: ۱۲۰ ماهی مولد در مرحله اول وارد عرصه ۴.۳ هکتاری استخرهای خاکی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری واقع در قلم گوده انزلی شد و بزودی این تعداد به سه هزار و ۲۰۰ ماهی می‌رسد.

مدیر کل شیلات گیلان تعهد امسال شیلات ایران در تکثیر طبیعی دستیابی به تولید ۲۰ میلیون بچه ماهی سفید اعلام و بیان کرد: با اختصاص حدود۴.۳ هکتار استخر خاکی و ۲۵ هچری پره های صیادی به راحتی می توان به هدف مورد نظر دست یافت. در تکثیر مصنوعی نیز این تعهد، ۱۵۰ میلیون بچه ماهی سفید در مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر است.

ضرورت کاهش آلودگی‌های محیط زیستی دریا

استاندار گیلان نیز روز جمعه در حاشیه بازدید از شرکت‌های تعاونی پره شهرستان رودسر در جمع صیادان این شرکت با تاکید بر ضرورت کاهش آلودگی‌های محیط زیستی دریا در زمان رهاسازی بچه ماهیان در فصل تخم ریزی ماهیان رودکوچ، از صیادان خواست در صورت صید بچه ماهیان آنها برای رسیدن به وزن مطلوب رها کنند.

اسدالله عباسی با اشاره به اهمیت اقتصاد و تجارت دریامحور به مدیرکل شیلات استان و فرماندار تاکید کرد: از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌پروری اعم از پرورش ماهی در قفس، ماهیان سردابی گرمابی و ماهیان خاویاری حمایت کنند.

وی از اجرای برنامه‌های راهبردی در این بخش خبر داد و افزود: تلاش داریم امسال با توجه به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» در بخش آبزی‌پروری و اقتصاد دریامحور حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یکی از اولویت های شیلات ایران برای استمرار شغل صیادی در گیلان بازسازی و تکثیر ذخایر آبزیان دریای خزر است و دستیابی به این مهم تنها با تلاش‌های بخش دولتی امکانپذیر نیست بلکه مشارکت جامعه صیادی اعم از شرکت های تعاونی پره، صیادان آزاد و آحاد مردم را می طلبد که علاوه بر خودداری از صیدماهیان مولد و کوچک، محیط رودخانه ها را برای تکثیر طبیعی ماهیان رود کوچ پاک و ایمن نگهدارند.

بیشتر بخوانید:

تکثیر طبیعی ماهی سفید در بزرگترین استخر خاکی ایران در انزلی آغاز شد

فیلم | آغاز طرح مولدسازی ماهی سفید در بزرگترین استخر طبیعی ایران در انزلی

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha