۱۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85076124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 گنجینه "مفخم" بجنورد پُربازدیدترین اثر تاریخی خراسان‌شمالی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: بیشترین بازدید از گنجینه های استان از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد بود.

علی مستوفیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیش از ۱۱ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بازدید کردند که حدود سه هزار بازید آن مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد است.

وی با بیان اینکه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم متشکل از آینه‌خانه و عمارت از یادمان‌های برجسته‌ دوره قاجار در خراسان شمالی است، گفت: بنای آینه‌خانه به شماره هزار و ۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه‌ اسناد و نسخ خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: همچنین بنای تاریخی عمارت مفخم نیز پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان تبدیل‌ شده است.

به گفته وی؛ موزه های دایر استان شامل موزه اسناد و نسخ خطی، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین، موزه تاریخ شهر شیروان و موزه فرش شیروان است.

مستوفیان با اشاره به افزوده شدن ۱۰ سنگ قبر تاریخی به موزه عمارت مفخم بجنورد، گفت: قدمت این سنگ قبرها مربوط به دوره‌های اولیه اسلام و تاریخ معاصر است که در محوطه های تاریخی و در محل امامزاده ها کشف شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: جدای از این اشیای تاریخی، هشت نسخ خطی که مربوط به دوره های صفویه و قاجار است به موزه آیینه خانه مفخم بجنورد افزوده شده است.

هم اکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شی فرهنگی و تاریخی در موزه های استان نگهداری می شود که این اشیا مستند نگاری نیز شده اند.

خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha