۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۳۸
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85075750
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رهبران روسیه و بلاروس درباره گسترش همکاری های دفاعی و اقتصادی گفت و گو کردند

تهران-ایرنا- ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو رهبران روسیه و بلاروس در مسکو درباره گسترش روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی گفت و گو کردند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "یورو نیوز", لوکاشنکو روز چهارشنبه برای دیدارهای دو روزه وارد مسکو شد. گفت و گوهای دو طرف شامل برنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس بود.

پوتین اعلام کرده است که ساخت سیلوهای تسلیحات هسته‌ای در بلاروس تا اول ماه جولای سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

مسکو همچنین به مدرن‌سازی هواپیماهای جنگی بلاروس برای آماده‌سازی در حمل تسلیحات هسته‌ای کمک کرده و موشک‌های کوتاه برد اسکندر را در اختیار این کشور قرار داده است. این موشک‌ها می‌توانند به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شوند.

آموزش نیروهای بلاروس برای استفاده از این موشک‌ها این هفته در مسکو آغاز شد.

دیدار پوتین و لوکاشنکو در چارچوب شورای عالی دولت اتحادیه صورت گرفت.

پوتین همچنین روز پنجشنبه با رهبران چهار منطقه که به تازگی از اوکراین به خاک این کشور الحاق شده‌اند دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در یک نشست مجازی با نیروهای مسلح این کشور گفت: سامانه موشکی اسکندر-ام تحویل شده به ارتش بلاروس قادر به پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای است.
وی اضافه کرد: آموزش نظامیان کشور بلاروس برای استفاده از این سامانه در یکی از پایگاه‌های آموزشی ارتش روسیه از روز دوشنبه آغاز شده است.

شویگو ادامه داد: برخی از هواپیماهای نظامی مینسک توانایی حمله به اهداف دشمن را با موشک‌های هسته‌ای به دست آورده‌اند.

دولت اتحادیه که اتحادیه روسیه و بلاروس نیز نامیده می‌شود، سازمانی متشکل از روسیه و بلاروس است که در هشتم دسامبر ۱۹۹۹ بنیان‌گذاری شد. این اتحادیه در ابتدا با هدف اتحاد هر دو کشور تأسیس شد و در شکل نهایی برنامه‌ریزی‌شده خود به یک کنفدراسیون یا اتحاد سیاسی تبدیل خواهد شد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با موضوع استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس گفت: روسیه با استقرار تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای در بلاروس تعهدات خود در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) اعلام کرد که به درخواست مینسک، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه که ایالات متحده مدتی است در قلمرو متحدانش انجام داده است.

پوتین افزود: انبار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی باید تا اول جولای (۱۰ تیر) در بلاروس ساخته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha