۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۱۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85075739
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری چین : موضع ما در مورد اوکراین حمایت از مذاکرات برای صلح است

تهران-ایرنا- شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز پنجشنبه در جریان دیدار سه جانبه با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در پکن، گفت: موضع چین در قبال بحران اوکراین «حمایت از مذاکرات برای دستابی به صلح» است.

به گزارش پنجشنه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس", وزارت خارجه چین به نقل از شی جین پینگ گفت: پکن بر اساس شرایط ، بطور مستقل موضع خود را تعیین می‌کند. موضع چین در قبال اوکراین, حمایت از مذاکرات صلح است.

وی ادامه داد: چین از طرفین می‌خواهد که آرام و منطقی باشند و بصورت مشترک شرایط را برای گفت و گوهای صلح ایجاد کنند. اولویت اصلی برقراری آتش بس و مخالفت با اقدامات تشدید کننده تنش‌ها یا پیچیده کردن اوضاع است.

به گفته رییس جمهورچین، پکن به تلاش خود برای مذاکرات صلح ادامه خواهد داد.

وی گفت: «چین از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای پیشنهاد رویکردها و طرح‌هایی برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین و ایجاد یک چارچوب امنیتی متوازن، مؤثر و پایدار اروپایی که در راستای منافع اساسی و بلندمدت اتحادیه باشد، حمایت می‌کند» .

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بمدت سه روز (از ۵ تا ۷ آوریل) در چین حضور دارند.

به گزارش ایرنا, رئیس کمیسیون اروپا گفت که شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین تمایل به گفتگو با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود دارد.

فون درلاین امروز پنجشنبه با مثبت ارزیابی کردن صحبت‌های رئیس جمهور چین اظهار داشت: شنیدنش جالب بود که رئیس جمهور شی بر تمایل خود برای گفتگو با زلنسکی تصریح می‌کند.

زلنسکی بارها از شی خواسته تا با وی دیدار کند به ویژه زمانیکه رئیس جمهور چین با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود ماه گذشته در مسکو دیدار کرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفت که شی آماده تماس با زلنسکی است.

فون درلاین همراه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به پکن برای گفتگو با شی سفر کرده است.

مکرون در ابتدای نشست دوجانبه خود در کنار رئیس جمهور چین، به وی گفت: تجاوز روسیه به اوکراین ضربه‌ای به ثبات (بین المللی) وارد کرده است. می‌دانم که می‌توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را سر عقل بیاورید و همه را به میز مذاکره بازگردانید.

چین طرح صلح ۱۲ ماده‌ای را برای بحران اوکراین پیشنهاد کرده است که از هر دو طرف می‌خواهد با کاهش تدریجی تنش با یک آتش بس جامع و ماندگار موافقت کنند.
این طرح عمدتاً توسط غرب به دلیل امتناع چین از محکوم کردن روسیه رد شد و ایالات متحده و ناتو گفتند که چین در حال بررسی ارسال تسلیحات به روسیه است که پکن آن را رد کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha