استولتنبرگ: چین با ارسال تسلیحات مرگبار به روسیه اشتباهی تاریخی مرتکب خواهد شد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو عصر چهارشنبه و در جریان کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست وزیران ناتو در بروکسل برگزار شد، از چین خواست کمک نظامی مرگبار به روسیه ارائه نکند و گفت که این اقدام یک اشتباه تاریخی از سوی پکن خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نقل از پراودا، دبیرکل ناتو تاکید کرد: چین از محکوم کردن تجاوز روسیه امتناع، پروپاگاندای این کشور را بازتاب، از اقتصاد مسکو حمایت و در حوزه نظامی در منطقه هند و اقیانوس آرام با آن همکاری می‌کند.

وی یادآور شد: متحدان غربی به صراحت گفته‌اند که هرگونه کمک مرگبار از سوی چین به روسیه یک اشتباه تاریخی با پیامدهای عمیق خواهد بود و در این زمینه، وحدت ناتو بیش از هر زمان دیگری مهم است.

دبیر کل پیمان آنتلانتیک شمالی تصریح کرد: تاکنون هیچ مدرک تائید شده‌ای مبنی بر ارائه کمک‌های مرگبار چین به روسیه وجود ندارد.

استولتنبرگ با بیان اینکه ناتو باید در همکاری با چین به وضوح از این مسائل آگاه باشد، گفت: ما این موضوع را بسیار دقیق زیر نظر داریم و نیز به صراحت اعلام می‌کنیم که انجام این عمل، یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه دولت چین در حال بررسی امکان ارسال پهپاد و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یکشنبه هفته گذشته گفت: مسکو و پکن ائتلاف نظامی تشکیل نداده‌اند و چیزی را درباره همکاری نظامی خود مخفی نمی‌کنند.

پوتین با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه همکاری روسیه و چین تهدیدی علیه غرب است، اظهار کرد: این مساله مطلقا درست نیست.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما هیچگونه ائتلاف نظامی با چین تشکیل نداده‌ایم. بله، ما همکاری‌هایی در مسیر فنی و نظامی داریم و آن را پنهان نمی‌کنیم و موضوع پنهانی در این زمینه وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha