۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۰۹
کد خبر: 85074400
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رمضان کریم و گستردن سفره‌های اکرام در مشهدالرضا

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۰۹
کد خبر: 85074400
رمضان کریم و گستردن سفره‌های اکرام در مشهدالرضا

مشهد-ایرنا- روزه‌داری ماه مبارک رمضان با احساس خوب بندگی، به یاد فقرا بودن و دستگیری از آنان معنا می‌شود و یکی از زیباترین جلوه‌های آن، گستردن سفره افطاری برای میزبانی از نیازمندان است که مناسب‌ترین زمان آن نیز ایام ولادت کریم اهل بیت(ع) در نیمه این ماه الهی است.

به گزارش ایرنا، هر یک از اهل بیت پیامبر (ص) به صفتی موسوم و به داشتن کرامت و ویژگی خاصی مشهور هستند که امام حسن مجتبی(ع) به دلیل روحیه کم‌نظیرشان در انفاق‌ و بذل و بخشش‌، به عنوان "کریم" اهل بیت (ع) شناخته شده اند و سالروز ولادت آن پرچمدار بزرگ احسان و بخشش، روز اکرام نامیده شده است تا بهانه ای برای یاری رساندن به یتیمان، احیای فرهنگ با هم بودن و ریشه کنی فقر در جامعه باشد.

پانزدهم رمضان سال سوم هجرت، دومین ستاره پرفروغ آسمان امامت و ولایت، نخستین فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و نخستین نوه پیامبر(ص) ، امام حسن مجتبی(ع) در مدینه دیده به جهان گشود که با زاده شدن او باغ کرامت و احسان به شکوفه نشست.

امام حسن(ع) در حدیثی گفته اند: خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عده‌ای در آن ماه با اطاعت و عبادت برای کسب سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می‌کنند.

علمای اسلام در خصوص کرامت حضرت مجتبی (ع) مطالب مختلفی نقل کرده اند که به گفته آنان نخستین تجلیگاه کرامت حضرت، در مقابل دشمنان است و شواهد فراوانی وجود دارد که امام حسن (ع) افزون بر آنچه که به دوستان نیکی می کردند، رفتار کریمانه و بزرگوارانه تری نسبت به دشمنان خود، که گرفتار جهل و نادانی بودند، داشتند چنانکه این باعث تغییر و منقلب شدن روحی آنها می‌شد.

رمضان، بهار احسان

رییس شورای هیات های مذهبی مشهد با اشاره به سنت افطاری در ماه مبارک رمضان و احسان به نیازمندان، گفت: هیاتهای مذهبی روزانه ۲۰۰ هزار وعده غذای گرم در حاشیه شهر، روستاهای اطراف، مساجد و حسینیه‌های مشهد توزیع می‌کنند.

رمضان کریم و گستردن سفره‌های اکرام در مشهدالرضا

علی قارونی افزود: از ابتدای ماه رمضان نیز تاکنون ۳۰ هزار بسته معیشتی بین اقشار کم برخوردار توزیع شده است.

وی ادامه داد: ارزش هر بسته معیشتی به طور میانگین ۱۵ میلیون ریال است.

توزیع غذای حضرت رضا (ع) در حاشیه شهر

مدیر امور مجاوران معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: روزانه سه هزار وعده غذای گرم حضرت در زمان افطار توسط این آستان مقدس با محوریت حاشیه شهر در مشهد توزیع می‌شود.

هادی غلامی افزود: همچنین به منظور ترویج فرهنگ ایثار و افطاری دادن، پویش "بفرمایید افطار" با همکاری شهرداری مشهد در ۱۰۰ نقطه شهر در حال اجراست.

وی ادامه داد: طی این پویش هر کدام از شهروندان و مغازه‌داران در معابر و خیابانها در حد وُسع خود، هنگام اذان مغرب با چای و خرما از روزه داران پذیرایی می‌کنند.

مدیر امور مجاوران معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ویژه در حال اجرا در ماه مبارک رمضان، سفره‌های افطار "مهمانی شهدا" است که به نام شهدای هر محله هر شب و با حضور خانواده شهدا و مردم در مساجد محلات برپا می‌شود.

توزیع افطاری در حرم مطهر رضوی

رمضان کریم و گستردن سفره‌های اکرام در مشهدالرضا

سرپرست معاونت امور زائران آستان قدس رضوی نیز گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان هر شب حدود ۶۰ هزار وعده افطاری گرم و سبک در حرم مطهر رضوی و اطراف آن بین زائران و مجاوران توزیع می‌شود.

محمد شبان افزود: هر شب ۴۵ هزار افطاری سبک فقط بین صفوف نمازگزاران حرم مطهر توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ وعده غذای گرم نیز در مهمانسرای حضرت هر شب در حال توزیع است.

سرپرست معاونت امور زائران آستان قدس رضوی گفت: ۲ هزار وعده افطاری غذای گرم سفره اکرام رضوی در رواق حر عاملی و ۹ هزار وعده سفره افطار مواکب در باب الکاظم(ع) و باب الجواد(ع) حرم مطهر توزیع می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha