۶۰ دستاورد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سالی که گذشت

مشهد-ایرنا- مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ۶۰ دستاورد مهم اقتصادی، این شورا طی سال ۱۴۰۱ داشته که گره های زیادی از مشکلات کارآفرینان استان باز کرده است.

علی اکبر لبافی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۰ درصد از این دستاوردها در حوزه زیرساختها، ۴۰ درصد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات و بخشنامه ها و رویه های اداری و باقی نیز مربوط به سایر بخشها بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ۵۲ جلسه برگزار کرد که ۲۶ درصد موضوعات مطرح شده در آن مربوط به بخش صنعت، ۲۸ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۱۱ درصد مربوط به بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی، پنج درصد مربوط به حوزه تعاون، پنج درصد مربوط به حوزه اصناف و ۹ درصد مربوط به حوزه فنی و مهندسی و پیمانکاران و مشاوران و گردشگری و بازرگانی بود.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: از نظر دستگاهی نیز اداره کل صنعت معدن و تجارت، شرکت شهرکهای صنعتی، اداره کل امور مالیاتی، اداره کل تامین اجتماعی و شبکه بانکی به ترتیب بیشترین موضوعات مطرح در کمیته حمایت از کسب و کار، دبیرخانه و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

لبافی به برخی از مهمترین دستاوردهای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال گذشته پرداخت و افزود: تامین زمین برای استقرار شرکتهای دانش بنیان در قالب عمل به مصوبه هیات وزیران مبنی بر توسعه شهرکهای صنعتی توس و ماشین سازی مشهد که بیش از ۱۰ سال از تصویب آن گذشته بود و همچنین حل موضوع مالیات شرکتهای دانش بنیانی که در شهرکهای صنعتی مستقر هستند، از جمله این دستاوردها بود.

وی اظهار داشت: رفع معضل توقف بیش از حد کامیونهای صادراتی در پشت مرز دوغارون که برای دولت هزینه ساز شده بود، از دیگر توفیقات بدست آمده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال گذشته است .

به گفته وی، در این راستا عملیات اجرایی طرح جامع پایانه مرزی دوغارون آغاز شد، هوشمندسازی سیستم نوبت دهی ناوگان تجاری انجام گرفت، ضوابط حمل یکسره ناوگان تجاری ابلاغ شد و عملیات اجرایی طرح بخش مسافری پایانه مرزی دوغارون به اجرا درآمد.

۶۰ دستاورد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سالی که گذشت

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: موضوع راه آهن خواف - هرات که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اجرا و به بهره برداری رسیده بود، بعد از نخستین حرکت خود در مسیر ریلی به دلیل تغییرات سیاسی در افغانستان متوقف شد.

لبافی ادامه داد: در چندین نشست شورا پیگیری و بررسی شد و در نهایت مقرر گردید عملیات ترمیم خط آسیب دیده انجام و از ابتدای امسال برای حمل و نقل ریلی آماده سازی شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی پنج شهرک صنفی - صنعتی با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای هفت هزار نفر از دیگر مواردی بود که در سال گذشته در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت که هم اکنون مشکلات آن در حال رفع شده است.

وی ایده مربوط به ایجاد شوراهای سازش و حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در محیط کار، اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار (طرح استاد - شاگردی) در سطح ملی، رفع موانع اخذ انشعاب برق تعاونی "یاران ثامن معلم" در مشهد، رفع مشکلات مربوط به معارضین زمین ها و تامین زیرساختهای (آب، برق و گاز) شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد از دیگر دستاوردهای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برشمرد.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: یکی از مهمترین مواردی که در این شورا مورد بررسی قرار گرفت، وصول مالیات بر عملکرد براساس محل فعالیت و تعیین سهم درآمدهای مالیاتی برای استان بود که در نشستی با وزیر اقتصاد مطرح شد.

لبافی گفت: این شورا همچنین موفق شد یک سری از چالشهای مربوط به شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان در حوزه پیمانکاری موضوع تبصره پنج قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را در سطح ملی پیگیری کند تا برخی از این چالشها حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز قانون مربوطه، همسو با بخش اقتصادی سیاستهای کلی برنامه پنجم ابلاغی مقام معظم رهبری شکل گرفت و مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت به خصوص قوه مجریه با بخش خصوصی است که از یک سو بتواند نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشریک مساعی بیشتر نماید و از سوی دیگر به منطقی کردن اندازه دولت و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور بیانجامد.

دبیرخانه این شورا در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اتاقهای بازرگانی استانها مستقر است. مصوبات دبیرخانه شورا برای تایید نهایی به "نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار هر استان" ارجاع می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha