۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85074205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با آفت ملخ مراکشی در کشتزارهای زنجان آغاز شد

۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 85074205
مبارزه با آفت ملخ مراکشی در کشتزارهای زنجان آغاز شد

زنجان - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پایش، کانون کوبی ( سمپاشی محل گردآمدنِ گروهیِ آفت ) و مبارزه با آفت ملخ مراکشی در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع استان آغاز شد.

مجید بلالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نوع آفت به دلیل اینکه ابتدا در مراکش شناسایی شده به نام ملخ مراکشی معروف است اما آفت بومی استان زنجان محسوب می شود و از گذشته های دور به خصوص در منطقه طارم به گیاهان مختلف خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکز خطرزای این آفت به طور عمده طارم، مناطق حاشیه ای این شهرستان و بخش هایی از شهرستان زنجان و سلطانیه است، اظهار کرد: در صورتیکه شرایط جوی برای افزایش جمعیت این آفت فراهم باشد احتمال خسارت نیز افزایش می یابد.

بلالی با بیان اینکه ملخ مراکشی، آفتی پلی‌ فاژ(حمله ور به همه گیاهان سبز) است و به تمامی گیاهان زراعی و غیرزراعی حتی درختان هم می تواند خسارت وارد کند، خاطرنشان کرد: تعداد جمعیت و رشد این آفت تابع وضعیت جوی، میزان بارش ها و شرایط اکولوژیک منطقه است.

وی اظهار کرد: مبارزه با ملخ مراکشی ابتدا با پایش این آفت شروع می شود که با شناسایی کانون ها و کپسولهای تخم سپس با کانون کوبی این نقاط ادامه می یابد.

بلالی زمان آغاز مبارزه با این آفت را همه ساله به طور عمده از اوایل فروردین ماه و گاهی نیز اواخر اسفند بیان کرد و گفت: این اقدامات هم اکنون در مزارع منطقه طارم آغاز شده است.

وی افزود: ملخ مراکشی آفت عمومی است که عملیات پایش، مبارزه و کنترل آن بر عهده سیستم ها و دستگاه های دولتی قرار دارد و توسط مجموعه جهاد کشاورزی انجام می شود.

بلالی تاکید کرد: کشاورزان و بیش از آنها دامدارانی که در مراتع حضور دارند می توانند آلودگی ها را اطلاع دهند تا اقدامات کنترلی سریعتر انجام شود همچنین گروه های پایش حفظ نباتات نیز به طور مستمر مناطق را پایش می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع استان عملیات کنترلی بابت این آفت انجام شد، خاطرنشان کرد: این میزان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ هزار هکتار اجرا شد.

بلالی، اقدامات سریع و به موقع را موجب کنترل کانون های اولیه، پیشگیری از گسترش آفت و صرفه جویی در هزینه ها عنوان کرد و گفت: کنترل این آفت نیازمند سمپاشی است ولی اقدامات کنترلی تلفیقی و بارندگی هم در این امر موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: رعایت ظرفیت چرای دام ها، حفظ گیاهان و گونه های مرتعی نیز می تواند از طغیان این آفت و ریزش آن به پایین دست جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha