۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۹
کد خبر: 85073593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: تقویت پایگاه‌های نظامی آمریکا در فیلیپین به افزایش تنش می‌انجامد

تهران- ایرنا - وزیر امورخارجه چین امروز سه شنبه اعلام کرد آمریکا با تقویت پایگاه های نظامی خود در فیلیپین موجب افزایش تنش ها و صلح و ثبات کمتری در منطقه خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای وزارت امورخارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مجوز فیلیپین به آمریکا برای دسترسی به پایگاه های نظامی بیشتر گفت این موضوع به ذهنیت برد و باخت می انجامد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد واقعیت بسیار واضح است که آمریکا با ذهنیت برد و باخت و دنبال کردن خودخواهانه منافعش قدرت نظامی اش را در این منطقه افزایش داده است و این موضوع تنها منجر به بی ثباتی و افزایش تنش در منطقه خواهد شد. کشورهای منطقه باید درباره این موضوع فکر کنند که چه چیزی به نفعشان است و منافع مشترک را درنظر بگیرند تا به صلح و ثبات در منطقه بینجامد.

دولت فیلیپین عصر دوشنبه محل ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در خاک این کشور را مشخص و اعلام کرد که یکی از آنها در نزدیکی دریای مورد مناقشه چین جنوبی و دیگری نزدیک تایوان است.

بر اساس یک معاهده دفاعی منعقد شده بین مانیل و واشنگتن در سال ۲۰۱۴، معروف به موافقتنامه همکاری دفاعی پیشرفته، نیروهای آمریکایی اجازه یافتند از ۵ پایگاه در فیلیپین استفاده کنند و تجهیزات و مواد نظامی را در آنجا ذخیره کنند.

تعداد این پایگاه‌ها در فوریه گذشته به ۹ پایگاه افزایش یافت، اما مکان چهار پایگاه مشخص نشد.

در بیانیه ریاست جمهوری فیلیپین آمده است که «فردیناند مارکوس» رئیس جمهور فیلیپین با استفاده از سه پایگاه در شمال این کشور، یک پایگاه دریایی و فرودگاه در استان «کاگایان» و یک پایگاه در استان «ایزابلا» موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، پایگاه دریایی «سانتا آنا» در استان «کاگایان» در فاصله ۴۰۰ کیلومتری تایوان و پایگاه چهارم در مجمع الجزایر «بالاباک» در بخش جنوبی جزیره «پالاوان» در نزدیکی دریای چین جنوبی واقع شده است.

پکن از این توافق که چندی پیش سفارتش در فیلیپین آنرا " تلاش آمریکا برای محاصره چین از طریق متحدان نظامی اش " نامیده بود انتقاد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha