۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85073267
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صیادان مازندران چشم انتظار تمدید فصل صید هستند

۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85073267
صیادان مازندران چشم انتظار تمدید فصل صید هستند

ساری - ایرنا - اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران در حالی تقاضای تمدید پنج روز برای ادامه صید و صیادی در خزر کرده که طبق اعلام رسمی شیلات ایران امروز پانزدهم فروردین ماه زمان پایان صید ماهیان استخوانی در این استان است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران گفت: تقاضای کتبی تمدید زمان صید تا بیستم مهر ماه از طریق شیلات استان به سازمان شیلات ایران ارسال شده است، امیدواریم با تقاضای جامعه صیادی موافقت شود.

خشایار نوایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر این نکته که شیلات ایران تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه است ، افزود : کمیته مدیریت صید شیلات ایران با بررسی اظهارات کارشناسی مدیران شیلات استان مازندران و معاونت صیادی و مراکز تحقیقات شیلات ، نسبت به تمدید یا رد درخواست صیادان تصمیم گیری می کند.

وی با بیان این که چند ساعت آینده نتیجه تقاضای تمدید از سوی شیلات مازندران به اتحادیه اعلام خواهد شد، در عین حال وضعیت فصل صید و صیادی را بسیار مطلوب و رضایتبخش توصیف کرد و اظهار داشت: طبق آمار امسال میزان صید انواع ماهیان استخوانی ،حدود ۹۸درصد نسبت به فصل صید گذشته افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا ،صید ماهیان استخوانی دریایی به علت شروع فصل تخم ریزی آنها متوقف می شود تا ماهیان بارور گرفتار تور صیادان نشوند و دخایر ماهیان دریایی هم آسیب نبیند.

همه ساله با به صدا درآمدن نوای نوروزخوانی و فرا رسیدن بهار در مازندران ، فصل کوچ ماهیان استخوانی از دریای خزر به رودخانه ها برای تخم ریزی فرا می رسد ، اگر چه سوابق یک دهه گذشته نشان می دهد شیلات ایران گاهی تا ۱۵ اردیبهشت هم فصل صید و صیادی را تمدید کرده است.

طبق قانون طبیعت ،تخم ریزی ماهیان مولد در رودخانه ها و بازگشتشان به دریا حدود یک ماه زمان می برد . این ماهیان در مناطق امن اقدام به تخم ریزی می کنند و بچه ماهیانی که از تخم ها بیرونی می آیند در فاصله حدود ۴۵ روز پس از رسیدن به وزن یک تا ۲ گرمی به سمت دریا می روند.

صیادان مازندران چشم انتظار تمدید فصل صید هستند

افزایش حدود ۱۰۰درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران میزان صید را از آغاز فصل یعنی ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ تا چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۲ را سه هزارو ۲۰۰ تن اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد ماهیان صید شده ازگونه سفید ، ۳۰ درصد کفال و مابقی کپور و سایر گونه ها است.

نوایی یکی از دلایل اصلی افزایش صید را تکثیر نیمه مصنوعی و مصنوعی و رها سازی بچه ماهی سفید عنوان کرد و گفت: از سال ۹۵ تا کنون هر ساله متوسط بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های شیلاتی منتهی به دریای خزر استان رها سازی می شود که نتیجه این رها سازی ها امسال با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی صید انواع ماهیان استخوانی در سبد صید صیادان نمایان شد.

وی با توضیح این که اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران در چهار سال اخیر همکاری تنکاتنگی را برای تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی ماهیان دریای خزر با شیلات، یگان حفاظت و محیط زیست استان دارد، گفت: در همین راستا اعضای اتحادیه شرکت های تعاونی به صورت ویژه از ۲۰ رودخانه مهم استان که شرایط برای تخم ریزی و تکثیر طبیعی و مصنوعی ماهیان را دارند، مراقبت ویژه ای را انجام می دهد.

همسو با این رویکرد بازسازی به روش طبیعی و مصنوعی با هدف حفظ ذخایر دریای خزر تکثیر و رها سازی بچه ماهی به ویژه سفید و کپور هر ساله در دستور کار شیلات مازندران قرار می گیرد که از نیمه دوم اسفند به ۲روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) و ایجاد استخر در کنار اتحادیه های صیای پره مستقر در ساحل دریای خزر صورت می گیرد.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha