۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85073160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش نارضایتی‌ اروپایی ها نسبت به آینده اقتصادی

۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85073160
افزایش نارضایتی‌ اروپایی ها نسبت به آینده اقتصادی

تهران- ایرنا- درحالیکه اقتصاد جهانی با چالش‌هایی از جمله منازعات تجاری و جنگ اوکراین روبرو است، این تحولات تاثیر منفی بر روی زندگی مردم اروپا گذاشته و نگرانی از وضعیت اقتصادی به نحوی است که نارضایتی مردم این قاره نسبت به آینده اقتصادی را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در تحلیلی از وضعیت اقتصادی امروز قاره اروپا نوشت: سران فرانسه و آلمان سال گذشته میلادی در سخنرانی جداگانه به شهروندان خود یک موقعیت دشوار را در آینده هشدار دادند در حالیکه اقتصاد جهانی با چالش‌هایی از جمله منازعات تجاری و جنگ تمام عیار روبرو است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که زمان فراوانی به سر آمده است و برای اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز سه دهه تجارت آزاد بدون محدودیت که رشد اقتصادی قوی با نرخ تورم پایین را برای کشورش به دنبال داشته، اکنون رو به پایان است.

در همین راستا آلمان با اعتصاب‌ها در اصناف مختلف در اعتراض به حقوق‌های کم و فرانسه با خشم عمومی از طرح مکرون برای افزایش سن بازنشستگی مواجه است.

اعتراض‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند درصورتیکه کیک اقتصاد کوچک شود، پیش رو مبارزه‌ای برای جلوگیری از کوچکتر شدن این سهم وجود دارد.

گئورگی کلایس عضو ارشد اندیشکده اقتصادی بروگل در بروکسل، معتقد است: اگر کسی مجبور باشد هزینه بدهد آنگاه مردم می‌جنگند تا این هزینه را نپردازند.

این گزارش می افزاید: از افزایش هزینه‌ها برای نگهداری از جمعیت سالخورده و مقابله با تغییرات اقلیمی تا دفع تاثیرات منازعه های تجاری و نظامی، بسیاری از مشکلات اروپا مشابه تمام دشواری‌های دیگر اقتصادهای صنعتی است.

اما این دشواری‌ها برای منطقه‌ای که افتخار به بودن بزرگترین بلوک تجاری جهان می‌کند و به شدت وابسته به انرژی‌های فسیلی روسیه است، چالش‌های فوری‌تری را به همراه دارد.

منازعه یک ساله بین اوکراین و روسیه، همه گیری ویروس کرونا و تورم منجر به ایجاد بحران هزینه‌های زندگی اکنون مسائل را بغرنج کرده است.

درحالیکه کارگران کم درآمد آمریکایی که کمبود کارگر در کشورشان پس از قرنطینه کرونا به آنها این اهرم فشار را داد تا برای افزایش دستمزدهایشان مذاکره کنند، کارگران اروپایی به جای چانه زنی برای افزایش حقوق اولویت خود را بر روی امنیت شغلی گذاشتند.

به نوشته این رسانه، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی با طرح‌های سخاوتمندانه مرخصی، بخشی از فشار وارده بر خانوارها را جبران کردند و طیفی از اقدامات حمایتی را برای کمک به مصرف‌کنندگان برای مقابله با تورم و مهم‌تر از همه افزایش قیمت سوخت دنبال کردند.

از آن زمان به بعد واضح‌تر شد که در عین حال بسیاری از شرکت‌ها با افزایش قیمت‌ها در حال بازسازی حاشیه سود خود بودند به نحوی که تورم را تشدید می‌کرد.

در چنین طرح‌های حمایتی از جیب عموم هزینه می‌شود که باعث کسری بودجه شده و در نتیجه دولت‌ها را به افزایش پرداختی‌ها برای کارگران بخش دولتی که اکنون در انگلیس، آلمان و جاهای دیگر در حال اعتصاب هستند، کمتر علاقمند می‌کند.

کارستن برزسکی اقتصاددان ارشد بانک ING آلمان معتقد است: یک افزایش آگاهی وجود دارد که افراد با درآمد پایین خیلی (از تورم) عقب افتاده اند و فاصله دریافت حقوق در آلمان در حال گسترش است. تنش‌های فزاینده‌ای بین افراد با درآمد پایین و درآمد بالا در اروپا وجود دارد.

ذات برخی از اقدام‌ها برای کنترل تورم برای مثال یارانه فرانسه برای سوخت در پمپ بنزین‌ها در برخی موارد بیشتر به نفع مشتریان نسبتا پولدار است تا آنهایی که مشکل مالی دارند.

در همین حال، افزایش سود شرکت ها و سود سهامداران احساس نابرابری را بیشتر تشدید می‌کند.

این مطلب می افزاید: برخلاف اقدام‌های حاکمیتی برای پیشرفت اقتصادی، اعتصاب‌های بیشتری در آلمان در حال شکل گیری است و اعتصاب‌های فرانسوی‌ها که پالایشگاه‌ها و دیگر بخش‌های اقتصاد را هدف قرار می‌دهد همچنان حمایت قوی عموم مردم را دارد.

دولت‌های مکرون و شولتس به دنبال راه‌هایی هستند تا این مشکلات را بر طرف نمایند؛ به ویژه مکرون که از پیش به محبوبیتش آسیب جدی وارد شده است.

اگر نارضایتی افزایش پیدا کند، احزاب رادیکال تر به صورت تدریجی فرصت را برای استفاده از این موقعیت مناسب می‌بینند؛ به ویژه در فرانسه، که با رسیدن مکرون به قدرت در سال 2017 در راس یک جنبش میانه رو جدید، باعث شکل گیری برخی احزاب شد.

کلایس از اندیشکده بروگل گفت:مکرون حزب میانه- چپ و میانه- راست را بلعیده است. تنها جایگزینی که مردم می‌توانند داشته باشند، راست افراطی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha