سخنگوی وزارت خارجه چین: پکن برای تعمیق روابط با مسکو و دهلی نو آماده است

تهران- ایرنا- مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تاکید بر حمایت از سیاست خارجی جدید روسیه، گفت: پکن برای تعمیق روابط با مسکو و دهلی نو آماده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی افزود: چین، روسیه و هند کشورهای نوظهور بزرگ جهان با نفوذ قابل توجه هستند.

این بیانیه در واکنش به نسخه جدید سیاست خارجی روسیه منتشر شد که می‌گوید «تقویت و تعمیق روابط با چین و هند یک اولویت دیپلماتیک» برای این کشور است.

مائو گفت: «از آنجایی که چشم‌انداز بین‌المللی و منطقه‌ای با تغییرات عمیق و پیچیده‌ای مواجه است، ما آماده‌ایم ارتباطات خود را با جامعه بین‌المللی از جمله روسیه و هند تقویت کنیم و سیگنال مثبتی را برای دفاع از چندجانبه‌گرایی واقعی و پاسخ مشترک به چالش‌های جهانی به جهان ارسال کنیم.»

چین و هند درگیر مسائل مرزی در منطقه لاداخ در جامو و کشمیر هستند. درگیری بین نیروهای دو طرف در خرداد ۱۳۹۹ منجر به کشته شدن حداقل ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی شد. دو طرف مذاکرات زیادی برای پایان دادن به درگیری انجام داده‌اند.

مائو گفت که چین و روسیه به توسعه نوع جدیدی از روابط میان کشورهای بزرگ متضمن احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد - برد متعهد هستند.

وی افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به طور جداگانه بین ۱۶ تا ۱۸ فروردین دیدار رسمی از چین خواهند داشت.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین میزبان مکرون برای گفت وگوهای رسمی خواهد بود. همچنین رئیس جمهور فرانسه در این سفر با لی کیانگ نخست وزیر و ژائو لجی رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار خواهد کرد. مکرون قرار است از شهر گوانگژو در استان گوانگدونگ نیز بازدید کند.

مائو گفت: ما آماده‌ایم با طرف فرانسوی کار کنیم و از این سفر به عنوان فرصتی برای دستیابی به نتایج جدید در مشارکت راهبردی نزدیک و پایدار خود استفاده کنیم، نقش مثبتی در رشد مناسب روابط چین و اتحادیه اروپا ایفا و به صلح و ثبات جهانی کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد که امسال بیستمین سالگرد مشارکت راهبردی جامع چین و اتحادیه اروپا است.

وی افزود: توسعه سالم و پایدار روابط چین و اتحادیه اروپا به نفع هر دو طرف است و به صلح و ثبات جهانی کمک می‌کند. در مواجهه با وضعیت بی ثبات بین المللی، افزایش چالش‌های امنیتی جهانی و بهبود کند اقتصادی، مهم است که چین و اتحادیه اروپا روح احترام متقابل و همکاری برد - برد را حفظ، بر اختلالات و مشکلات غلبه و بر اجماع و همکاری تمرکز کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha