غلات و سوریه؛‌ محور گفت‌وگوی روسیه و سازمان ملل

تهران- ایرنا- «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، درباره موضوعاتی مانند صادرات غلات از طریق دریای سیاه و کمک به زلزله‌زدگان سوریه تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، طبق بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، ورشینین در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد اجرای توافق صادرات غلات از دریای سیاه نظرات مسکو را اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف درباره اجرای توافقنامه استانبول برای افزایش امنیت غذایی در جهان و ارسال کمک‌ به کشورهای فقیر صحبت کردند.

بیش از یک سال قبل، روسیه در واکنش به گسترش ناتو در مرز غربی خود، حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد و در نتیجه این درگیری، قیمت جهانی مواد غذایی بویژه غلات افزایش یافت. بر اساس توافقنامه استانبول قرار شد راه‌هایی برای صادرات غلات در نظر گرفته شود.

در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، درباره احیای عملیات خط لوله آمونیاک اودسا-تولیاتی نیز بحث شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که دو طرف در مورد وضعیت کنونی سوریه با تاکید بر کمک‌رسانی به زلزله زدگان این کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا, ماه گذشته (۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر ترکیه و سوریه را لرزاند و بیش از ۵۱ هزار نفر کشته و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha