۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85072482
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حدود ۹۴ درصد از پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85072482
حدود ۹۴ درصد از پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

مجید بیجندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۶.۶ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۳۰ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی و شهرستان گرمه دچار خشکسالی است و این رقم در بجنورد ۹۹.۶ درصد است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی افزود: از ابتدای مهر پارسال تا نیمه فروردین ماه امسال ۱۱۸.۲ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم در بلند مدت ۱۵۸.۹ میلیمتر و در مدت مشابه پارسال ۱۰۲ میلیمتر گزارش شده است.

وی افزود: میانگین بارش استان در این مدت در مقایسه با بلند مدت ۲۵.۷ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش دارد.

بیجندی یادآور شد: بارش یک ساله کامل در استان بیش از ۲۵۰ میلیمتر است که بر این اساس در سال آبی جاری ۴۷.۱ درصد از بارش های استان تامین شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی تصریح کرد: دمای هوا در این مدت به طور میانگین ۸.۱ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم در سال قبل ۷.۴ درجه و در بلند مدت ۶.۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

زخم خشکسالی بر تن تفتیده خراسان شمالی

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha