۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85071666
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حال و هوای بازار بزرگ قم و تیمچه فرش در نوروز ۱۴۰۲ + تصاویر

قم - ایرنا- تیمچه قم که از دیرباز بازار فرش این شهر است از آثار شاخص و ارزشمند و یکی از نماد معماری اسلامی ایرانی است که در بافت تاریخی شهر قم قرار داد و این بازار قدیمی قم با مجموعه‌ای متشکل از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه، یکی از مکان های گردشگری شهر قم است.

به گزارش ایرنا، تیمچه بزرگ بازار قم که از آثار ارزشمند هنر معماری اسلامی ایران به شمار می‌رود، در جبهه شمالی راسته بازار نو در بازار قدیم قم قرار دارد. بازار قدیم قم قدمتی مربوط به دوره صفوی دارد و الحاقانی در دوره قاجار نیز به آن اضافه شده است.

تیمچه بزرگ قم، از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود و از آثار هنری استاد حسن معمارباشی، معمار ایوان آینه آستان مقدس حضرت معصومه (س) است که در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا گردیده و بانی آن مرحوم حاج سید محمود طباطبایی تاجر بزرگ قم است.

در طراحی تیمچه نکات قابل‌توجه ای ازلحاظ معماری قابل‌مطالعه است، سقف تیمچه با تقسیم‌بندی توسط سه گنبد و دونیم گنبد به طرزی بسیار بدیع پوشش یافته است.

شمسه کاری‌های آجری با اسلوب رسمی بندی، یزدی بندی و همچنین درب و پنجره‌های ارسی گره چینی شده طبقات فوقانی و مقرنس‌های گچی نمای جبهه شمالی از برجسته‌ترین تزیینات بنا محسوب می‌شود.

تیمچه بزرگ بازار قم یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر میراثی و تاریخی علاوه بر اینکه در طی سال یکی از مراکز تجاری مهم و پر مراجعه جهت تامین مایحتاج شهروندانی قمی محسوب می شود، بعنوان یکی از مراکز و مقاصد گردشگری نیز همواره مورد توجه زائران و مسافران ورودی به قم بوده است.

این گزارش تصویری است از حال و هوای بازار بزرگ و قدیمی قم در نوروز ۱۴۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha