زلنسکی: شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با انتقاد از ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل، بر لزوم اصلاح این شورا تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پراودا، زلنسکی در سخنرانی ویدیوئی شامگاه شنبه خود اظهار کرد: متأسفانه ما نیز اخباری داریم که آشکارا پوچ و مخرب است مبنی بر اینکه امروز دولت روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را آغاز کرد.

وی افزود: تصور چیزی که ورشکستگی کامل چنین مؤسساتی را بهتر نشان دهد، دشوار است و هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که بتواند اصلاحات نهادهای جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند، اصلاحاتی که آشکارا به پایان رسیده است.

رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از سخنان خود از سوئیس که این هفته به دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوست، تشکر کرد.

زلنسکی گفت: زمانی که کشورهایی که از نظر نظامی - سیاسی بی‌طرف هستند، موضع اخلاقی روشنی در قبال روسیه و تخریب نظم مبتنی بر قوانین جهانی توسط این کشور اتخاذ می‌کنند، اهمیت دارد.

وی افزود: تنها با اتحاد می‌توانیم صلح را به عنوان اساس روابط بین‌الملل حفظ کنیم و من از سوئیس به خاطر تصمیماتی که به تازگی در این ارتباط اتخاذ کرده است، تشکر می‌کنم.

به گزارش ایرنا، آندری یرماک رئیس دفتر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: این تنها یک سرافکندگی نیست. این یک ضربه نمادین دیگر به نظام قاعده محور روابط بین‌الملل است.

دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین هم در واکنش به این مساله ابراز داشت که ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل یک سیلی به صورت جامعه بین‌الملل است.

روسیه روز شنبه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل که به صورت چرخشی و هر ماه میان اعضا تغییر می‌کند را بر عهده گرفت. آخرین بار این کشور در فوریه ۲۰۲۲ همان ماه که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شد، رئیس شورای امنیت شد.

کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد تمام حقوق خود را در این سمت به کار بگیرد. آمریکا روز پنجشنبه گذشته از روسیه خواست تا زمانیکه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد به صورت حرفه‌ای عمل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha