۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85070981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زیارتگاه خالدنبی مقصد نیمی از مسافران نوروزی کلاله است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلاله گفت: از زمان آغاز سفرهای نوروزی تاکنون ۲۷۸ هزار و ۹۴۷ گردشگر به این شهرستان سفر کردند که مقصد ۱۴۰ هزار نفر آنان زیارتگاه خالدنبی است.

محمدعلی سرگزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بیشترین گردشگران بازدید کننده از زیارتگاه خالدنبی از شهرستان‌های آق‌قلا، بندرترکمن، بجنورد، مشهد و تهران هستند.

وی افزود: منطقه نمونه گردشگری خالدنبی با برخورداری از تپه‌ماهورهای دیدنی، زیارتگاه حضرت خالد بن سنان(ع)، دشت شقایق، چشمه، مراتع و دامنه‌های سرسبز و جاذبه‌های بی‌بدیل و چشم‌انداز طبیعی، به عنوان نگینی زیبا در میان جاذبه‌های گردشگری استان گلستان در کلاله واقع است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلاله گفت: این منطقه بکر با توجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد، جایگاه ویژه‌ای در بین مناطق گردشگری گلستان و حتی شمال کشور دارد که سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه از نگارستان ایران جذب می‌کند.

این زیارتگاه شامل آرامگاه خالد نبی معروف به غیث ابن سنان است و همچنین بقعه عالم بابا، بقعه چوپان عطا، گورستان و چشمه خضردندان در جوار آن قرار دارند و همگی آنان در منطقه به ویژه میان ترکمن‌ها مورد توجه و احترام هستند.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان موسوم به کوه «تانگری‌داغ» قرار دارد و کمی دورتر از این زیارتگاه، روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به‌طور پراکنده مانند یک گورستان از زمین قد برافراشته‌اند و بر اساس مستندات و شواهدی که تاکنون به دست آمده قدمت این گورستان تاریخی به قرون میانی اسلامی مربوط می‌شود.

در حاشیه بنای خالد نبی گورستان عظیمی بر روی تپه ماهورهای اطراف وجود دارد که همگی دارای سنگ مزارهای ایستاده هستند که از نظر فرم و تزئینات با دیگر سنگ مزارهای شناخته شده در منطقه متفاوت است و در این گورستان بیش از ۶۰۰ سنگ مزار ایستاده تا ارتفاع حداکثر ۲ متر دیده می‌شود.

سرگزی ادامه داد: مناطق نمونه گردشگری آق‌سو و زاو و امام زاده عبدالله و همچنین روستای صوفیان به عنوان یکی از معروف ترین مناطق پرورش اسب اصیل ترکمن از دیگر جاذبه‌های مورد استقبال مسافران نوروزی به حساب می‌آید.

وی گفت: در این مدت ۴۸ هزار و ۳۵ مسافر نوروزی شهرستان کلاله در ۳۳ اقامتگاه بوم‌گردی، پنج خانه مسافر، ۱۲ مدرسه با ۶۲ کلاس درس و ۲۵ اتاق زائرسرای زیارتگاه خالدنبی اسکان یافتند.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن کلاله در جوار پارک ملی گلستان و وجود دیوار تاریخی گرگان، پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل‌های همجوار با مجموعه تفریحی چشمه زاو، زیارتگاه خالد نبی و قبرستان باستانی (مشترک با شهرستان مراوه‌تپه)، دره پنج‌شیر، کارگاه کاوشگری قره‌دیب، آتشکده یاساقلیق و تپه‌های باستانی، تالاب سولوک‌لی و ارتفاعات بیلی‌کوه، جنگل‌های خدر اولیا، مرقد امام‌زاده عبدالله، سدهای بوستان و چمران، پارک لاله و مجموعه‌های پرورش اسب روستای صوفیان از جمله ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهرستان ۱۳۰ هزار نفره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha