۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۵۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85070173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید: روسیه برای آمریکایی‌ها امن نیست/بازداشت تاکتیک مسکو است  

نیویورک – ایرنا-  سخنگوی کاخ سفید در پی بازداشت خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در روسیه به جرم جاسوسی اعلام کرد که بازداشت آمریکایی ها تاکتیک روسیه بوده است  و اکنون این کشور برای آمریکایی امن نیست.

به گزارش ایرنا، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی درباره خبرنگار آمریکایی بازداشت شده در روسیه گفت: در حال حاضر، روسیه برای آمریکایی ها امن نیست.

وی افزود: هشدارسطح ۴ برای سفر به این کشور صادر شده است. در حال حاضر حضور در روسیه یا سفر به این کشور امن نیست.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: بازداشت آمریکایی ها یک تاکتیک روسیه است که برای مدت طولانی از آن استفاده کرده است. این اقدام جدیدی نیست. ما هنوز "سخت در تلاشیم" تا پال ویلان یک آمریکایی بازداشت شده دیگر در روسیه را به خانه بیاوریم. ژان پی یر در عین حال گفت: گفتگوها در خصوص ویلان فوق العاده حساس هستند. من وارد جزئیات نمی شوم.

پل ویلان، درجه‌دار سابق نیروی دریایی آمریکا است که در روسیه به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده است.

دادگاه مسکو او را برای دریافت اطلاعات طبقه‌بندی شده مجرم شناخته است اما ویلان و دولت آمریکا او را بی گناه می دانند.

بر اساس اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا و جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، در شهر ایکاترینبورگ تحت بازداشت قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، ایوان گرشکوویچ، شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال"، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت شد در حالیکه می کوشید به اطلاعات محرمانه دست یابد.

بر اساس این گزارش، گرشکوویچ به دستور واشنگتن اطلاعات محرمانه ای را در مورد فعالیت های یکی از شرکت های مجتمع نظامی-صنعتی روسیه جمع آوری می کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به شدت نگران بازداشت ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال توسط روسیه است.

بلینکن گفت: «هرگاه یک شهروند آمریکایی در خارج از کشور بازداشت می شود، ما فورا تقاضای دسترسی کنسولی را صادر می کنیم و به دنبال ارائه همه حمایت های مناسب هستیم.

وی افزود: ما تلاش‌های مداوم کرملین برای ارعاب، سرکوب و مجازات روزنامه‌نگاران و صداهای جامعه مدنی را به شدت محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به همه شهروندان آمریکایی که در روسیه حضور دارند هشدار داد که این کشور را ترک کنند.

سخنگوی کاخ سفید نیز در پی بازداشت خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در روسیه اعلام کرد که واشنگتن بصورت مستقیم با مسکو درباره این خبرنگار در ارتباط است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha