۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۰۴
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85069934
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ستاد بحران گیلان جهت اقدام ضروری به دستگاه‌های اجرایی آماده‌باش داد

رشت- ایرنا- مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه جهت اقدام ضروری در شرایط جوی پیش رو به دستگاه‌های اجرایی آماده‌باش داده شده است، گفت: باتوجه به اعلام هشدارسطح نارنجی هواشناسی گیلان پیش از ظهر جمعه لغایت ظهر شنبه در دامنه‌ها و ارتفاعات بارندگی شدید و بارش برف ‌خواهیم داشت.

امیر مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی روزهای آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات گیلان بارندگی‌ها گاه همراه با رگبار شدید در برخی نقاط خیلی شدید توام با وزش باد (برخی مناطق شدید)، کاهش محسوس دما، مه‌آلودگی، رعد و برق است و در مناطق مستعد بارش تگرگ و ارتفاعات بارش برف (گاهی شدید) پیش بینی شده که این بارش برف بتدریج به دامنه ها کشیده می شود.

وی از کلیه فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و سایر نهادهای ذیربط خواست: ضمن اطلاع رسانی در حوزه‌های شهری و روستایی با آماده باش کامل تمهیدات لازم را بعمل آورند.

وی تاکید کرد: طی این مدت ۲ سامانه به طور همزمان وارد استان گیلان می شود، سامانه بارشی نخست از غرب وارد استان شده و بارش‌های شدیدی (۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر) در دامنه‌ها و در ارتفاعات بارش برف را همراه خواهد داشت.

وی افزود: این سامانه منجیل و رودبار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و امیدواریم آورد خوبی برای سد منجیل بهمراه داشته باشد.

وی هشدار داد: مناطق جنوبی استان به علت بارندگی کم و خشک بودن به هنگام بارش‌ها مخاطراتی هم خواهد داشت که از جمله آن ریزش سنگ از ارتفاعات خواهد بود لذا از مسافران می خواهیم مراقبت بیشتری داشته باشند و مسیر جاده ای دید کمتری برای رانندگان وجود دارد حتی الامکان از چادر استفاده نکنند.

مرادی از مسافران نوروزی خواست از استقرار در کنار رودخانه‌ها پرهیز کنند و تاکید کرد: چادر مسافرتی محافظ خوبی در برابر بارش باران، برف و سرما نبوده و روشن کردن اجاق پیک نیکی ممکن است مسافران را در معرض خطر خفگی و آتش سوزی قرار دهد همچنین در این ایام مردم مراقب کودکان و افراد سالخورده در معرض آسیب نیز باشند.

وی در مورد سامانه بعدی بارشی که جبهه هوای سرد را به این استان وارد می کند نیز گفت: با ورود این سامانه سرد بارشی نیز کاهش ۱۵ درجه ای دما را شاهد خواهیم بود که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در حوزه کشاورزی باغداران با مشکل مواجه خواهد شد. از باغداران می خواهیم اقدامات لازم برای جلوگیری و محافظت از سرمادگی و یخ زدگی باغات داشته باشند.

وی اظهار کرد: به فرمانداران شهرستان‌های استان ابلاغ شده است تا هشدار سطح نارنجی را در شهرستان‌های تابعه خود داشته و دستگاههای خدمات رسان برای انجام ماموریت های اضطراری آماده باشند. شهرداران و دهیاران هم با همه امکانات به فرمانداران در آرایش آمادگی سطح نارنجی یاری دهند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری گیلان تصریح کرد: نیروهای پشتیبان مانند بسیج و سایر نهادها نیز در زمان وقوع بحران به فرمانداران کمک خواهند کرد، حوزه راهداری نیز برف روبی و بازگشایی جاده ها و رودخانه ها را خواهد داشت و آب منطقه ای نیز همانند دستور العمل سطح نارنجی در حاشیه رودخانه ها عمل می‌کند. سایر دستگاههای خدمات رسان مانند مراکز اورژانس و دستگاه‌هایی که دستورالعمل ستاد بحران را دریافت کرده اند نیز باید با قدرت پای کار باشند.

وی از کمک رسانه هایی که در زمینه اطلاع رسانی و هشدار به موقع به مردم نقش ارزنده ای برعهده داشت تقدیر و تشکر کرد و افزود: برای نخستین بار هنگام ورزش باد گرم شدید در استان تنها یک مورد آتش سوزی گزارش شد درحالیکه ماه قبل ۳۲ فقره آتش سوزی داشتیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha