۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85069768
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد

گرگان - ایرنا - موزه‌های گلستان جاذبه‌ای محوری و رابط میان گردشگران و اشیاء به ظاهر بی‌صدایی هستند که به بازنمایی گذشته این استان در فراز و نشیب دوره‌های گوناگون تاریخی می‌پردازند و دریچه‌ای رو به رازهای سر به مهر تاریخ استرآباد هستند.

به گزارش ایرنا، قدم زدن در دالان‌های تاریخ و ایجاد فهم و درک گسترده‌تر گردشگران داخلی و خارجی از کاربردهای دینی و اخلاقی، انسانی و اجتماعی، سیاسی و عقیدتی و یا صرفاً کنش‌های فردی در طول تاریخ در موزه ها اتفاق می افتد و نقش بسزایی در استحکام ریشه‌های ملی، مذهبی و تاریخی عموم افراد دارد.

مسافران و گردشگران برای آشنایی ملموس تر با گذشته تاریخی، فرهنگ، آداب، رسوم، باورها و سنت‌های طایفه ای، مفاخر و مشاهیر، قومیت‌ها، نحوه زندگی، هنر، ادبیات و صنایع دستی گلستان به موزه های این استان می‌روند و با ورود به دنیای گذشتگان اطلاعات بسیاری را از گذشته این استان سرسبز شمالی به دست می آورند.

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد

موزه مینودشت تجلی گر میراث دشت بهشت

موزه باستان شناسی و مردم شناسی مینودشت در سال ۱۳۹۰ در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و در محیطی پوشیده از درختان عظیم سربه فلک کشیده و سرسبز راه‌اندازی شده که نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

در این موزه آثار باستانی کشف شده در این شهرستان از جمله کاوش روستای "بازگیر" در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته و بخش مردم شناسی آن مربوط به آداب و رسوم، هنرهای سنتی مردم منطقه به ویژه ابریشم بافی و مراحل مختلف بافت آن بوده است.

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد

موزه میراث روستایی گلستان در فضای باز جنگل قرق

موزه میراث روستایی از شاخه موزه های فضای باز محسوب می گردند که به معرفی بسیاری از جنبه های فرهنگی جوامع روستایی در دوران متاخر می پردازد.

هدف از راه اندازی این موزه ها با زنده‌سازی میراث در معرض خطر که از گذشتگان نه چندان دور برجای مانده است، همچنین حفاظت و معرفی آنها به جامعه امروزی و غنی سازی خودباوری و هویت ملی و منطقه ای و احیای اقتصاد بومی و در نهایت رونق گردشگری فرهنگی است.

موزه میراث روستایی گلستان به عنوان دومین مدل در کشور، خاورمیانه و آسیای میانه است و یکی از وجوه مهم این موزه شناسایی، مستندسازی، واچینی و دوباره چینی بناهای روستایی واجد شرایط به این محل بوده است.

معرفی قوم ترکمن در موزه مردم شناسی گمیشان

موزه مردم شناسی شهر مرزی گمیشان در شمال غرب استان گلستان، گردشگران و میهمانان نوروزی را به مرور فرهنگ، هنر و آداب و سنن ترکمن های ساکن در این استان فرا می خواند.

در مرکز شهر گمیش تپه در یک بنای قدیمی معروف به ساختمان گوکلانی موزه مردم شناسی گمیشان واقع شده که بنای این موزه که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد در میانه بافت سنتی و زیبای شهرستان گمیشان نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

این موزه از بخش های مختلف تشکیل شده و به معرفی ویژگی های قوم ترکمن در قالب یک خانواده ترکمن، بافندگی همچون قالی بافی، نمد مالی و گلیم بافی، سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و مشاغل بومی و آیین های سنتی می پردازد.

همچنین بخش دیگر موزه، کارگاه های آموزشی است که با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن فعال است.

موزه تاریخ طبیعی کبودوال الگوگرفته از موزه های اروپایی

موزه تاریخ طبیعی کبودوال کار خود را در سال ۱۳۸۲ با الگوگیری از موزه های اروپا، در دل زیبایی های جنگل سرسبز کبودوال آغاز کرد و یکی از پرجاذبه ترین مکان ها برای گردشگران تاریخ طبیعی است.

در این موزه انواع زیستگاه‌های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی استان نمایش داده می شود و همچنین در کنار نمونه‌های گیاهی منطقه غرفه های پرندگان، پستاندارن، حشرات، صدف‌ها، کانی‌ها، فسیل‌ها و خزندگان مورد بازدیدعلاقه مندان قرار می گیرد.

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد

موزه فرش گنبدکاووس؛ سومین موزه تخصصی فرش کشور

موزه فرش گنبدکاووس به عنوان سومین موزه تخصصی فرش در کشور در سال ۱۳۹۳ مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساختمان این موزه در مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع در دو بخش نمایشگاه اصلی و محوطه آلاچیق های سنتی قوم ترکمن با هدف معرفی آثار و فرهنگ مادی در معرض نمایش و بازدید علاقه‌مندان به مواریث تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است.

موزه آزادشهر پنجره ای رو به آداب و رسوم بومی

موزه آزادشهر در نوع موزه مردم شناسی با هدف معرفی فرهنگ و تاریخ مردم منطقه، توسعه فرهنگی، تقویت هویت ملی و خودباوری، فراهم سازی محیطی آموزشی و تفریحی برای مسافران، گردشگران و عموم علاقه مندان ایجاد شده است.

از بخش های مختلف این موزه می توان به معرفی پوشاک و البسه اقوام ساکن در شهرستان، معرفی مشاغل بومی و سنتی، آداب و رسوم مردم، جشن ها، بازی های بومی محلی، معرفی جاذبه های گردشگری و ابزارهای سنای اعم از روشنایی، کشاورزی و ظروف آشپزخانه اشاره کرد.

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد

سفر به دالان تاریخی استرآباد در موزه باستان شناسی گرگان

این موزه در بهمن ماه ۱۳۶۷ با افزودن اشیاء باستان شناسی به صورت «موزه باستان شناسی» درآمد و تاریخ هزاران ساله گرگان تاکنون را در معرض بازدید علاقه مندان قرار داده است.

گنجینه فرهنگ، هنر و صنایع دستی در خانه تاریخی امیرلطیفی

گلستان به دلیل تنوع اقوام و موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی، به عنوان یکی از قطب‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از دوران کهن تاکنون قلمداد شده و از این رو، موزه‌ صنایع دستی با هدف نگهداری و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان راه اندازی شده است.

این موزه به عنوان نخستین موزه‌ صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در خانه‌ تاریخی امیرلطیفی واقع شده که به مساحت ۹۵۶ مترمربع در بافت قدیم گرگان در محله نعلبندان و میان محله‌های پاسرو، نعلبندان، چهارشنبه ای و سرچشمه قرار گرفته‌ است.

موزه صنایع دستی گرگان علاوه بر آشنا کردن مردم با رشته‌ها و محصولات صنایع دستی، پیام‌های آموزشی، فرهنگی و ترغیب مردم به استفاده از این محصولات را نشر و گسترش داده و سبب رونق و احیای دوباره آن‌ها می شود.

در گلستان به عنوان نگارستان ایران صنایع دستی گوناگونی در طول تاریخ توسط هنرمندان و صنعتگرانی از اقوام مختلف همانند کتولی، ترکمن، سیستانی، قزلباش، بلوچ، مازنی، تاتی، قجری، گرگانی و فندرسکی تولید و عرضه می‌شود که در این موزه گردشگران و مسافران با این صنعت دست اقوام گلستان به خوبی آشنا می شوند.

موزه‌گردی در گلستان، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای تاریخ استرآباد
کاخ موزه گرگان تندیسی از مشاهیر گلستان

کاخ موزه گرگان در دو طبقه به سبک اروپایی در پارک شهر واقع شده و قدمتش بیش از ۷۰ سال بوده که در طبقه همکف این کاخ تاریخی تعدادی شیء کشف شده از شهر تاریخی جرجان به نمایش گذاشته شده و در عین حال بخش مشاهیر شامل تندیس چند تن از اندیشمندان، هنرمندان، عالمان، فرهیختگان و نام‌آوران جرجان و استرآباد در این طبقه قرار داشته است.

در طبقه بالا این موزه با اشیا سلطنتی مربوط به پهلوی دوم و مبلمان کاخ بوده که تجهیز و به نمایش در آمده است.

به گزارش ایرنا، گلستان با وجود چشم‌اندازهای کم نظیر، مناظر رویایی و پیشینه تاریخی‌اش همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است و در کنار این جاذبه‌ها موزه هایش به واسطه سکونت اقوام مختلفی مانند فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ها، بلوچ و قزاق‌ها نسبت به سایر مناطق کشور دارای تنوع بیشتری است به طوری که هر مسافر و گردشگری را سرشوق می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha