تحقق گردشگردی سلامت مهم‌ترین راهبرد امسال میراث فرهنگی مازندران است

نوشهر - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : گردشگری سلامت و تندرستی مهم ترین راهبرد و از برنامه های اولویت دار این نهاد در ارایه خدمات به مسافران و گردشگران است.

صادق برزگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در افزود : این استان افزون بر برخورداری از قابلیت های منحصربفرد فراوان طبیعی، زیرساخت های بهداشتی و درمانی آن هم برای ارایه خدمات در حوزه گردشگری سلامت و تندرستی فراهم است با داشتن مجموع این مزیت ها و قابلیت ها می توان خدمات گردشگری ترکیبی به مسافران و گردشگران ارایه داد.

وی اظهارکرد :در زمان حاضر در نقاطی از استان از جمله بابل، ساری و نوشهر مراکز درمانی چون کلینیک های تخصصی و غیر تخصصی خدمات دهنده در زمینه جراحی زیبایی، چشم پزشکی، جراحی قلب باز فعالیت دارد، بنابراین این داشته ها یک ظرفیت خوبی برای ارایه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی از جمله در حاشیه خلیج فارس که مازندران را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند، است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات در حوزه گردشگری سلامت در بخش گردشگری تندرستی هم برنامه ریزی کرد به عبارتی علاج واقعه پیش از درمان است یعنی گردشگری که با هدف و برنامه ریزی از قبل وارد این استان گردشگرپذیر می شود باید برای آرامش روح، روان و جسم او برنامه ریزی نمود.

برزگر افزود : یکی از این ظرفیت ها، اقامتگاه های بومگردی است چرا که امروز ذائقه گردشگران نسبت به دوره های گذشته تغییر کرد یعنی گردشگری که از استان های اصفهان، شیراز و یزد و دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور وارد مازندران می شود هیچگاه راغب نیست برای اقامت هتل های پنج ستاره با تمامی امکانات و تجهیزات نوین برگزیند، او دوست دارد در کنار مزرعه های کشاورزی سوار یک اسب شود و از این مواهب طبیعی خدادادی لذت ببرد چرا که این مزیت ها غذای روح و روان این گردشگر است.

وی تصریح کرد: امروزه گرایش ها به سمت و سوی بهره مندی از فضاهای طبیعی سرسبز نظیر جنگل ها، کوه، جلگه و در مجموع محیط های روستایی همراه با مصرف غذاهای محلی سنتی و انواع فعالیت های ورزشی طبیعی است.

وی اضافه کرد : در بخش ارایه خدمات در حوزه گردشگری سلامت و تندرسی سال گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفته و تمامی ظرفیت های منحصربفرد به عنوان پیش شرط اجرای این شاخه گردشگری مانند چشمه های آبگرم معدنی، ماسه درمانی و نمک درمانی شناسایی شده و نکته مهم تر امسال در صدد هستیم تا میزبان یک رویداد بین المللی گردشگری تندرسی و سلامت در این استان باشیم.

تحقق گردشگردی سلامت مهم‌ترین راهبرد امسال میراث فرهنگی مازندران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : برای آنکه این استان را به عنوان قطب گردشگری سلامت و تندرستی معرفی کنیم سال گذشته نشست های هماهنگی با مسوولان و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری برگزار شد و قرار است در پاییز امسال میزبان این رویداد مهم در این استان باشیم.

برزگر ابراز امیدواری کرد با برگزاری این رویداد و شکل دهی کارگاه های آموزشی تخصصی بتوان از فکر، اندیشه و تجربه فعالان این شاخه گردشگری بهره برد و بستر را برای رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در این منطقه فراهم نمود.

استاندار مازندران هم پیش از این تاکید کرده بود زیرساخت ها باید با هدف راهبر توسعه و جذب گردشگر خارجی و داخلی برای ساخت هاپ گردشگری استان به بزرگ ترین مرکز شهر سلامت کشور تبدیل شود.

سیدمحمود حسینی پور شهریور ماه سال گذشته در نشست هماهنگی تامین زیرساخت اجرای طرح مرکز گردشگری سلامت در شهرستان رامسر گفت : غرب استان به ویژه رامسر شهری با تاریخ طولانی و جلوه های طبیعی فراوان است که از دیرباز تاکنون برنامه ها و زیرساخت های آن برای گردشگری سلامت و تندرستی مغفو ل مانده و باید با جدیت این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

استان مازندران به لحاظ نزدیکی به پایتخت، ۳۵۰ کیلومتر نوار ساحلی، سه فرودگاه، جذابیت های جنگلی، منابع درمانی طبیعی و زمینه تبدیل شدن به قطب گردشگری در میان کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز عضو اکو دارای از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار است.

بر اساس آمارهای جهانی، صنعت گردشگری دومین صنعت پردرآمد در جهان محسوب می شود و منابع جهانی اعلام کرده اند که درآمد حاصل از گردشگری سلامت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و در کشورهای پیشرفته حوزه سلامت بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. تلفیق این ۲ بازار بزرگ برای ایجاد یک بازار مشترک، به ایجاد یک اقتصاد مطمئن و سودآور منجر خواهد شد که مازندران این موقعیت ممتاز را داراست.

افزون بر آن مازندران از ۲ منظر گردشگری درمانی، تجهیزات و دانش پزشکی ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ مازندران با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و داشتن آب‌های معدنی گرم و سرد در دامنه‌های البرز بویژه اطراف قله دماوند همواره با اقبال گردشگران مواجه بوده است.

کارشناسان امر سودجویی دلالان و واسطه های غیر مجاز، مداخلات پزشکی از سوی افراد غیر متخصص مانند آرایشگران، بی توجهی به گردشگری تندرستی از قبیل استفاده از جاذبه های طبیعی و عدم ساماندهی مراکز درمانی دارای مجوز را از جمله چالشهای صنعت گردشگری سلامت مطرح می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha