هراس مقامات سابق آمریکا از عادی سازی روابط سوریه با اعراب

نیویورک - ایرنا- گروهی از مقامات سابق آمریکایی با هراس از عادی سازی روابط میان سوریه و کشورهای عرب، در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستار مقابله با این روند شدند.

به گزارش ایرنا، در نامه‌ای بی‌سابقه به «جو بایدن» رییس جمهور و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، گروهی از مقامات سابق این کشور خواستار اقداماتی برای توقف حرکت منطقه‌ای به سمت عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد و استقرار یک آتش‌بس رسمی شدند.

امضاکنندگان این نامه شامل «جان مک لافلین» رئیس سابق سیا به عنوان بلندپایه ترین مقام آمریکایی که از سال ۲۰۱۱ در مورد سوریه کار می کند، «جیمز جفری» فرستاده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه، «آنتونی زینی» ژنرال بازنشسته آمریکا، «معز مصطفی» مدیر اجرایی گروه ویژه اضطراری سوریه و شماری دیگر هستند.

اقدامات منطقه‌ای برای تعامل مجدد با بشار اسد نگرانی هایی را در بخش‌هایی از دولت بایدن و اروپا ایجاد کرده است.

در این نامه آمده است: هیچ یک از مسائلی که آغاز گر درگیری سوریه بود، به ویژه جنایات رژیم اسد و ناتوانی یا امتناع آن از اصلاحات، حل نشده است. بسیاری از نشانه های درگیری مانند رنج انسانی، قاچاق مواد مخدر در مقیاس صنعتی، جریان پناهجویان، تروریسم، درگیری های ژئوپلیتیکی و خصومت های قومی و فرقه ای رو به وخامت است.

در ادامه این نامه آمده است: در سیاست فعلی، اولویت‌های سیاست خارجی دولت بایدن یعنی رقابت قدرت‌های بزرگ، ثبات بین‌المللی و خاورمیانه، حقوق بشر و مبارزه با ناامنی غذایی به اندازه کافی پیش‌ نرفته است.

نویسندگان این نامه مدعی شده اند: تلاش‌های عادی‌سازی روابط با سوریه از سوی برخی از دولت‌های منطقه‌ای به منافع امنیت ملی یا مسائل حقوق بشری آمریکا توجه نمی کند و ظرفیت جامعه بین‌المللی برای شکل‌دهی به یک روند سیاسی با هدف حل معنادار بحران سوریه را کاهش می‌دهد.

این افراد خواستار رسمی شدن آتش بس به عنوان اولین گام و تضمین آن از سوی "ذینفعان خارجی" شده اند.

پس از سفر بیست و هشتم اسفندماه گذشته «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه به امارات متحده عربی،‌ بتازگی سوریه و عربستان نیز پس از گذشت بیش از ۱۰ سال قطع روابط دیپلماتیک، توافق کردند سفارت‌های خود را بازگشایی کنند.

قرار است سوم و چهارم آوریل (۱۴ و۱۵ فروردین) نیز نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران،‌ روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha