۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85068281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران آب؛ سال خشک دیگری در کمین اروپاست

۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85068281
بحران آب؛ سال خشک دیگری در کمین اروپاست

تهران- ایرنا- گزارش جدید نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی با یک سال خشک مخاطره آمیز دیگر مواجه هستند؛ خطری که برخی از کشورها را مجبور کرده برای مقابله با بحران آب تدابیری بیندیشند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای یورو نیوز نوشت: سازمان ملل در گزارش مهمی که به تازگی منتشر کرد هشدار داد که منابع آب در سراسر جهان در معرض خطر فزاینده «مصرف خون آشام گونه» قرار دارد.

گزارش اخیر دانشگاه فناوری گراتس در اتریش نشان می دهد که اروپا از سال ۲۰۱۸ در وضعیت خشکسالی بوده است. محققان می گویند وضعیت آب اکنون بسیار مخاطره آمیز است.

کشورهای سراسر قاره اروپا حتی در فصل زمستان با کمبود آب مواجه بودند. کاهش بارش برف و باران همین حالا هم به معنای کاهش منابع تامین آب است که به طور معمول در فصل مرطوب سال ذخیره می شوند.

گزارش جدید مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا درباره خشکسالی در قاره اروپا نشان می دهد که وضعیت عرضه آب برای استفاده انسانی، کشاورزی و تولید انرژی در شمال ایتالیا، فرانسه و اسپانیا نگران کننده است.

این گزارش بیان می کند که مناطق اروپا و مدیترانه می توانند یک تابستان بشدت خشک را در سال جاری تجربه خواهند کرد. کمیسیون اروپا می گوید تابستان امسال حتی می تواند خشک تر از سال گذشته باشد و میزان بارش‌ها در هفته‌های آینده برای تعیین این که چه اتفاقی رخ خواهد داد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تجربه یک ماه بدون بارش در فرانسه

فرانسه در ۲۰ فوریه (اول اسفند) امسال، با ثبت ۳۲ روز متوالی بدون بارش، رکورد شکست. این کشور خشک ترین زمستان خود را در بیش از ۶۰ سال گذشته تجربه می کند.

بحران آب؛ سال خشک دیگری در کمین اروپاست

بارش برف در رشته کوه های آلپ فرانسه، پیرنه و دیگر رشته کوه ها نیز امسال بسیار کمتر از حد معمول بود. این بارش برای پر کردن رودخانه‌ها و مخازن حیاتی است و نگرانی‌هایی را برای تامین منابع در بقیه سال ایجاد می‌کند.

تقریباً تمام بخش‌های فرانسه تحت تأثیر محدودیت‌های آب در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند و ۷۰۰ شهرداری برای تأمین آب آشامیدنی با مشکل مواجه شدند. در این کشور برخی محدودیت ها در سال جاری اعمال شده است. مسئولان شهرستان های دروم و آردش (Drôme and Ardèche) در مورد خشکسالی زودهنگام هشدار داده اند. آنها ساکنان را تشویق می کنند که مصرف آب خود را محدود کنند.

کریستف بشو، وزیر محیط زیست فرانسه در اوایل سال جاری اعلام کرد که دولت در حال کار بر روی یک طرح «مبارزه با خشکسالی» در مواجهه با بحران آب است. وی با بیان این که میانگین مصرف روزانه ۱۵۰ لیتر آب برای هر نفر پایدار نیست، از همه دست اندرکاران صنایع خواست تا میزان مصرف آب را کاهش دهند.

یکی از راه حل هایی که فرانسه دنبال می کند، بازیافت بیشتر فاضلاب است. تنها ۷۷ تصفیه خانه از مجموع ۳۳ هزار تصفیه خانه در این کشور در حال حاضر مجهز به سیستم تصفیه بازیافت هستند.

بشو در این زمینه گفت که هر طرحی برای کاهش مصرف باید افزایش بازفرآوری فاضلاب را شامل شود.

اسپانیا با «خشکسالی بلند مدت» مواجه است

به گزارش آژانس آب و هوای اسپانیا، در شمال شرقی این کشور میزان خشکسالی فوق العاده افزایش یافته است که این وضعیت وخیم به دلیل دمای بالا و بارندگی کم در سه سال گذشته بوده است.

منابع آب آشامیدنی برای ۶ میلیون نفر که در منطقه شهری بارسلون زندگی می کنند اکنون در معرض خطر قرار دارد. مخزن سائو حدود ۹ درصد از ظرفیت کل آن را استفاده می کند و مقامات تصمیم گرفته اند ماهی ها را برای جلوگیری از خفگی آنها خارج کنند.

آژانس آب و هوای اسپانیا اعلام کرده که با وجود بهبودی جزئی در زمستان، دوره خشکی از ژانویه ۲۰۲۲ در سراسر اسپانیا ادامه یافته است.

اوضاع در کاتالونیا وخیم است و سطح مخازن آبی در این منطقه به زیر حد متوسط رسیده است. برخی محدودیت ها تاکنون در زمینه استفاده از آب صنعتی و کشاورزی اعمال شده است و این در حالیست که مردم دیگر نمی توانند از آب آشامیدنی برای شستشوی خودرو یا استخر استفاده کنند.

ایتالیا بسته ۷.۸ میلیارد یورویی را برای مقابله با بحران آب آماده می کند

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی بود که بیشترین آسیب را از خشکسالی سال گذشته تجربه و دولت در پنج منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

رودخانه «پو/Po» طولانی ترین رودخانه این کشور است که از مرز فرانسه و سوئیس به دریای آدریاتیک می گذرد. در سال ۲۰۲۲، حوضه رودخانه پو بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته را متحمل شد و کمبود آب همه چیز را از کشاورزی گرفته تا تولید انرژی سبز را تحت تاثیر قرار داد.

بحران آب؛ سال خشک دیگری در کمین اروپاست

اکنون میلیون ها نفر در مناطق آسیب پذیر در مقابل خشکسالی، مانند لومباردی و پیمونت، ممکن است پس از زمستان خشک، در سال جاری با محدودیت های بیشتری مواجه شوند. دریاچه گاردا (Garda) در شمال این کشور خشک شده است و سطح پایین آب در کانال های معروف ونیز عبور قایق ها را غیرممکن کرده است.

اما کمبود بارندگی و هوای گرم تنها مشکل ایتالیا نیست.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT)، این کشور بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا آب آشامیدنی را از دریاچه ها، رودخانه ها و مخازن خود می گیرد.

این موسسه همچنین به تازگی فاش کرد که قنات های ایتالیا ۴۲ درصد از آب خود را در سال ۲۰۲۰ از دست داده اند.

با توجه به وضعیت اضطراری بی‌سابقه سال گذشته، ایتالیا نمی‌تواند آبی را که دارد هدر دهد.

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در ۲۱ مارس (اول فروردین) به پارلمان گفت که «طرح ملی آب» را در دست بررسی دارد که بهبود زیرساخت ها و یک کارزار آگاهی در مورد نیاز به صرفه جویی در منابع را شامل می‌شود.

ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر محیط زیست نیز به تازگی در مصاحبه ای گفت که دولت در حال آماده سازی یک بسته ۷.۸ میلیارد یورویی برای کمک به کشور برای مقابله با بحران آب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha