توسعه باغ‌های زیتون طارم زنجان به همت دولت در ایستگاه پایانی

زنجان – ایرنا – توسعه باغ‌های زیتون در اراضی شهرستان طارم زنجان با مصوبه سفر رییس جمهور به استان سرعت گرفته و به ایستگاه پایانی رسیده است.

به گزارش ایرنا، استان زنجان در زمینه سطح زیر کشت و میزان تولید محصول زیتون، رتبه نخست کشور را دارد و بیش از ۲۱ هزار هکتار از مزارع شهرستان طارم شامل باغ های زیتون است و این شهرستان بیش از ۴۰ درصد زیتون کشور را تولید می‌کند.

شهرستان طارم سال گذشته با تولید ۱۰۰ هزار تن محصول همچنان طلایه دار و رکورد دار تولید این محصول در کشور شد.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، میزان تولید زیتون طارم در سال گذشته چهار برابر متوسط سالهای گذشته بود.

توسعه باغ های زیتون در اراضی شیب دار طارم از جمله طرح هایی است که برای افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید زیتون در دستور کار قرار گرفته است و قدمت اجرای آن به حدود ۱۵ سال می رسد.

کل پروژه توسعه باغ های زیتون طارم به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار است که بخش ها و فازهایی از آن طی سال های گذشته تکمیل شده و در مناطقی هم به بهره برداری رسیده و کشت درختان زیتون در آنها عملیاتی شده است.

در سفر سال گذشته رییس جمهور به زنجان مصوباتی در راستای حمایت از بخش کشاورزی به خصوص حوزه زیتون انجام شد که بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اعتبارات آن بر اساس برنامه زمان بندی و پیشرفت پروژه در حال تخصیص است.

یکی از این مصوبه ها تکمیل طرح توسعه باغ های زیتون در طارم است.

توسعه باغ‌های زیتون طارم زنجان به همت دولت در ایستگاه پایانی

تکمیل پروژه توسعه باغ های زیتون در ۵۰۰ هکتار از اراضی طارم

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان طرح توسعه باغ های طارم در ۵۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده در دست اجراست و در برخی بخش ها و فازهای قبلی نیز اشکالاتی در زمینه آب و برق اراضی وجود دارد که رفع آنها در دستور کار است.

روح الله حسنی اظهار کرد: زمین هایی که طرح توسعه باغ های زیتون در آنها اجرا می شود به بانک زمین (یکی از شرکت های تابعه بانک کشاورزی) واگذار شده تا این اراضی را آماده سازی کند و با قیمت تمام شده تحویل متقاضیان دهد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت واگذاری اراضی و باغ های آماده بهره برداری نیز با مردم محلی و افراد بومی منطقه است. طرح توسعه باغ های طارم در ۵۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده در دست اجراست و در برخی بخش ها و فازهای قبلی نیز اشکالاتی در زمینه آب و برق اراضی وجود دارد که رفع آنها نیز در دستور کار است.

حسنی با بیان اینکه تلاش ما این است تا طرح توسعه باغهای زیتون مطابق برنامه زمان بندی امسال به سرانجام برسد، گفت: پس از تکمیل پروژه فرآیند واگذاری قطعات به مردم را خواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: احداث ایستگاه های پمپاژ آب از رودخانه قزل اوزن و شبکه انتقال آب به اراضی، تامین برق و احداث راه های دسترسی به مزارع از جمله اقدامات عمده‌ای است که در قالب طرح توسعه باغ های زیتون طارم در زمین های هدف انجام می شود.

توسعه باغ‌های زیتون طارم زنجان به همت دولت در ایستگاه پایانی

تامین و تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح توسعه باغ های زیتون طارم

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در خصوص پروژه توسعه باغ های زیتون در شهرستان طارم، سر جمع به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال بوده که در فاز اول ۱۳ میلیارد ریال آن تامین شده و مابقی آن به مبلغ ۱۷ میلیارد ریال در فاز دوم تخصیص داده شد ولی تاکنون به دلیل ابلاغ نشدن موافقت نامه، دستورالعمل و برش اجرایی، هنوز هزینه ای در این باره صورت نگرفته است.

توسعه باغ های زیتون موجب شده که این شهرستان در سطح کشور در جایگاه اول تولید زیتون قرار گیرد. عاطفه انجم شعاع با بیان اینکه یکی از پروژه های هدف این اعتبارات، پروژه احداث باغ های زیتون در اراضی شیبدار روستای هزاررود شهرستان طارم است، افزود: کل پروژه به مساحت ۵۰۰ هکتار است که برخی از عملیات مربوط به این پروژه در ۳۴۵ هکتار از آن از محل این اعتبارات اجرایی شده است.

انجم شعاع ادامه داد: بقیه اعتبار در برنامه اصلاح باغها در زیر پروژه تغذیه و عملیات محلول پاشی "فروت ست" پاییزه باغهای زیتون در سطح ۲۶ هکتار در ۱۴ باغ در مناطق مختلف شهرستان طارم توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انتخاب و توسط پیمانکار اجرا و هزینه شده است.

وی اظهار کرد: همانند سال های قبل که اعتباراتی از طرح ملی زیتون به استان زنجان تخصیص داده می شد، روند توسعه باغهای زیتون در شهرستان طارم ادامه دارد که این موضوع موجب شده طارم در سطح کشور در جایگاه اول تولید زیتون قرار گیرد.

آماده سازی کاشت ۵۰ هزار نهال در ۵۰۴ هکتار از اراضی هزاررود طارم

فرماندار طارم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای آماده سازی اراضی هزار رود علیا به مساحت ۵۰۴ هکتار تخصیص یافت، گفت: برای این محدوده بالغ بر ۵۰ هزار نهال آماده کاشت است.

رضا انبارلو افزود: پس از رسیدن نهال های کاشت شده به مرحله محصول دهی که حدود پنج تا هفت سال طول می کشد، ثمر دادن باغ های جدید نقش قابل توجهی در افزایش تولید زیتون در طارم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون اعتبار باقیمانده مصوب سفر رییس جمهور عمدتا صرف اصلاح و احیای باغهای زیتون در شهرستان طارم می شود، گفت: با رفع مسائل و مشکلات مربوط به آفات و نیز اصلاح و به کارگیری ارقام جدید زیتون، بهره وری باغ ها در شهرستان ارتقا می یابد.

فرماندار طارم گفت: آماده سازی زمین و کاشت نهال در طرح توسعه باغ های زیتون توسط بانک زمین به عنوان پیمانکار انجام می شود و مردم منطقه نیز در قالب تعاونی، بهره بردار اصلی باغ های جدید می شوند که این موضوع در منطقه هزاررود علیا در قالب تعاونی نگین دشت عملیاتی شده است.

برآیند:

با تکمیل و بهره‌برداری از این باغ های زیتون، سالانه میزان تولید این محصول در استان زنجان به بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال می رسد که با توجه به اینکه زنجان یک استان کشاورزی نیز محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای اساسی استان و کشور را برآورده کند.

مازاد تولیدات این محصول در استان می‌تواند نقش موثری در تامین نیاز داخل و افزایش صادرات زیتون به کشورهای همسایه ایفا کند و تولید ناخالص داخلی استان را افزایش دهد.

توسعه باغ های زیتون علاوه بر اشتغالزایی، از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند و افزایش تولید استان را در سال مزین به شعار "مهار تورم و رشد تولید" در پی دارد.

تلاش دولت سیزدهم برای توسعه باغ های زیتون با تخصیص اعتبارات و پیگیری مجدانه، علاوه بر رضایت کشاورزان و افزایش سرمایه اجتماعی، رسیدن به توسعه پایدار و متوازن استان را رقم زده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha