پزشک متخصص ریه: بیشتر بیماران ریوی می‌توانند روزه بگیرند

مشهد-ایرنا- متخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از بیماران مزمن ریوی، می توانند با مصرف صحیح داروها و بدون تشدید علایم روزه بگیرند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر شهاب الدین سروری افزود: بیماران ریوی مزمن با علائم خفیف که علاوه بر داروهای استنشاقی، داروهای خوراکی نیز استفاده می کنند با مشورت پزشک و رعایت دز و زمان مصرف دارو می توانند فریضه الهی خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: به طور کلی روزه داری در بیماران مزمن آسم و برونشیت کنترل شده ریه را تحت تاثیر قرار نمی دهد و این افراد می توانند با مصرف منظم داروهایشان روزه خود را بگیرند.

این پزشک متخصص ریه عنوان کرد: بیماران مزمن ریوی قبل از شروع به روزه داری با پزشک متخصص در مورد نحوه تنظیم دارو مشورت داشته باشند تا حداقل عوارض و علائم را طی ماه مبارک رمضان تجربه کنند.

دکتر سروری خاطرنشان کرد: مسئله کم آبی بدن برای بیماران مزمن ریوی از اهمیت بالایی برخوردار است، از همین رو روزه داری در فصول گرم سال و عدم مصرف مایعات کافی می تواند سیستم تنفسی این بیماران را تحت تاثیر قرار دهد، لذا توصیه می شود این بیماران میزان مناسب مصرف مایعات در وعده افطار تا سحر داشته باشند.

وی با تاکید براینکه انتخاب نوع ماده غذایی مناسب برای افطار تا سحر برای تامین کالری بدن یکی از موضوعات مهم در بیماران مزمن ریوی است، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان استفاده زیاد از مواد قندی ساده و شیرین می تواند موجب ناراحتی برای بیماران ریوی شود، از همین رو توصیه می شود این بیماران استفاده از کربوهیدرات ها را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بیماران مزمن ریوی با علائم تنفسی شدید و بیماری زمینه ای کنترل نشده تا زمان کنترل بیماری زمینه ای مجاز به روزه داری نیستند و این بیماران از مدت ها قبل باید در خصوص شرایط بیماری و نحوه مصرف داروها برای انجام روزه داری با پزشک معالج خود مشورت های لازم را انجام دهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha