نگاه متفاوت دولت سیزدهم به نهضت ملی مسکن در استان یزد با ساخت واحدهای ویلایی + فیلم

یزد- ایرنا - طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد از ابتدای فعالیت این دولت در دستور کار قرار گرفت، این طرح در استان یزد با نگاهی متفاوت با ساخت خانه ویلایی به جای واحدهای آپارتمانی، در حال پیگیری و اجرا است.

به گزارش ایرنا، برخورداری از سرپناه مناسب یکی از ضروری ترین نیازهای هر خانواده‌ای به‌شمار می‌رود، در سالیان اخیر روند تحولات اقتصادی به سمتی رفته که تامین این نیاز ضروری برای بسیاری از شهروندان بسیار دشوار و تاحدی غیرممکن شده است، دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای گره گشایی از این مسئله وارد میدان عمل شده است.

در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد در روستاها و ۸۰۰ هزار واحد دیگر در شهرها ساخته می شود، آمار متقاضیان برای برخورداری از مزیت‌هایی این طرح هم به وضوح هدفگذاری درست دولت سیزدهم را نشان می‌دهد به طوری که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از ۶ میلیون متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

از اقدامات دیگر دولت سیزدهم افزایش سقف تسهیلات مسکن در شهرها و روستاها به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها و ۲۰۰ میلیون تومان در مناطق روستایی با طول دوره بازپرداخت ۲۰ سال است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در بیش از ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین وجود ندارند، ساخت واحدهای مسکونی را به همراه تسهیلات به شکل ویلایی اجرا و به مردم واگذار خواهد کرد؛ بنابراین، اولویت نخست در طرح نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی تک‌واحدی در استان‌هایی است که زمین کافی در اختیار دارند که در همین راستا در گام نخست در استانی مانند یزد و در تمامی شهرهای آن، فرایند ساخت واحدهای یک طبقه ویلایی شروع و تعدادی از واحدهای ساخته شده نیز در دومین سفر رئیس جمهوری به این استان در اواخر سال گذشته تحویل متقاضیان شد.

کاهش هزینه و مدت زمان ساخت و تطابق خانه‌های ویلایی با فرهنگ ایرانی - اسلامی، از اصولی است که در ساخت این خانه‌ها در قالب نهضت ملی مسکن دراستان یزد در دستور کار قرار دارد، سه اصلی که مخالفان ساخت واحدهای مسکونی به صورت یک طبقه آنها را نادیده گرفته و نه تنها بیان می‌کنند که ساخت این خانه ها از نظر اقتصادی به صرفه نیست بلکه اجرای آن را بسیار دور از واقعیت می‌دانستند، این در حالی است که ساخت و تحویل تعدادی از این واحدها در کوتاهترین زمان ممکن در استان یزد و تحویل آنها به متقاضیان در سفر رییس جمهور به این استان نشان داد که این موضوع غیرممکن نیست و تنها کمی اراده می‌خواهد.

اکنون این طرح در استان یزد با سرعت قابل توجه مسیر تحقق و اجرایی شدن را طی می کند و جوانان این استان چشم امید برای خانه دار شدن به این طرح دوخته اند که بخشی از آنها طعم خانه دار شدن را چشیده و بخش دیگری در آینده با پیگیری های انجام شده، خانه دار می شوند.

استان یزد با توجه به پیشرفت مناسب پروژه های در دست اقدام و نیز جلسات منظم و مداوم شورای مسکن استان و احصاء اراضی، به عنوان استان پیشگام در طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور شناخته و معرفی شده است و نخستین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در قالب ۴۰ واحد در کمتر از ۱۰ ماه آماده و به بهره برداری رسید و پس از آن ۲۰۰ واحد در شهرستان مهریز افتتاح شد، همچنین یزد در کشور به عنوان پایلوت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی انتخاب شده است.

در دومین سفر رییس جمهور به استان یزد در روزهای ۲۲ و ۲۳ دیماه سال گذشته عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی با عنوان "پردیس زندگی" آغاز شد و جوانه امید در دل جوانان و افراد فاقد سرپناه استان رویانده شد .

ساخت مسکن از الویت‌های مهم دولت است

رییس جمهور در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی در یزد گفت: ساخت مسکن در کشور جزو برنامه های مهم دولت است که در استان ها با همکاری استانداری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه و شهرسازی و همه کسانی که در این زمینه نقش دارند ، باید تقویت شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی ادامه داد: باید این موضوع مهم بیش از گذشته در مناطق مختلف کشور برای رفع نیاز مردم و جوانان افزایش یابد زیرا ساخت مسکن یک مطالبه جدی است و همه باید در بخش‌های مختلف همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

رییس جمهور همچنین با حضور در شهرستان مهریز یزد و بازدید از واحدهای مسکونی واگذار شده طرح نهضت ملی مسکن بیان اینکه این طرح در استان یزد به شکل خوبی در حال پیشرفت است ادامه داد: استان یزد الگوی احداث مسکن ویلایی در کشور است.

رییسی: مسئله مسکن به عنوان یک دغدغه در یزد حتما رفع می شود

رییس جمهور در جمع مردم استان یزد در خصوص موضوع مسکن نیز گفت: یزد استانی پهناور است و برای ساخت مسکن کمبود زمین در این استان وجود ندارد، طرح های متعددی در این زمینه آغاز شده که با همت والای شهروندان این استان و خدمتگزاری دولت، مسئله مسکن به عنوان یک دغدغه در یزد حتما رفع می شود.

ایجاد پردیس‌های زندگی در نهضت ملی مسکن استان یزد

استاندار یزد نیز در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در یزد گفت: ایجاد پردیس های زندگی به سبک اصیل و سازگار با فرهنگ بومی، به دور از مرتفع سازی بی‌جهت، هدف اصلی استان در ریل‌گذاری جدید توسعه‌ حوزه مسکن است.

مهران فاطمی با اشاره به واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی افزود: اقدامات حوزه نهضت ملی مسکن نباید در سکوت خبری باشد؛ متقاضیان باید به طور مستمر در جریان روند اقدامات صورت گرفته در پروژه‌های مسکن استان قرار گیرند.

نگاه متفاوت دولت سیزدهم به نهضت ملی مسکن در استان یزد با ساخت واحدهای ویلایی + فیلم

وی تصریح کرد: طرح های نهضت ملی مسکن بزرگترین ماموریت عمرانی استان است و مسائل مربوط به آن ها باید با جدیت و به صورت مستمر از سوی بخش های مختلف که با این پروژه ها ارتباط دارند، دنبال شود.

اقدامات حوزه نهضت ملی مسکن نباید در سکوت خبری باشد؛ متقاضیان باید به طور مستمر در جریان و روند اقدامات صورت گرفته در پروژه‌های مسکن استان قرار گیرند.استاندار یزد در ادامه بر پیگیری روزانه مسائل مربوط به طرح های نهضت ملی مسکن و شناسایی موانع احتمالی موجود بر مسیر اجرای آن ها و رفع موانع در حداقل زمان ممکن خطاب به دستگاه های خدمات رسان استان گفت: ارائه خدمات به پروژه های نهضت ملی مسکن باید با کمترین قیمت و کیفیت بالا انجام شود.

فاطمی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها و پیوست‌های فرهنگی و فضای سبز در طرح های طرح نهضت ملی مسکن مد نظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: امید است بتوانیم با وجود همه موانع و سختی ها، مسکن را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

استاندار یزد درباره فعالیت‌های یک‌سال گذشته دولت در استان یزد تاکید کرد: مساله تولید مسکن چند سال در استان یزد متوقف شده بود و تورم امروز حوزه مسکن نتیجه‌ بی توجه گذشته به تولید مسکن بوده است؛ آپارتمان‌سازی های گذشته تناسبی با بوم استانِ یزد ندارد؛ بنابراین زمین‌ واگذار شد تا با ساختِ خانه‌های ویلایی، سبک زندگی ایرانی برپایه‌ معماری اصیل ایرانی اسلامی رقم بخورد.

ثبت نام افزون بر ۱۲۵ هزار خانوار در طرح نهضت ملی مسکن در استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: تاکنون ۱۲۵ هزار و ۶۶۳ خانوار در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۱۷ متقاضی تایید نهایی شدند.

احسان خواجه رضایی افزود: از این افراد ۱۷ هزار و ۱۰۷ نفر نسبت به افتتاح حساب اقدام کردند و برای این تعداد ۱۱ هزار و ۹۹۱ پروژه تخصیص داده شده که طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز و در حال انجام است.

تاکنون ۱۲۵ هزار و ۶۶۳ خانوار در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۱۷ متقاضی تایید نهایی شدند و نخستین واحدهای در کشور در یزد تحویل متقاضیان شد.وی اضافه کرد: تا به امروز ۴۱۴ واحد از پروژه های استان در شهرهای یزد و مهریز، تحویل متقاضیان شده و یا در حال تحویل است که اولین پروژه طرح اقدام ملی مسکن کشور (تحویل به متقاضیان ثبت نامی در سامانه و بصورت کامل طرح ملی مسکن) در قالب ۴۰ واحد دربلوار شهید نواب صفوی شهر یزد در سال ۹۹ به متقاضیان واگذار شد و پس از آن پروژه ۱۷۴ واحدی در مهریز در سال گذشته و ۲۰۰ واحدی فاطمیه در یزد هم سال گذشته تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

وی یاد آور شد: در صورت تامین آورده متقاضیان، تمامی واحدهای در دست اقدام تا ۶ ماهه انتهایی سال ۱۴۰۲ تحویل متقاضیان می شود.

خواجه رضایی افزود: با توجه به رویکرد دولت و بنای ساخت واحدهای مسکونی به عنوان سرپناه امن، آرامش و آسایش خانوارها، پس از بحث و تبادل نظرهای کارشناسی در جلسات مختلف، در نهایت در شورای مسکن استان در تاریخ ۲۳ شهریور سال گذشته ویلایی سازی یک طبقه در تمامی شهرهای استان از جمله شهر یزد به صورت قطعات ۲۰۰ و ۲۵۰ مترمربعی مصوب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد گفت: برای این منظور تا به امروز بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی در سطح استان شناسایی و مراحل قانونی و مجوزهای آن دریافت شد و طراحی آماده سازی و عملیات اجرایی مربوطه نیز آغاز شده است در همین راستا پروژه هایی که قبلاً به صورت آپارتمانی طراحی شده بود، لغو و به صورت ویلایی باز طراحی شد.

تایید ۲۶ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر یزد

خواجه رضایی با بیان اینکه بیشترین متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن مربوط به شهر یزد است؛ افزود: در شهر یزد بالغ بر ۲۶ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن تایید نهایی شده اند و همزمان با سفر ریاست جمهور به یزد اراضی ۳۷۷ هکتاری که در بهترین منطقه نزدیک به محدوده شهر جانمایی شده و پس از طی مراحل قانونی در قالب شهرک مسکونی در جلسه مورخ ۱۰ مردادماه سال گذشته در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوب شده بود، مورد کلنگ زنی قرار گرفت و اکنون بعد از طراحی و تاییدیه های مربوطه عملیات تسطیح اراضی در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: همچنین ۷۰۰ هکتار دیگر زمین شناسایی و در دست بررسی برای طی مراحل قانونی است تا امکان ساخت مسکن به صورت ویلایی برای تمامی متقاضیان واجد شرایط (حدود پنجاه هزار واحد) در کمترین زمان ممکن فراهم شد.

باز بودن سایت سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن در یزد

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد گفت: سامانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از اواسط سال گذشته با توجه به پیگیری‌های در سطح ملی و مصوبه شورای مسکن استان بازگشایی شد که برای همیشه در استان باز است و دیگر چیزی به عنوان مهلت ثبت نام وجود ندارد و شهروندان هر زمانی که بخواهند، می‌توانند ثبت نام کنند.

خواجه رضایی ادامه داد: بر این اساس می‌توان در طول سال برنامه ریزی برای ساخت داشته باشیم مراحل پالایش و تامین زمین نیز پس از ثبت نام به مرور اتفاق می‌افتد.

عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی

خواجه رضایی با بیان آغاز عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی در ۲۲ دیماه با حضور رییس جمهور در استان گفت: این واحدها به صورت یک طبقه حیاط دار و سه خوابه در شهر یزد در زمین هایی به متراژ ۲۴۰ و در سایر شهرستان ها ۲۵۰ متر ساخته می شود؛ ساخت واحدها تا مرحله سفت کاری انجام و برای تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی افزود: اکنون با نهایی شدن زمین و طرح آماده سازی اراضی، ۳۷۷ هکتاری در شهر یزد ۶ هزار نفر از متقاضیان با توجه به پیامک های اطلاع رسانی در این شهر می توانند، شهرک پردیس زندگی را انتخاب کنند و با نهایی شدن طرح سایر زمین های مدنظر در شهر یزد، طرح نهضت ملی مسکن در استان با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد تصریح کرد: تاکنون برای افزون بر یکهزار نفر از متقاضیان پیامک ارسال شده که باید در مهلت مقرر به سامانه انتخاب طرح مراجعه و طرح مورد نظر خود را انتخاب کنند بر این اساس در سایت ۳۷۷ هکتاری شهر یزد، افراد دارای سه فرزند به بالا، افراد بومی استان، متاهلین و مجردین و در نهایت افرادی که ثبت نام می‌کنند به ترتیب در اولویت قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد اضافه کرد: اراضی ۳۷۷ هکتاری شهرک پردیس زندگی در جاده یزد به تفت، اراضی ۴۰۰ هکتاری در محله حسن آباد و اراضی ۴۰۰ هکتاری در ابتدای جاده یزد ـ بافق نیز از جمله نقاطی است که قرار است واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در آنجا ساخته شود.

وی یادآور شد: طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

خواجه رضایی افزود: بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن(نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افرادسرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند، خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

ثبت نام ۴۰ هزار و ۷۲ نفر برای مسکن در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر استان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اجرای پروژه‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را برعهده این بنیاد دانست و گفت: بنیادمسکن در سطح کشور تعهد ساخت مجموعا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در شهرها و روستاها بر عهده دارد که نیمی از آنها در شهرها و نیم دیگر در روستاها اجرا می شود.

علیرضا نادریان زاده با بیان اینکه ۴۰ هزار و ۷۲ نفر برای طرح اقدام ملّی و نهضت ملّی مسکن در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر استان یزد ثبت نام کردند، افزود: از این تعداد متقاضی پرونده ۱۲ هزار و ۲۹۴ نفر بررسی و تایید نهایی شده است که ۸۰۳ نفر آنان افتتاح حساب و نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کردند.

وی با تاکید براینکه تا به امروز نسبت به تخصیص پروژه ۶ هزار واحد به متقاضیان در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت در سطح استان اقدام شده است، تصریح کرد: از این تعداد تاکنون عملیات اجرایی یکهزار و ۶۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است ۴۰ هزار و ۷۲ نفر برای طرح اقدام ملّی و نهضت ملّی مسکن در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر استان ثبت نام کردند از این تعداد متقاضی پرونده ۱۲ هزار و ۲۹۴ نفر بررسی و تایید نهایی شدند.و همچنین یکهزار و ۳۸۹ واحد در مرحله اسکلت، یکهزار و ۱۲۰ واحد در مرحله سقف، ۷۹۹ واحد در مرحله تیغه چینی ، ۷۳ واحد در مرحله اجرای سفت کاری و ۵۰ واحد نیز در مرحله نازک کاری است.

نادریان زاده طرح نهضت ملّی مسکن را یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: عمده پروژه های در دست اجرا این بنیاد شامل طرح ویلایی ۴۷۸ واحدی ابرکوه ، ۱۶۰ واحدی آپارتمانی تفت، ۱۲۰ واحدی آپارتمانی شاهدیه، ۱۴۵ واحدی ویلایی بافق و ۲۵۶ واحدی اردکان که به صورت بنیاد ساخت و ۳۶۰ واحد هم در شهر میبد است که به صورت گروه ساخت (واگذاری زمین ، آماده سازی و معرفی جهت تسهیلات به عهده بنیاد می باشد) و توسط خود متقاضیان در حال احداث است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد پیشرفت فیزیکی پروژه ها را مطلوب ارزیابی و افزود: با تأمین به موقع سهم آورده متقاضیان و نیز تسهیلات بانکی شتاب بیشتری در اتمام عملیات اجرایی این طرح ها صورت خواهد گرفت.

طرح نهضت ملی مسکن تنها راه صاحب خانه شدن قشر کم درآمد

یکی از شهروندان یزدی که با ۲ فرزند حدود ۱۰ سال مستاجر است، به گزارشگر ایرنا گفت: باتوجه به شرایط بازار مسکن و زمین، تنها راه خانه دار شدن جوانان و افراد فاقد خانه همین طرح نهضت ملی مسکن است.

حسین حسینی ضمن قدردانی از دولت سیزدهم بخاطر اجرای این طرح افزود: چند سالی است که به دنبال خرید خانه هستم ، اما به دلیل قیمت های بالا موفق نشدم و اکنون برای مسکن ملی ثبت نام کرده ام، که در سامانه تایید شدم و مبلغ اولیه را هم پرداخت کردم.

وی اظهار کرد: در این دولت تسهیلات خوبی برای متقاضیان مسکن در نظر گرفته شده است و همچنین واحدها نیز قرار است به صورت ویلایی ساخته شود، احساس می کنم شرایط برای خانه دار شدن بسیاری از افراد فراهم شده است.

حسینی تصریح کرد: البته این نگرانی برای متقاضیان وجود دارد که در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شوند که امیدواریم دولت مردمی با حمایت‌های دیگر این روند را برای جوانان و خانواده‌های فاقد مسکن تسهیل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha