۷ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبر: 85067001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«کیش بدون پلاستیک» به دست گردشگران رسید

۷ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبر: 85067001
«کیش بدون پلاستیک» به دست گردشگران رسید

کیش - ایرنا - طرح «کیش بدون پلاستیک» همزمان با ایام نوروز به دست گردشگران رسید تا بتواند با مشارکت آنان به اهداف محیط زیستی خود در راستای حفاظت از طبیعت مروارید خلیج فارس برسد.

به گزارش ایرنا، اجرای مجدد طرح کیش بدون پلاستیک پس از چهار سال توقف بهمن سال گذشته دوباره با ابلاغ دستورالعمل های جدید آغاز شد و تاکنون شاخه‌های مختلفی از آن به مرحله اجرا درآمده و همزمان با ایام عید دست اندرکاران به دنبال جلب مشارکت گردشگران در این طرح هستند.

این جزیره که روزانه شاهد تولید ۱۰ تن زباله پلاستیکی است و هرچند تقریبا تمام آن در سایت بازیافت جمع‌آوری و تفکیک می‌شود اما خبری ناگوار برای فعالان محیط زیستی بوده که دست اندرکاران جزیره به دنبال کاهش این میزان زباله با جایگزینی طرح‌های مختلف هستند.

جایگزینی سبدهای پلاستیکی به جای توزیع کیسه‌های پلاستیکی در بازار ماهی و همچنین توزیع رایگان کیسه‌های پسماند خودرویی از جمله اقداماتی است که در این مدت کوتاه از سوی شرکت عمران، آب و خدمات به عنوان یکی از دستگاه‌های اصلی اجرای طرح کیش بدون پلاستیک است.

طبق اعلام مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات اسفندماه سال گذشته در بازار ماهی تعداد قابل توجهی سبدهای پلاستیکی در بین غرفه‌های این بازار توزیع شد تا غرفه داران از مصرف کیسه‌های پلاستیکی از مرحله فروش تا پاکسازی حذف کنند.

محسن نظرپور یادآورشد: با این اقدام از مصرف حدود ۲ کیسه زباله برای هر مشتری جلوگیری می‌شود و تنها هنگام تحویل ماهی پاک شده به مشتریان محصول در داخل کیسه‌های پلاستیکی به خریداران عرضه می‌شود.

وی افزود: همچنین ایام عید توزیع ۶ هزار کیسه پارچه ای پسماند داخل خودرو نیز از دیگر اقدامات این شرکت برای جلوگیری از مصرف کیسه‌های پلاستیکی است که تاکنون در مبادی ورودی جزیره ۲ هزار عدد از این کیسه‌ها بین گردشگران نوروزی توزیع شده است.

نظرپور ادامه داد: در کنار کیسه‌ها، بروشورهایی نیز حاوی مطالبی در زمینه اهمیت توجه به بازیافت در حفظ محیط زیست و راهنمای استفاده صحیح از مخازن پسماند موجود در سطح شهر که ویژه زباله‌های شهری و یا پسماندهای قابل بازیافت هستند و جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی با کیف‌های خرید پارچه ای، روشن نکردن آتش در طبیعت با هدف حفظ گونه‌های ارزشمند گیاهی و ایجاد اختلال نکردن در زندگی گونه‌های مختلف جانوری در طبیعت در میان گردشگران توزیع شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح تا پایان نوروز در نقاط مختلف جزیره کیش ادامه دارد، یادآورشد: کیش به عنوان جزیره سبز و دوستدار محیط زیست همواره در زمینه اجرای طرح‌های محیط زیستی از جمله پویش «نه به پلاستیک» و اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا و برنامه‌های مردمی و خودجوش پاکسازی سواحل و اماکن شهری پیشرو بوده است.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز پیشتر به ایرنا گفت: ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی(به جز میوه فروشی‌ها) و ممنوعیت فروش کیسه‌های نایلونی نازک(ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون) نخستین گام اجرای دوباره طرح کاهش مصرف پلاستیک در جزیره است.

مریم محمدی با اشاره به ابلاغ این مصوبه توسط مرکز بهداشت و توسعه سلامت به تمامی نهادهای ذیربط گفت: در مرحله نخست داروخانه‌ها، سوپر مارکت‌های بزرگ و عرضه کنندگان عمده کالا در اولویت اجرای این آیین نامه هستند و مدیریت بازرگانی و مرکز بهداشت و توسعه سلامت با همکاری اداره محیط زیست و فعالان این عرصه برنامه‌ریزی لازم جهت پیشبرد طرح را در این مراکز انجام می‌دهند.

وی اظهارکرد: قبل از وقفه افتادن در اجرای این طرح، اقدام‌های خوبی انجام شده بود که شامل تهیه و توزیع ۱۰ هزار کیسه پارچه‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، همکاری با رسانه‌ها، ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در رستوران‌ها، نبود صدور مجوز جدید برای صنایع تولیدی موادپلاستیکی، الزام نانوایی‌ها به ارائه نکردن کیسه‌های نایلونی رایگان، استفاده از جشنواره‌ها در راستای فرهنگ‌سازی، کمک به راه‌اندازی کارگاه تولید کیسه‌های پارچه ای معرفی فروشگاه‌های حامی طرح و نصب تابلوها و بنرهای اطلاع رسانی است.

طرح کاهش مصرف پلاستیک در این جزیره از سال ۹۷ به علت آمار بالای مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کیش با شعار (جزیره بدون پلاستیک) آغاز شد اما این طرح پس از یک دوره فعالیت با ورود کرونا متوقف شد.

اکنون که پس از چند سال توقف، اجرای آن از سرگرفته شده است، انتظار می‌رود کیشوندان و گردشگران این جزیره با مشارکت در اجرای طرح و عملیاتی شدن آیین نامه‌های مربوطه آن از سوی اصناف و واحدهای خدماتی، شاهد کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در این جزیره باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha