۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۰۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85066766
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

"گود زینل خان" اسفراین سوم اردیبهشت امسال میزبان کشتی باچوخه است

بجنورد- ایرنا- معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: با تصمیم ستاد کشتی با چوخه کشور به دلیل مقارن شدن با ماه رمضان امسال این پیکار کشتی از روز ۱۴ فروردین ماه به سوم اردیبهشت ماه موکول شد.

داوود خدابنده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مسابقات کشتی با چوخه بزرگترین رویداد گردشگردی ورزشی تک مکانی و تک زمانی کشور است که هرساله ۱۴ فروردین در اسفراین برگزار می شود.

وی افزود: این پیکارهای کشتی با حضور نام آوران این رشته از استان های مختلف در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می شود و بیش از ۵۰ هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند.

به گزارش ایرنا، کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام رشته های کشتی آزاد و فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha