مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

تهران - ایرنا - شهریورماه ۱۴۰۱ دو رویداد مهم در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم رخ داد؛ نخست عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس تاشکند و دیگری حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار به سران کشورها برای تشریح مواضع و سیاست های جمهوری اسلامی ایران.

گروه پرونده ویژه - سال ۱۴۰۱ یکی از متفاوت‌ترین سال‌های پس از انقلاب به دلیل بروز یک بحران امنیتی و پرچالش در پاییز این سال بود؛ سالی که گرچه جریان برانداز و ضدانقلاب تصور می‌کرد جمهوری اسلامی به واسطه خشونت و فشارهای اقتصادی تضعیف شده‌است؛ اما برآیند عملکرد دولت در یک سال گذشته این گزاره را تغییر داد به ویژه این‌که در آخرین روزهای زمستان هم توافق با عربستان و کشورهای نزدیک به سعودی از جمله امارات، تصور منزوی بودن ایران را درهم شکست و تصویری جدید از ایران قوی خلق کرد که در مناسبات غرب آسیا نقش محوری دارد.

اگر بخواهیم در مرور مهم‌ترین کارکردهای موثر دولت سیزدهم، برجسته‌ترین اقدامات آن را بازخوانی کنیم، در کنار گشایش‌های حوزه سیاست خارجی باید به کاهش ۱۸ درصدی تورم، رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی، رونق گرفتن ساخت مسکن، پرداخت وام بدون ضامن، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش تولید برق، افزایش تجارت خارجی،کاهش رشد نقدینگی و موفقیت دولت در فروش نفت اشاره کرد.

همچنین اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و همچنین افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان و مهم‌تر از همه پرداخت ماهانه ۱۵هزار میلیارد تومان به طور متوسط از بدهی‌های به جای مانده دولت قبل، از رویدادهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است.

در ادامه این گزارش، مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۱ را مرور کرده‌ایم:

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

پایان ۱۲ سال انتظار برای طرح بزرگ آبرسانی غدیر

پروژه آبرسانی غدیر به منظور تامین پایدار آب ۵ میلیون نفر از جمعیت خوزستان، پس از حدود ۱۲ سال انتظار توسط آیت الله رئیسی افتتاح شد.

پروژه آبرسانی غدیر طی ۱۲ سالی که از زمان کلید خوردن آن می گذرد، تا سال گذشته با بی‌توجهی و عدم تامین مالی مناسب با کُندی پیش رفته بود.عدم تامین مالی پروژه توسط دولت های پیشین باعث شده بود در اوج تنش‌های آبی خوزستان این پروژه طی ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۰ زیر ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

در اولین سفر آیت الله رئیسی به استان خوزستان به عنوان اولین مقصد سفر استانی دولت سیزدهم، رئیس جمهور پروژه آبرسانی غدیر را به عنوان اصلی ترین پروژه بر زمین مانده در استان عنوان کرد و این طرح در یکسال نخست دولت سیزدهم، با دستور رییس جمهور و تزریق بودجه ویژه به آن شتاب زیادی گرفت. اکنون در یک سالگی دولت سیزدهم، رئیس جمهور برای چهارمین بار به استان خوزستان سفر کرد و پروژه عظیم آبرسانی به مردم شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و بیش از هزار روستای اطراف را افتتاح کرد.

جذب ۳ میلیون گردشگر خارجی؛ ثبت ملی ۱۵ شهر و روستای صنایع‌دستی

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سه حوزه ماموریتی جوان‌ترین وزارتخانه کشور است، دولت سیزدهم از آغاز فعالیت برنامه تحول هر سه حوزه را در دستور کار قرار داد که جذب سه میلیون گردشگر خارجی، راه‌اندازی ۳۵ موزه و ثبت ملی ۱۵ شهر و روستای صنایع‌دستی مهمترین شاخص‌های عملکردی در این سه حوزه است.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید

در سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر و به مناسبت هفته دولت، رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت سیزدهم با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب در این دیدار به اعضای کابینه توصیه کردند که رفتن میان مردم را از دست ندهند و اسیر جوسازی‌های برخی درباره این موضوع نشوند چراکه حضور بی واسطه رئیس جمهور و اعضای دولت در میان مردم آثار و برکات زیادی دارد.

رهبر انقلاب در توصیه مهم دیگر خود به دولتمردان، خاطرنشان کردند: عمل به وعده را مانند فریضه بدانید، مثل نماز. چیزی را وعده بدهید که بدانید می‌توانید به آن عمل کنید چراکه عمل نکردن به وعده اعتماد عمومی را از بین می‌برد.

برگزاری ۶۰ نشست شورای عالی به ریاست رئیس‌جمهور

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوانان تعریف شده است و در همین راستا سخنگوی دولت گفت: ما پنج وزیر دهه شصتی داریم و حتی در سطح معاون وزیر یا مدیرکل،‌ دهه هفتادی هم داریم؛ چون معتقدیم وقتی جوانان و قدیمی‌ها کنار هم کار می کنند،‌ تحرک و پویایی بیشتر مجموعه را به دنبال دارد.

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت سیزدهم در این یک سال با تأکید بر اینکه حدود ۶۰ نشست شورای عالی به ریاست رئیس جمهوردر یک سال برگزار شد، ‌گفت: ۱۰۰درصد نمایندگان مجلس در یک سال گذشته با رئیس جمهور جلسه داشته‌اند که این اتفاق بی سابقه بوده است؛ این علاوه بر سه جلسه ای است که دولت و مجلس به صورت مشترک داشته‌اند.

جذب ۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذار خارجی

رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های تیم اقتصادی دولت در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در یک سال گذشته، جذب ۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماه ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم را نشانه ثبات اقتصادی در کشور دانست.

افتتاح ۹۳۵ طرح عمرانی و اقتصادی در مازندران

همزمان با دومین روز از گرامیداشت هفته دولت ۹۳۵ طرح عمرانی و اقتصادی مازندران با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در بابلسر به بهره‌برداری رسید.با افتتاح این طرح ها که چهارهزار و ۴۷۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است ،برای یک هزار و ۵۳۹ نفر شغل ایجاد شد.

تهران؛ یک روز بدون حضور وزرا

اعضای کابینه دولت مردمی بعد از یک دور سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به ۳۱ استان کشور، با هدف توسعه ارتباط دولت و مردم، شرکت در جهاد تبیین و بیان دستاوردهای یک‌سال اخیر و حضور و ملاقات چهره‌به‌چهره با مردم در محل برگزاری میز ارتباطات مردمی استان‌ها در نمازجمعه‌های سراسر کشور حضور پیدا کردند. تمامی وزرا و معاونان رئیس جمهور، با حضور در تمامی مراکز استان‌ها، بی واسطه با مردم گفت‌وگو کردند.

اتاق فکر دولت در مرکز بررسی‌های استراتژیک

محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره کارنامه دولت سیزدهم گفت: به تشخیص رئیس جمهور ماموریت داشتیم تا اتاق فکر ریاست‌جمهوری را تشکیل و توسعه دهیم و ارتباط میان شبکه نخبگانی و رئیس جمهور را دنبال کنیم.

افتتاح ۲۴۵ طرح وزارت بهداشت

در این ماه طرح های وزارت بهداشت با زیربنای ۱۰۸ هزار و ۴۱۱ متر مربع به بهره برداری رسید و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور افزوده شد.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: صادرات غیرنفتی کشور طی یک سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است و علاوه بر این، شاخص‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، گردشگری و خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز وضعیت روبه به رشدی دارد.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

انتقال میز کار پاستور از تهران به مرزهای غربی

مراسم اربعین حسینی امسال بعد از ۲ سال محدودیت با شور و حرارت دو چندان برگزار شد، زائرانی که طی دو سال گذشته به دلیل اپیدمی کرونا از این سفر معنوی بازمانده بودند خود را از مسیرهای مختلف به کشور عراق و عتبات عالیات رساندند. دولت با محوریت ستاد اربعین حسینی از چندماه قبل روند مذاکره با طرف عراقی را برای برنامه ریزی گسترده جهت حضور زائران ایرانی آغاز کرد.این رایزنی های فشرده در شرایطی صورت می گرفت که نظم سیاسی در عراق شدیدا تحت تاثیر وقایع داخلی این کشور قرار داشت و طرف های عراقی مانند سال گذشته حاضر به پذیرش حضور زائران ایرنی نبودند.

در نهایت با هماهنگی های صورت گرفته مجوزهای لازم برای حضور پرشور زوار ایرانی در مراسم اربعین از طرف عراقی صادر شد.

مهمانان امام حسین (ع) با اشتیاق از اقصی نقاط کشور خود را به مرزهای مواصلاتی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه، تمرچین و باشماق رساندند اما طرف عراقی زیر ساخت های لازم برای تامین نیاز های اولیه این حجم جمعیت از زائران را در مرز ها نداشت و زائران در مرزهای عراق با مشکل حمل و نقل و تامین نیازهای اولیه و ضروری مواجه شدند.

حجم زایران اربعین متناسب با زیرساخت‌های عراق نیست

معاون اول رییس جمهور در بازدید از پایانه های مرزی گفت: مشکلی که وجود دارد متناسب نبودن حجم زایران اربعین با زیرساخت‌های کشور همسایه عراق است و با وجود تلاشی که برای فراهم کردن امکانات دارند واقعیت این است که امکانات جوابگوی این وضعیت نیست.

چهار ماموریت ویژه دولت برای تسهیل سفر اربعین

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: آماده شدن ۱۰ فرودگاه در کشور،ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین،تسهیلات ۳ و پنج میلیون تومانی برای زوار اربعین و ارایه خدمات پزشکی برخط برای زائران از جمله این اقدامات است.

استقرار ۱۸۰۰ موکب ایرانی در عراق

دبیر ستاد اربعین کشور از استقرار ۱۲۰۰ موکب در داخل کشور و مرزها در ایام اربعین خبر داد و گفت که بیش از ۱۸۰۰ موکب هم در داخل عراق و در شهرهای زیارتی نجف‌، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر شدند.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

ماموریت ویژه به وزرای راه و کشور برای حل مشکل حمل و نقل و زائران اربعین

رئیس جمهوردر آن روز ها وزرای کشور و راه و شهرسازی و همچنین مسئولان ستاد مرکزی اربعین را موظف کرد با کمک سایر دستگاه‌ها، تمهیدات لازم را برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش نظارت بر روند انتقال ایمن زائران در نظر بگیرند، تا کمبود و کاستی در این زمینه احساس نشود.

شش دستور معاون اول رییس جمهور برای تسهیل سفر زائران اربعین در مهران

مخبر معاون اول رییس جمهور در نشست ستاد اربعین در مرز مهران برای تسهیل سفر زائران اربعین دستوراتی به شرح زیر صادر کرد:

۱.ظرف ۴۸ ساعت آینده بنا بر درخواست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و استاندار ارزاق به مواکب ارسال و مواکب بیشتر تقویت می شوند.

۲.کانکس های یخچالدار به استان ایلام و مرز مهران ارسال خواهد شد.

۳. لیفتراک توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات به استان ارسال می شود.

۴. یک دستگاه یخ ساز هفت تنی به استان ارسال و روزانه ۸۰۰ قالب از همدان به استان ایلام ارسال می شود.

۵.با هماهنگی انجام شده با وزیر بهداشت اقلام دارویی لازم به استان ارسال می شود.

۶. دو هواپیمای آب پاش زودتر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

دولت سیل جمعیت زائران پس از دو سال محدودیت را پیش بینی کرده بود و در روز های ابتدایی مشکلی برای عبور زائران وجود نداشت، اما به دلیل حجم زائران طرف عراقی ظرفیت مناسبی را برای عبور زائران در اختیار نداشت و مرزها بسته شد ولی با دستور رییسی و تهمیدات دولت مشکلات مرتفع شد.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

پسر رفت، پدر هم برود

سید ابراهیم رئیسی یکی از شعارهای انتخاباتی خود را راه اندازی گشت ارشاد مدیران اعلام کرده بود. در راستای عمل به این وعده تا کنون چندین مورد برخورد با متخلفین صورت گرفته که در آخرین مورد، رئیس جمهور به تحصیل فرزند یک مقام دولتی در خارج از کشور واکنش نشان داده است.

مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت همچنین در توئیتر نوشت: اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس جمهور ، دستور صادر شد؛ «اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»

گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

سفر به ازبکستان و ترافیک درملاقات های چهره به چهره

ازبکستان هفتمین مقصد خارجی رئیس جمهور بود و آیت الله رئیسی به دعوت رسمی شوکت میرضیایف همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند در ازبکستان شد.

رئیس‌جمهور در این سفر سه روزه با روسای ۸ کشور ازبکستان، قرقیزستان، روسیه، بلاروس، چین، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و نخست وزیران هند و پاکستان و دبیرکل سازمان شانگهای دیدار و گفت و گو کرد که همین موضوع نشان از سیاست کلان رئیس دولت در تعامل هوشمند با جهان دارد.

رئیس‌جمهور در این سفر برای چندمین بار در یکسال اخیر با همتایان خود از روسیه و قزاقستان و تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد و در عین حال رکورد بیشترین امضای سند همکاری را در زمینه‌های مختلف با همتای ازبکستانی خود به ثبت رساند.

شانگهای، سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی با هدف برقرار کردن موازنه برابر نفوذ آمریکا و ناتو پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین‌کننده این پیمان را چین و روسیه ایفا می‌کنند بنابراین پیمان شانگهای یک قدرت جهانی به شکل عام و منطقه‌ای به طور خاص محسوب می‌شود.

طبق گفته کارشناسان عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای کشور ظرفیت اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهان ایجاد می‌کند و باعث تولید قدرت در حوزه اقتصادی و سیاسی و به دنبال آن توسعه روابط با اعضای این نهاد می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر خود به ازبکستان، در هتل محل اقامت خود، در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، با تشریح روند اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان، ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های سیاسی، فناوری، اقتصادی و ترانزیتی را تبیین کرد.

ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار گفت: ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار است که می‌تواند نقش بسزایی در امنیت منطقه و جهان ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه با تکیه بر اشتراکات تاریخی و تمدنی گسترده‌ای که با کشورهای منطقه دارد، روابط سیاسی و تجاری خوبی با اعضای سازمان همکاری شانگهای دارد.

۱۷ سندهمکاری برای ارتقای روابط تهران و تاشکند

این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.

دیدار روسای جمهور ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای

روابط راهبردی ایران و چین در مسیر توسعه

در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند روسای جمهور ایران و چین دیدار کردند و در این دیدار دو طرف درباره موضوعات روابط دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور کشورمان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.

دعوت رسمی از رییس جمهور ایران برای سفر به پکن

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

در این دیدار همچنین شی جین پینگ بصورت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.

پیشرفت پروژه های مشترک ایران و روسیه با حمایت رهبری

رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر خود به ازبکستان با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. رئیس جمهورروسیه در این دیدار گفت که روابط ایران و روسیه در تمامی بخش ها در حال توسعه بوده و کار بر روی توافقنامه همکاری های دوجانبه که روابط دوجانبه را به سطح جدیدی ارتقا می دهد نزدیک به اتمام است.

پوتین همچنین در این دیدار گفت: هر آنچه لازم است برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می دهیم؛ آخرین تشریفات باقی مانده است.

وی ضمن تقدیر از آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب گفت که حمایت ایشان موجب شده تا بسیاری از پروژه های مشترک ایران و روسیه پیشرفت کند. وی ابراز علاقه کرد که روسیه در آینده نیز از پشتیبانی مقام معظم رهبری برخوردار باشد.

پوتین با بیان اینکه تجارت بین روسیه و ایران در سال گذشته ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه؛اولویت‌ سیاست خارجی ایران

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر خود به ازبکستان در دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، با تاکید بر اینکه توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه به خصوص تاجیکستان جزو اولویت‌های اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اشترکات بسیاری میان مردم این منطقه در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی وجود دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر استمرار سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان تهران و دوشنبه وجود دارد.

رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، بر عزم کشورش برای تداوم این روند تاکید کرد.

نگاه ‌ویژه‌ ایران بر توسعه روابط با همسایگان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در ازبکستان تعامل با همسایگان را اولویت دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت اقتصادی و تجاری امروز کشور است بنابراین ما با تمام دنیا تعامل خواهیم داشت اما روی همسایگان حساب ‌ویژه‌ای باز می‌کنیم.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

با حضور ایران در شانگهای، تحولات مهم در تاریخ این سازمان ثبت خواهد شد

سید ابراهیم رییسی در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در سمرقند اظهار داشت: توجه ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش‌های کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است. این رویکردها در کنار توانمندی‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران، حرکت آینده سازمان شانگهای را سرعت می‌بخشد و تسهیل می‌کند.

رئیس جمهور امضای یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در این نشست و عضویت در سازمان همکاری شانگهای را گام مهمی در عرصه سیاست منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: مطمئنا با حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای، این عضویت به عنوان یکی از تحولات مهم در تاریخ این سازمان ثبت خواهد شد.

ایران به صورت رسمی عضو سازمان همکاری‌ شانگهای شد

در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی ازبکستان در شهر سمرقند برگزار شد، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه بود.

اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای ۲۳ شهریور به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رسید؛ همچنین پیش از عزیمت رییس جمهور کشورمان به سمرقند لایحه عضویت ایران در این نهاد اقتصادی منطقه ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

ماجرای غیبت رییسی در ضیافت شام سران سازمان شانگهای

علت حضور نداشتن رییس جمهور ایران درضیافت شام سران سازمان شانگهای ، تاکید بر پروتکل های جمهوری اسلامی ایران در مراسم شام بود؛ از این رو آیت الله رییسی پس از شرکت در آیین غرس نهال یادبود اجلاس، عازم مسجد اهل بیت رسول الله(ص) شهر سمرقند شد تا ضمن ادای فرضیه نماز، در جمع نمازگزاران مردم مسلمان این شهر نیز حضور یابد.

تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی علت درگذشت مهسا امینی

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز پنجشنبه - ۲۴ شهریور - در پی انتشار اخباری درباره بدحالی زنی جوان پس از انتقال به یک مقر انتظامی توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: خانمی که برای توضیح و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس فاتب هدایت شده بود در جمع سایر افراد هدایت شده به دلیل عارضه قلبی بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان انتقال و تحت درمان و مداوا قرار دارد.

همچنین در پی انتشار خبری پیرامون وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی، دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند. این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند تا مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است

احمد وحیدی که از سوی رییس جمهور ماموریت یافت تا علت حادثه پیش آمده برای خانم مهسا امینی را پیگیری کند، در این باره گفت: موضوع از سه طریق در دست بررسی است. نخست وزارت بهداشت و پزشکی قانونی در حال بررسی علت فوت این خانم هستند. از فراجا خواسته شده دلایلی که موجب حادثه شد را جمع آوری کنند.همچنین از معاون امنیتی هم خواستیم که روی این موضوع نظارت کند.

وی اطمینان داد که موضوع در اسرع وقت رسیدگی و دلایل وقوع حادثه به اطلاع رییس جمهور و مردم می‌رسد.

دستور رییسی برای بررسی علت حادثه با فوریت و دقت

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در سفر ازبکستان به سر می‌برد، پیرو انتشار اخباری درباره اتفاقات رخ داده برای یک خانم جوان، به وزیر کشور دستور داد، علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند.

بر این اساس احمد وحیدی نیز به معاون امنیتی انتظامی این وزارتخانه ماموریت داد که موضوع را با فوریت مورد بررسی قرار دهد.

وزیر کشور خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

وحیدی: گزارشی از ضرب و شتم «مهسا امینی» ارائه نشده است

احمد وحیدی با ارائه آخرین گزارش از بررسی پرونده مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ای که بر اثر سکته در مجتمع قضایی ارشاد در بیمارستان کسری فوت کرده است، گفت: ما روی این مساله حساس بودیم که ببینیم آیا ضرب و شتمی اتفاق افتاده است یا نه، که تاکنون چنین گزارشی از سوی دستگاه‌های نظارتی به ما ارائه نشده است؛ علاوه بر این چند بانو پرسنل رسمی فراجا در آنجا هستند و اساسا وسیله‌ای مانند باتون برای ضرب و شتم وجود ندارد.

وزیر کشور با بیان اینکه مساله بعدی انتقال به موقع این دختر جوان به بیمارستان بود، افزود: بررسی کردیم که آیا وی به موقع بعد از وقوع حادثه به بیمارستان منتقل شد یا نه، که گزارش نشان می‌دهد بلافاصله پزشک در آنجا حاضر شد و همزمان اورژانس با فاصله بسیار کمی به صحنه رسید و سعی می‌کنند او را در محل احیا کنند.

رئیسی: مهسا همچون دختر من است

رییسی در گفت و گوی تلفنی با پدرمرحوم مهسا امینی ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.

رئیس‌جمهور گفت: دستور داده‌ام حادثه با دقت رسیدگی شود تا هیچ حقی ضایع نشود.دختر شما همچون دختر خود من است.

همه دوربین‌های مسیر تردد «مهسا امینی» بازبینی شدند

سید مجید میراحمدی در گفت و گویی درباره ماموریت وزیر کشور برای بررسی فوری حادثه درگذشت مهسا امینی گفت: زمانی که وزیر کشور دستوری را به من ابلاغ کردند بلافاصله اقدامات مختلف و متعددی را آغاز کردیم. از جمله اینکه از همه دستگاه‌هایی که مستقیم و یا غیرمستقیم در این پرونده مسئولیت دارند و یا می‌توانند در کشف ماهیت واقعی درگذشت مرحومه امینی به ما کمک کنند درخواست شد گزارشات، اسناد، مدارک فیلم برای ما ارسال کنند و این کار مجدانه دنبال می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: همچنین تلاش شده همه دوربین‌های شهری مسیر تردد مرحومه امینی در روز حادثه بازبینی شود. از دستگاه‌های مسئول خواسته شده و منتظر ارسال آن هستیم.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

عزیمت به سازمان ملل و آرزوی توفیق رهبری برای رییسی

رییس‌ جمهور، در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقات‌ها و توافق‌ها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رییس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.

رییسی در نیویورک

بیستمین حضور رئیس‌جمهوری از ایران در سازمان ملل متحد برای شرکت در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی با سخنرانی روز چهارشنبه (۳۰ شهریور) آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رقم ‌خورد. رئیس جمهور در صدر هیاتی سیاسی عازم نیویورک، مقر سازمان ملل شد تا از پتانسیل این نهاد برای پیگیری منافع ملی و تببین گفتمان سیاست خارجی دولت سیزدهم به عنوان گفتمانی برآمده از انقلاب اسلامی بهره گیرد.

تقلاهای سناتورهای آمریکا و لابی‌های صهیونیستی برای لغو سفر آیت‌الله رئیسی و جلوگیری از شنیده‌ شدن این صدا بی‌نتیجه ماند.

رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم درباره تمرکز بر چندجانبه‌گرایی اقتصادی، تقویت سیاست همسایگی به معنی وسیع آن و تقویت حضور در سازمان‌های منطقه‌ای را نخستین بار آیت‌الله‌ سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به تاجیکستان بیان کرد. موضوعی که نزد کارشناسان، ظرفیت عظیمی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها پیش روی کشور قرار می‌داد.

دیدار با بایدن را مفید نمی بینم

شبکه خبری سی بی اس نیوز گزارش داد که آیت الله رئیسی در گفتگو با این شبکه خبری اعلام کرد که دیداری با جو بایدن اتفاق نخواهد افتاد. آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار رو در رو با بایدن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فکر نمی کنم چنین دیداری اتفاق بیفتد. نه ملاقات و نه مذاکره را مفید نمی بینم.

آیت الله رئیسی هنگام ترک تهران درباره سفر به نیویورک اظهار داشت: این سفر به دعوت دبیرکل سازمان ملل برای حضور در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود و فرصتی برای بیان دیدگاه‌های نظام مقدس ایران است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نظرات جمهوری اسلامی و دیدگاههای منطقه قابل تبیین است که باید از این فرصت‌ها برای تبیین آن استفاده کرد، گفت: این سفر فرصتی برای بیان اقداماتی است که گاهی شنیده نمی‌شود زیرا فضای رسانه‌ای جهان تحت تسلط قدرتهای بزرگ است.

تضمین‌ اعتمادآور؛ حق ایران

رئیسی در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با برشمردن راه‌حلها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.

رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین گفت: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

مکرون در انتظارِ دیدار با رییسی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در دومین روز از حضور خود در نشست سران هفتادو هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو کرد؛ دیداری که به دعوتی رسمی و پیگیری برخی موضوعات در سطح روسای جمهور منجر شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از شروع رسمی این دیدار در محل ملاقات در سازمان ملل، حضور یافت.مکرون حدود ۱۰ دقیقه پیش از آیت الله رئیسی در محل ملاقات حضور داشت و هنگام ورود رئیس جمهور ایران، به گرمی از همتای خود استقبال کرد.
رئیس جمهوری فرانسه در این دیدار، از آیت الله رئیسی برای سفر به فرانسه دعوت رسمی به عمل آورد .زمان این دیدار به جای ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده، به دلیل گستردگی و تعداد بسیار موضوعات ، یک ساعت و نیم طول کشید.

برنامه ها و اقدامات رییسی در سفر به نیویورک به همین جا ختم نمی شود ، رییسی در زمان سخنرانی خود در سازمان مللل اقدامی غافل گیرانه کرد. رئیس‌ جمهور در بخشی از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن تصویر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به حضار و معرفی او به‌عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم، خواستار محاکمه عوامل ترور فرمانده سابق سپاه قدس در دادگاهی عادلانه شد.

نمایش تصویر سردار دلها در صحن این نهاد بین المللی در این راستا است که جهانیان بدانند که جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی است.

او پس از سخنرانی خود، مسیر سازمان ملل تا هتل محل اقامتش را به صورت پیاده طی کرد تا فضاسازی های رسانه های معاند را بی پاسخ نگذارد؛ زیرا منافقین و گروه های معاند تلاش کرده بودند با فراخوان گسترده نیروهای خود در این مسیر، اقدام به تجمع علیه جمهوری اسلامی کنند اما رئیسی تمامی این مسیر را به صورت پیاده طی کرد و تنها تعداد انگشت شماری از این گروه ها در مسیر حاضر شدند.

مهمترین اقدامات دولت در شهریور ۱۴۰۱/ از عضویت در شانگهای تا حضور متفاوت در نیویورک

توافق باید واقعی و اطمینان بخش باشد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر خود به نیویورک در نشست خبری با رسانه‌های خارجی با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم؛ ادعای آنها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و ما دنبال توافق هستیم اما رفتارشان تاکنون متفاوت با رفتار دولت گذشته نبوده است؛ یعنی با اینکه توقع می‌رفت تحریم‌ها رفع شود، نه تنها در عمل و اجرا تاکنون اتفاق نیفتاده بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران تصمیم خود را در این زمینه اعلام کرده است و اگر کشورهای اروپایی و آمریکا مصمم هستند، باید تصمیم خود را بگیرند؛ اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست اگر می‌خواهند نسبت به این توافق پایبند باشند و جدی هستند، باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان دهند.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha