بازدید نوروزی از مکانهای تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی ۱۴ درصد رشد دارد

مشهد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بازدید نوروزی از مکانهای تاریخی و فرهنگی استان از نیمه دوم اسفند پارسال تا پایان پنجم فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد رشد دارد.

احسان زهره‌وندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت حدود ۱۰۰ هزار بازدید از مکانها و مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های میراث فرهنگی در استان و مشهد ثبت شده است.

وی اضافه کرد: آرامگاه فردوسی، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار و باغ - موزه نادری به ترتیب جزء پر بازدیدترین مجموعه های فرهنگی و تاریخی استان هستند که همانند هر سال جاذبه مهمی برای زائران و مسافران به شمار می روند.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این که امسال جشن نوروزگاه در هشت پایگاه میراث فرهنگی استان برگزار شد گفت: این استان دارای هشت پایگاه ملی میراث فرهنگی است که برگزاری آیین‌های سنتی نوروزی همچون پهن کردن سفره هفت سین از مهمترین برنامه های جشن نوروزگاه در این مراکز تاریخی و میراث فرهنگی در ایام نوروز است.

زهره وندی افزود: برپایی بازارچه صنایع دستی و سوغات، جشنواره های کودک، برپایی جایگاه استقبال از مسافران نوروزی، برگزاری بازی های بومی محلی، توزیع کتابچه و بروشور اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری و برگزاری موسیقی سنتی از جمله برنامه های متنوع در این پایگاه‌هاست.

وی اضافه کرد: همچنین برپایی سیاه چادر، نمایشگاه اسباب بازی‌های سنتی و بومی، اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان، اجرای تئاتر نمایشی و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی با مشارکت محلی و اجرای تئاترهای نمایشی با مضامین شاهنامه و مذهبی از دیگر برنامه های متنوع طراحی شده در ایام نوروز امسال است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی خراسان رضوی شامل قنات قصبه گناباد، مزار جام، رباط شرف، آسبادها، بندیان درگز، شادیاخ، توس و پایگاه میراث بافت تاریخی سبزوار میزبان برنامه های متنوع نوروزی و مفرح و شاد برای اقشار مختلف مردم و کودکان هستند.

هم اکنون استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha