۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 85065879
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کارشناس عراقی از سرریز منافع توافق ایران و عربستان در فضای همسایگی عراق می گوید

بغداد-ایرنا- «محمد الیاسری» با اشاره به مولفه های جدید قدرت بین الملل و واقعیت های تازه جهانی، فواید توافق ایران و عربستان را برای عراق بر می شمارد.  

الیاسری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بغداد به چند مشخصه توافق ایرانی-سعودی اشاره می کند و می گوید: این توافق چند مشخصه بارز دارد؛ ۱-بازگشت قدرتمند چین به منطقه و متغیرات جدید بین المللی، ۲-تحول سیاست عربستان در نتیجه مشکلات پیچیده و ترکیبی و بحران اعتماد ریاض به طرف غربی و ۳-سرریز منافع توافق ایران و عربستان در فضای همسایگی عراق.

کارشناس عراقی با تاکید بر بازگشت چین به منطقه و ترتیبات سیاسی-اقتصادی و موازنه های قدرت جهانی می گوید: عربستان سعودی در مشکلات پیچیده و ترکیبی افتاد و بعد از سوء استفاده های مکرر غرب ، طرف غربی برای عربستان دیگر قابل اطمینان نیست.

الیاسری توضیح می دهد: عربستان فهمید که غرب قابل اطمینان نیست و در حالی که طرف های غربی با ایران هم مذاکره می کردند، ورود عربستان به باتلاق یمن بر شدت اوضاع افزود. همچنین، ریاض شاهد جنگ روسیه و اوکراین است که طرف غربی در آن ناکام ماند و همه اینها را در کنار درک جدید از معنای ورود اژدهای چینی به منطقه می بیند.

محمد الیاسری می افزاید: همچنین عربستان می بیند که توافقی با خود بین ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد و اکثر این کشورها با جمهوری اسلامی ایران توافقاتی جداگانه دارند. همه این واقعیت ها عربستان را در موقعیتی گذاشت که خود را در مواجهه با ایران تنها ببیند و نهایتا چاره ای جز توافق با جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گفته الیاسری، «عربستان در گذشته پیشنهاد توافق در برخی پرونده ها را با ایران داده بود اما تهران نپذیرفت و این دلیل را مطرح کرد که نمی توان بر سر پرونده های منطقه ای بدون حضور نمایندگان آن طرف های منطقه ای، توافقی داشت. به این دلایل عربستان دیگر نمی توانست بیش از این بدون پشتیبان به مقابله با محور مقاومت در منطقه بپردازد.»

وی به هدف دیگر ریاض در ورود به توافق با ایران این گونه اشاره می کند: عربستان تلاش می کند از تاثیر غربی و نتایج هزینه بار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که ریاض را در تنگنای عملی گذاشت رهایی یابد و نیز خود را از فشار محیط مقاومتی اطراف خود از جمله در یمن و عراق خلاص کند.

الیاسری معتقد است «دست کم در ۱۰ سال آینده شاهد آرامش و کاهش تنش در منطقه خواهیم بود زیرا توافقی که در پکن شکل گرفت بازه دستکم ۱۰ ساله را برای اجرای تفاهمات تعیین کرده است.»

در بعد منطقه ای به باور این کارشناس عراقی، «توافق کمک خواهد کرد که پرونده های منطقه مثل یمن حل و فصل شود با این درک که اگر ایران توانست در پرونده سوریه مثل نشست ها و توافقات آستانه وارد شود در پرونده های دیگر هم می تواند مذاکراتی شکل بگیرد.»

محمد الیاسری تاکید می کند: توافق با عربستان، طرح منزوی کردن ایران را در هم شکست و دوباره، دشمن حقیقی منطقه و جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی را هدف گرفت. طرف اسرائیلی هم اعلام کرد که سیاست انزوای ایران با شکست روبرو شد. کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل هم ناچار خواهند شد وارد تفاهمات و توافقاتی با ایران شوند تا در مواجهه بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی، قربانی نشوند.

الیاسری سپس به تاثیر توافق ایرانی – سعودی بر عراق می پردازد و می گوید: عربستان، پیشتر این طور نگاه می کرد که وجود نیروی شیعی در راس قدرت عراق، با توجه به نزدیکی آن به جمهوری اسلامی ایران، عامل خطر و تهدید کننده است. مصداق بارز این نگاه، اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ بود که با حمایت عربستان سعودی همراه شد و نتیجه آن، تشکیل دولت سابق (مصطفی الکاظمی) بود. نتایج انتخابات پارلمانی نیز با حمایت عربستان حاصل شد.

تحلیل گر عراقی ادامه می دهد: امروز وقتی این حساسیت ها و علت واقعی احساس تهدید و خطر کنار برود، دخالت ها هم در روند سیاسی عراق، کاهش خواهد یافت. فشار بر نیروهای سنی برای مواجهه با نیروهای شیعی در عراق کاهش خواهد یافت، فشار بر برخی طرف های شیعی دارای روابط با عربستان کم می شود و این در سطح نیروهای سیاسی کُرد نیز خود را نشان خواهد داد. همه نیروهای عراقی که روی عربستان یا کشورهای عربی دیگر و غربی ها برای مواجهه با ایران در صحنه سیاسی با هدف سلطه یکجانبه بر قدرت حساب می کردند، رویکردهای خود را تغییر خواهند داد.

الیاسری این اظهارات را در حاشیه نشست مشترک مرکز بررسی های راهبردی «القمه» با همکاری مرکز فرهنگی «القلم» عراق در بغداد بیان کرد.

این نشست با هدف بررسی تاثیرات توافق ایران و عربستان در سایه کشمکش های بین المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی، چالش های انرژی و اقتصاد برگزار شد و کارشناسان و صاحبنظران عراقی در آن به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha