پرتاب جدید اسپیس‌ایکس؛ ۵۶ ماهواره استارلینک در مدار لئو قرار گرفت

تهران- ایرنا- شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌ایکس ۵۶ ماهواره استارلینک را از پایگاه کیپ‌ کاناورال فلوریدا برای استقرار در مدار پایینی زمین لئو (low-Earth orbit) زمین به فضا پرتاب کرد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس که قابل استفاده مجدد است، شامگاه جمعه به وقت محلی (بامداد شنبه) این محموله را به فضا برد، سپس هشت دقیقه و ۲۷ ثانیه بعد از پرتاب به زمین برگشت و روی سکوی فرودشناور بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این موشک با استفاده از پیشران مرحله اول، ماهواره‌ها را به فضا برد. فالکون ۹ پیش از این دو ماموریت، استارلینک را همراه با ماموریت‌های دیگری برای اسپیس‌ایکس انجام داده بود. توصیفی از این پرتاب که توسط اسپیس ایکس منتشر شده، نشان می‌دهد این موشک تاکنون ۱۰ ماموریت انجام داده که از میان آن اعزام فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی برای اداره ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) نیز هست. فالکون ۹ از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ۲۰ ماموریت مختلف را به سرانجام رسانده است.

پرتاب جدید اسپیس‌ایکس؛ ۵۶ ماهواره استارلینک در مدار لئو قرار گرفت

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس که دارای مجوز است، قصد دارد یک صورت فلکی ۱۲ هزار ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد و درخواست تاییدیه برای افزودن ۳۰ هزار ماهواره دیگر را نیز ارائه کرده است. این ماهواره‌ها اینترنت پرسرعت را با هزینه‌ای کم ارائه می دهند. این شرکت تاکنون چهار هزار و ۱۰۵ ماهواره استارلینک را در مدار لئو زمین قرار داده است که سه هزار و ۷۵۰ ماهواره‌ عملیاتی اکنون در مدار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha