۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85065484
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بیمارستان فردیس از مطالبه تا تحقق + فیلم

کرج – ایرنا- شهرستان ۷۰۰ هزار نفری فردیس استان البرز یکی از معدود مناطق پرجمعیت کشور است که شرح حال سال ها مشکلات بهداشتی درمانی مردم به ویژه در اوج بی درمانی کرونا و درخواست های مکرر برای ساخت و تکمیل تنها بیمارستان دولتی آن حکایت طولانی دارد.

به گزارش ایرنا، سال های متمادی بود که گفته می شد کرج زیر سایه پایتخت گم شده است اما اینک کرج به شکرانه استان البرز تاحدودی سایه تهران را پس زده و توانسته برای خود و ساکنانش نام و نشان و امکانات توسعه ای دست و پا کند.

در این میان فردیس تا قبل از سال ۹۲ بخشی از کلانشهر کرج محسوب می شد که از آن پس به عنوان یک شهرستان جدید استقلال جغرافیایی پیدا کرد ؛ منطقه ای که از ابتدایی ترین خدمات در بخش درمان و سایر نیاز ها محروم است و علت این محرومیت را باید در سایه سنگین ۲ کلانشهر کرج و تهران جستجو کرد.

ساکنان فردیس که از هیچ گونه امکانات بهداشتی و درمانی بهره ای نبرده اند سال های متمادی است که علاج دردهای خود را در بیمارستان های کرج ، شهریار و تهران می جویند؛ مردمی که کرونا حال روز درمانی آنها را بدتر کرد تا جائیکه برای درمان بیماران کرونایی به مدد بسیج و سپاه بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه در این شهرستان برپا شد تا شاید از آلام مردم آن کاسته شود.

یکی از مناطقی که کرونا بیشترین تلفات را برآن وارد کرد شهرستان فردیس بود که اگرچه تولید جهادی واکسن کرونا و اقدام ضربتی دولت سیزدهم کار ساز شد اما بسیاری از مردم این دیار در سوگ عزیزان خود عزادار شدند. با این وجود مراحل ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس همانطور که اشاره شد حکایتی طولانی است ، بیمارستانی که برای جانمایی زمین ساخت آن، چندین بار در دهه های ۸۰ و ۹۰ تصمیم گیری شد و هر بار به بهانه ای تحقق امر این دست و آن دست می شد.

بیمارستانی که ۲ بار کلنگ زنی شد

بیمارستان فردیس از مطالبه تا تحقق + فیلم

سال ۱۳۹۲ نخستین بیمارستان دولتی فردیس با حضور مسوولان وقت کشوری در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع کلنگ زنی شد و به رغم امیدواری مردم به داشتن یک بیمارستان ، دیری نپایید که سفیدی گچ کلنگ زنی با نفس باد پاک و مسوولان امر هم بی خیال موضوع شدند.

سال ۱۳۹۵ بار دیگر پیگیری های مردم و برخی نمایندگان مجلس، مسوولان را به صحنه کار آورد و برای دومین نیز کلنگ بیمارستان فردیس به زمین خورد کلنگی که در همان ابتدای کار معلوم بود که سست بی رمق است و عزم محکمی برای سرانجام کار پشت آن نیست ؛ با اینکه وعده ها در همان روز های اول از ساخت و تکمیل ۲ تا سه ساله بیمارستان حکایت داشت اما کار ناتمام در سال ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم رسید؛ دولتی که محدودیت شدید مالی ، خزانه خالی و تحریم شدید خارجی به ظاهر ترمز کارایی آن را کشیده بود.

سرانجام دولت سیزدهم این بیمارستان که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت را تحویل گرفت و در همان روزهای آغاز کار به مردم اطمینان داد که به هر شکل ممکن مطالبه طولانی مدت آنان را با طعم خوش خدمت پاسخ خواهد داد و اگر چه سال ها سایه سنگین پایتخت و کرج بر مردم این دیار جفا روا داشته اما بیمارستانی نمونه و در خور شایسته تقدیم آنان خواهد کرد.

سفر با برکت

بیمارستان فردیس از مطالبه تا تحقق + فیلم

با اینکه فعالیت ها برای تکمیل بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس در همان روزهای آغارین دولت سیزدهم شروع شد اما سفر ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ آیت الله رییسی به استان البرز نقطه عطفی برای جهش در تکمیل بیمارستان فردیس و ده ها پروژه نیمه کاره و خاک خورده البرز به شمار می رود.

سفر وزیر بهداشت و درمان به شهرستان فردیس همزمان با حضور رییس جمهور و هیات دولت در استان البرز موجب شد تا بررسی موضوع در نگاه اولویت دار کشور قرار گیرد و مسوولان امر از وزراء تا استاندار البرز با بازدیدهای مداوم از این پروژه و طرح های دیگر جدیت دولت را در تکمیل کارهای نیمه تمام به منصه ظهور رساندند.

تصویب اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی

در سفر فروردین ماه ۱۴۰۱ هیات دولت ، تصویب اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان فردیس گشایشی دوباره برای شتاب در تکمیل این پروژه به وجود آورد و سرعت کار را بالا برد.

اهتمام دولت سیزدهم برای برخورداری فردیس از مراکز درمانی و بیمارستانی متعدد نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی هم کار ساز شد و اکنون نیز باید گفت که فردیس محروم از یک تخت بیمارستانی در آینده نزدیک صاحب ۶۰۰ تخت بیمارستانی می شود ضمن آنکه افزون بر درمان تخصصی و فوق تخصصی ، این منطقه به آموزش شاخه های مختلف پزشکی تبدیل خواهد شد.

مشخصات بیمارستان دولتی فردیس

بیمارستان فردیس که در ابتدای کار ساخت آن در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع آغاز شد با همکاری مدیریت شهری فردیس و دولت مساحت اراضی آن به ۲۷ هزار متر مربع رسید. این بیمارستان با زیر بنای ۲۱ هزار متر مربع در پنج طبقه ساخته شده که دارای بخش های مختلف تخصصی و فوق تخصصی پزشکی است .

بیمارستان فردیس در قالب سه بلوک و به صورت عمومی (جنرال) ساخته شده است و ظرفیت تعداد تخت‌های آی سی یو بیمارستان فردیس از هفت تخت به ۳۷ تخت افزایش یافته است.

۶۷ درصد تامین اعتبار توسط دولت سیزدهم

بیمارستان فردیس از مطالبه تا تحقق + فیلم

استاندار البرز در جدید ترین بازدید از بیمارستان فردیس اعلام کرد: ۶۷ درصد اعتبارات ساخت این بیمارستان در طول ۲۰ ماه گذشته توسط دولت سیزدهم تامین شده و درواقع موتور محرک تکمیل این پروژه به نام این دولت به ثبت رسید.

مجتبی عبداللهی افزود: ۵۰ درصد عملیات ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس در یک سال اخیر محقق شده است.

وی با اشاره به نامگذاری بیمارستان فردیس به نام سردار حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: به موازات این پروژه ، بیمارستان فوق تخصصی غیر دولتی به آفرین در شهرستان فردیس نیز با رفع موانع کاری نیز با سرعت در حال تکمیل است.

عبداللهی افزود: با بهره برداری از این بیمارستان ها حدود ۶۰۰ تخت بیمارستانی در شهرستان فردیس به مجموعه بهداشت و درمان استان اضافه می شود.

تبدیل بیمارستان فردیس به ۳۰۰ تختخوابی

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ با حضور در شهرستان فردیس اعلام کرد: بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی این شهرستان ظرفیت تبدیل به ۳۰۰ تختخوابی را دارد.

دکتر بهرام عین اللهی افزود: بهره ‌برداری از این مجموعه در ابتدای امر فقط به منظور خدمات درمانی بود که در مسیر توسعه و بهره ‌گیری از خدمات آموزشی نیز به عنوان یک ارزش افزوده به آن اضافه شد و برای این بیمارستان، بخش‌های مختلف تخصصی درمانی از جمله درمانگاه‌های تخصصی، واحدهای بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری به صورت جامع و کامل تعریف شده است.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جدیت دولت سیزدهم برای تکمیل سریع تنها بیمارستان دولتی شهرستان فردیس استان البرز اعلام کرد: این بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی از ظرفیت لازم برای تبدیل به ۳۰۰ تختخوابی را برخوردار است .

وی ادامه داد: فردیس یکی ار شهرستانهای بزرگ استان البرز است و به رغم فراوان فاقد بیمارستان فعال است که همزمان با سفر ۱۸ فروردین امسال رییس جمهور به استان البرز از بیمارستان در دست ساخت فردیس بازدید کردم .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: عملیات ساخت بیمارستان فردیس از سال ۹۵ آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون پروژه در مرحله نهایی قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه تمام بخش های این بیمارستان اصولی و استاندارد است،گفت : بیمارستان فردیس دارای پنج اتاق عمل جراحی ثابت و یک اتاق عمل اورژانس مجهز است و تجهیزات و زیرساخت های آن هم به روز است.

عین اللهی ادامه داد: تاکنون برای ساخت این بیمارستان حدود ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۷۰ درصد این هزینه ها در دولت سیزدهم انجام شده است؛ امیدواریم بتوانیم همزمان از این مجموعه به عنوان بیمارستان آموزشی و درمان استفاده کنیم.

اردیبهشت ماه آغاز فعالیت رسمی بیمارستان فردیس

وزیر بهداشت و درمان و آموزش اعلام کرد: همزمان با عید سعید فطر در اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ شاهد فعالیت رسمی بیمارستان دولتی فردیس خواهیم بود و به سال ها انتظار مردم این خطه پایان داده می شود.

طبق گزارش های رسمی تاکنون حدود ۹۹ درصد ساخت و نصب تجهیزات بیمارستان فردیس انجام شده و در آستانه گشایش رسمی قرار گرفته است .

همچنین به موازات این بیمارستان ، بیمارستان بخش خصوصی این شهرستان نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و سایه محرومیت درمانی برای همیشه از سر مردم فردیس کنار خواهد رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha