رایزنی وزرای دفاع ترکیه و روسیه / توافق غلات و سوریه محور گفت وگوها

تهران- ایرنا- خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و سرگئی شویگو همتای روس وی عصر چهارشنبه در گفت وگویی تلفنی درباره توافق غلات از دریای سیاه و سوریه رایزنی کردند.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از خبرگزاری آناتولی، بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، آکار تاکید کرد که ترکیه از مشارکت در گسترش طرح غلات که کمک زیادی به حل بحران جهانی غذا کرده، خوشحال است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه، یک روز قبل از لغو این طرح تمدید آن را اعلام کرد.

مرداد ماه سال گذشته ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین قراردادی را در استانبول برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ متوقف شده بودند، امضا کردند.

آکار به شویگو گفت که ترکیه به نقش خود در تضمین صلح منطقه‌ای و کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

به گزارش آناتولی وی همچینن در رابطه با سوریه افزود تنها هدف ترکیه مبارزه با تروریسم به منظور تضمین امنیت مرزها و شهروندان این کشور و جلوگیری از بروز تراژدی انسانی بیشتر است.

بر اساس این بیانیه، طرفین تائید کردند که گفت‌ وگوهایی که تحت رهبری اردوغان و ولادیمیر پوتین همتای روس وی آغاز شده است، منجر به کمک‌های جدی به صلح و ثبات در منطقه و سوریه خواهد شد.

آکار همچنین از روسیه برای همبستگی با مردم ترکیه پس از زمین لرزه‌های ۱۷ بهمن ماه که جنوب ترکیه را لرزاند و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت، تشکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha