۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 818
کد خبر: 85062190
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویکرد دوگانه آمریکا در قبال برنامه اتمی پاکستان 

۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85062190
رویکرد دوگانه آمریکا در قبال برنامه اتمی پاکستان 

اسلام آباد - ایرنا - آمریکا همواره در مقابل برنامه اتمی پاکستان مواضع متناقض و دوگانه‌ای در پیش می گیرد، از یک سو عنوان می کند که نسبت به ایمنی زرادخانه های اتمی آن نگران نیست و از سوی دیگر  در قبال دریافت وام توسط پاکستان از صندوق بین المللی پول، پیش شرط بهبود ایمنی زرادخانه این کشور را مطرح می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، دولت این کشور همواره با رویکرد دوگانه و یکجانبه ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای خود مواجه بوده و آن را بهانه و ابزاری برای فشار واشنگتن علیه اسلام‌آباد می‌دانند، این درحالی است که فرمانده سنتکام مدعی شد که آمریکا نسبت به ایمنی زرادخانه‌های اتمی پاکستان نگران نیست.

پاکستان با حدود 165 کلاهک هسته ای در زرادخانه هایش، در کنار هند، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی جزو دارندگان سلاح هسته ای در جهان به شمار می رود .

پاکستان در سال ۱۳۷۶ شمسی (۱۹۹۸ میلادی) در پاسخ به اقدام کشور هند، آزمایش هسته‌ای انجام داد. این کشور دارای چند سری موشک های هسته ای و بالستیک است. این کشور جنوب آسیا در بهمن ماه امسال (1401) میزبان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود .

به هرحال، پاکستان ، هند و البته رژیم صهونیستی با وجود اینکه سلاح های هسته ای در اختیار دارند، جزو امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان -پی-تی) نیستند.

مواضع جدید ژنرال ارشد آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای پاکستان درحالی عنوان می‌شود که روزهای اخیر سیاستمداران پاکستانی نسبت به فشارهای خارجی و در راس آن فشارهای آمریکا بر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور که به اعتقاد آنها با هدف سنگ اندازی در مسیر درخواست پاکستان برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول صورت می گیرد، به شدت ابراز نگرانی کردند.

هرچند دفتر نخست وزیری پاکستان و وزارت امور خارجه این کشور هرگونه فشار بر برنامه‌های هسته‌ای اسلام‌آباد را قویا رد کردند با این حال برخی از رهبران سیاسی پاکستان خواستار اعلام مواضع شفاف از جانب نخست وزیر شده‌اند.

در عین حال آمریکا و برخی از متحدان غربی آن همواره از سوی پاکستان به دلیل فشار بر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای اسلام‌آباد مورد سرزنش قرار گرفته‌اند.

مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا سال گذشته مدعی شد که وی نسبت به تهدیدهای پیش روی برنامه اتمی پاکستان و امنیت این کشور ناشی از خروج سریع ایالات متحده از افغانستان به جو بایدن هشدار داده است.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده نیز مهرماه امسال برنامه‌های اتمی پاکستان را غیر منسجم و این کشور را خطرناک دانست که البته با خشم رهبران پاکستانی مواجه شد و درپی آن «شهباز شریف» نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان نیز سخنان جو بایدن را نادرست و گمراه‌کننده دانست.

براساس این گزارش، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز گذشته در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که پاکستان در شرایط فعلی با بحران بودجه، معیشت و نابسمانی سیاسی روبرو است.

مایکل کوریلا اظهار داشت که تروریسم چالش دیگری پیش روی پاکستان است که پس از پایان آتش‌بس میان دولت و تروریست‌ها، حملات گروه طالبان پاکستانی شدت گرفت.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با فرمانده ارتش پاکستان مدعی شد که واشنگتن خیالش از برنامه‌های هسته‌ای پاکستان راحت و نسبت به تدابیر ایمنی و حفاظتی آن مطمئن است.

اوایل اسفندماه امسال یکی از سیاستمدار ارشد و نماینده مجلس سنای پاکستان با اشاره تلویحی به سیاست‌های زورگویانه آمریکا و همزمان شرایط سخت صندوق بین المللی برای اعطای وام به اسلام‌آباد، نسبت به تحت فشار بودن برنامه‌های هسته‌ای پاکستان و روابط با شرکای راهبردی این کشور ابراز نگرانی کرد.

سناتور «رضا ربانی» از حزب مردم پاکستان که بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ ریاست مجلس سنای این کشور را برعهده داشت با اشاره تلویحی به آمریکا هشدار داد: مردم پاکستان حق دارند که بدانند آیا برنامه هسته‌ای کشور تحت فشار قرار دارد یا خیر.

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد که آیا پاکستان برای تسهیل حضور نظامی یک "قدرت امپریالیستی" در منطقه تحت فشار است و آیا مردم پاکستان حق ندارند که بدانند روابط راهبردی اسلام‌آباد با چین در خطر است.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفته گذشته اعلام کرد که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور هرگز و هیچ وقت در دستور کار مذاکره با هیچ کشور و یا نهاد بین المللی قرار ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha