اشک و لبخند ساکنین دیار فارس در نخستین سال قرن جدید و داغی که بر دل نشسته

شیراز-ایرنا-مردم فرهنگ دوست دیار فارس و شهر تاریخی شیراز در سال ۱۴۰۱ رویدادهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردند اما داغی سنگینی در نخستین سال قرن جدید شمسی بر دل مردم این دیار نشست که تا قرن‌ها جای آن باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، اهالی استان فارس در سال ۱۴۰۱ رویداهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردند از سیلاب استهبان گرفته تا حوادث جاده‌ای و مرگ دلخراش هم وطنان در تصادفات،اما سنگین ترین رخداد شهر تاریخی و فرهنگی شیراز و دیار فارس در این سال حادثه تروریستی کوردلانه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که داغ غروب چهارم آبان ماه نخستین سال قرن جدید را بر دل و جان اهالی این دیار باقی گذاشت.

چهارم آبان ۱۴۰۱ فردی مسلح به زائران بی دفاع حرم مطهر شاهچراغ (ع) حمله کرد که ۱۳ نفر شهید و ۳۰ نفر از هموطنان مجروح شدند. این اقدام که مسئولیت آن را گروهک تکفیری داعش برعهده گرفت، موجی از محکومیت در سطح ملی و بین‌المللی را در پی داشت.

اغلب اهالی فارس و مسئولان شهری و استانی تلخ ترین رخداد سال ۱۴۰۱ را این حمله به حرم مطهر شاهچراغ عنوان کردند.

علی اصغر خردسال یکی از شهدای این حادثه تروریستی بود که غروب چهارم آبان ۱۴۰۱ به همراه خانواده برای زیارت به فارس و شیراز آمد اما این خردسال مسافر در بغل پدر جان باخت و به فیض شهادت نائل شد.

آرتین سرایداران نیز کودک دیگری است که سه نفر از افراد خانواده شامل پدر ،مادر و برادرش را در این حادثه کوردلانه از دست داد و هرچند که عزیز دل ملتی شد اما قطعا زخم این رخداد تلخ را همیشه به تن خواهد داشت.

زنان،کودکان و مردان بی گناه دیگری نیز در این رخداد تلخ جان خود را از دست دادند و هرچند که عامل اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) که با نام های مستعار متعددی از جمله ابوعایشه، حامد بدخشان و سبحان معروف بود در شامگاه چهارم آبانماه در جریان درگیری با نیروهای انتظامی کشته شد و ۲ تن از همدستانش نیز در چنگال قانون گرفتار شده و به اعدام محکوم شدند اما سنگینی این داغ قطعا سالیان سال بر شانه اهالی فارس سنگینی خواهد کرد.

اشک و لبخند ساکنین دیار فارس در نخستین سال قرن جدید و داغی که بر دل نشسته

تلخ و شیرین سیلاب

بارندگی شدید در شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و داراب استان فارس در آخرین روز تیرماه ۱۴۰۱ منجر به جاری شدن سیلاب در این مناطق شد که ۲۱ نفر که در حاشیه رودخانه اتراق کرده بودند، گرفتار سیلاب شده و جان باختند و ۲ نفر نیز مفقود شدند.

این حادثه تلخ طبیعی اما جلوه هایی از نوع دوستی و مهروزی اهالی فارس که سابقه دیرینه‌ای دارد را به رخ کشاند به نحوی که سه جوان فداکار در سیلاب استهبان با موتورسیکلت و یا با دویدن در مسیر رودخانه و اطلاع‌رسانی به مردم درباره وقوع سیل، جان تعداد زیادی از گردشگران را از غرق شدن نجات دادند و از بروز فاجعه‌ای بزرگتر جلوگیری کردند.

صدها نفر از شهروندان مناطق شرقی فارس و شهرستان استهبان بی خبر از هرجا خود را به آغوش طبیعت سپرده و در داغی آخرین روز تیرماه ۱۴۰۱ در کنار رودخانه رودبال حضور یافته بودند تا گرمای جانسوز تابستان را از تن بزدایند.

به یکباره سیل به راه افتاد و هزاران نفر از شهروندانی که در روز تعطیل برای فرار از گرما به دامان طبیعت و رودخانه رودبال پناه آورده بودند را غافلگیر کرد.

اما سیلی این سیل نیز مانند سیلاب های گذشته نتوانست حتی اندکی از فرهنگ مهرورزی و مهمان نوازی اهالی فارس بکاهد یا آن را کمرنگ کند.

سه جوان فداکار به نام حمیدرضا فاطمی‌نیا،رضا علیپور و نادر امید که بسیاری در آن روزها در شبکه‌های مجازی به آنها بزرگ مرد لقب دادند با موتورسیکلت و یا پای پیاده در طول مسیر سیلاب و رودخانه رودبال به راه افتاده و فریادزنان مردم بی خبر را از وقوع سیلابی خطرناک با خبر و جان صدها نفر را نجات دادند.

تا جایی که به گفته فرماندار استهبان، اقدام فداکارانه این سه جوان جان صدها نفر را در این سیلاب نجات داد.

دستاوردهای یکساله دولت در فارس؛ از اشتغال جوانان تا بازگشت صنایع راکد به تولید

استاندار فارس در گفت و گوی تصویری با ایرنا، آبرسانی به تعداد قابل توجهی از روستاها، افزایش بیش از ۲۰ درصدی سهم تعیین شده اشتغال، بازگشت بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی راکد به عرصه تولید، بهره برداری از بزرگراه‌ها و آغاز نهضت ملی مسکن را از مهمترین اقدام های دولت در یکسال گذشته در استان عنوان کرد.

اشک و لبخند ساکنین دیار فارس در نخستین سال قرن جدید و داغی که بر دل نشسته
تلخ و شیرین های ۱۴۰۱ از نگاه شهردار شیراز

شهردار شیراز در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا پیرامون رویدادهای تلخ و شیرین سال ۱۴۰۱ گفت: رویدادهای تلخ این سال که به مدیریت شهری مربوط می شود می‌توان به تورم و گرانی و تاثیر آن بر اقدامات عمرانی اشاره کرد.

محمدحسن اسدی افزود: قیمت اقلامی ازجمله سیمان،آرماتور،قیر،کابل ،سیم،تاسیسات و دستمزد در فعالیت های شهرداری تاثیرات مستقیمی دارد و بی ثباتی بازار مشکلات زیادی را در سال جاری برای مدیریت شهری به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه قیمت ارز و طلا بر فعالیت های ساخت و ساز نیز موثر است،اظهارکرد: گرانی و تورم در سال ۱۴۰۱ برای شهرداری شیراز رویدادی ناخوشایند بود.

شهردار شیراز ادامه داد: حادثه تروریستی چهارم آبان ماه در شاهچراغ (ع) را می توان تلخ ترین رخداد سال ۱۴۰۱ در شیراز و استان فارس دانست که طی آن ۱۳ نفر از زائرین به شهادت رسیدند که بسیار ناگوار و تلخ بود.

شیرینی تعطیل نبودن هزار پروژه کلانشهر شیراز

وی در ادامه به رویدادهای شیرین در مدیریت شهری شیراز طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: با انسجام و همدلی بین ۱۳ هزار نفر پرسنل و مدیران شهرداری شیراز اکنون با وجود شرایط سخت اقتصادی هیچ پروژه تعطیل و نیمه تعطیلی در کلانشهر شیراز وجود ندارد.

اسدی ادامه داد: با حمایت شورای شهر و مسئولان استان تمامی پروژه‌های عمرانی شیراز اکنون در حال اجرا است و امسال بعضی طرح های عمرانی به بهره برداری رسیده و تعدادی پروژه جدید نیز آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تعطیل نبودن هیچ پروژه عمرانی و شهری در شیراز جز رویدادهای شیرین امسال است که در این شهر شاهد آن هستیم.

شهردار شیراز عنوان کرد: در حال حاضر بیش از هزار پروژه کوچک و بزرگ در شیراز در حال اجر است که این طرح ها به سطح ویژه، اولویت یک ،دو، سه ،محرومیت زدایی و ... تعریف شده است.

روی خوش اشتغالزایی

وعده رئیس جمهور در ابتدای سال ۱۴۰۱ ایجاد یک میلیون شغل در این سال بود که سهم استان فارس از این رقم ۵۹ هزار شغل هدفگذاری شده است.

استان فارس اولین استان کشور بود که اول دی ماه ۱۴۰۱ به این هدف دست یافت و تاکنون ۷۳ هزار شغل در این استان ایجاد شده است.

اشک و لبخند ساکنین دیار فارس در نخستین سال قرن جدید و داغی که بر دل نشسته

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس در گفت و گو با ایرنا با تشریح وضعیت اشتغالزایی و کارآفرینی سال ۱۴۰۱ این استان که به انتخاب برتری فارس در بین تمام استان‌های کشور منجر شده، گفت: وضعیت عملکردی و جایگاه این استان در حوزه مدیریت کارآفرینی و اشتغال در سال جاری به نحوی بوده که تاکنون فارس براساس شاخص‌های کشوری در حوزه اشتغالزایی در جایگاه نخست قرار دارد.

وحید خداپرست، با بیان اینکه براساس دستورالعمل کشوری اشتغال های ایجاد شده در هر استان باید در سامانه‌ای به نام رصد ثبت شود،افزود: تعهد اشتغالزایی سال جاری برای هشت استان کشور شامل تهران، فارس، کرمان، خوزستان، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و اصفهان بیش از ۵۰ هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: فارس تنها استان کشور با تعهد بالای ۵۰ هزار نفر اشتغال است که طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱ از مرز تعهد تعیین شده گذشته است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس تاکید کرد: در حال حاضر ۷۳ هزار شغل جدید طی سال ۱۴۰۱ در فارس ایجاد شده که با توجه به تعهد امسال این استان که ۵۹ هزار و ۸۷۰ شغل بوده حدود ۱۲۵ درصد برنامه هدف گذاری شده امسال در فارس محقق شده است.

تلخی‌ها در دل میراث باستانی و فرهنگ فارس

تپه پوستچی شیراز که به گفته باستان شناسان نخستین محل زندگی بشر در دشت شیراز است و آثار کشف شده از آن، قدمت این شهر را تا بیش از هفت هزار سال افزایش داده است، این روزها به محل چرای دام و گوسفندان تبدیل شده است.

اشک و لبخند ساکنین دیار فارس در نخستین سال قرن جدید و داغی که بر دل نشسته
تپه باستان زیر پای گوسفندان

این خبر تلخ از میراث فرهنگی فارس دل هر فرهنگ دوست و دوستدار وطن و میراث این دیار را به درد و تن میراث فرهنگی فارس را به لرزه در آورد یا تبلیغ لباس در کنار آثار تاریخی مجموعه تخت‌جمشید بدون هماهنگی از خبرهای دیگری است که نگرانی ها درباره آسیب به این آثار تاریخی ارزشمند را برانگیخت.

کلیپی امسال در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن، تعدادی دختر جوان در محوطه میراث جهانی تخت جمشید به تبلیغ لباس پرداخته اند؛ در این پیوند، مسئول یگان حفاظت این مجموعه تاریخی تأکید کرد: این کار بدون هماهنگی با مدیران این مجموعه انجام‌شده است.

تعطیلی نگارخانه تاروپود شیراز به دلیل پایان قرارداد بهره‌بردار یکی دیگر از خبرهای ناگوار دیار فارس بود که در سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

نگارخانه تاروپود یکی از نگارخانه‌های شهر شیراز در ورودی حیاط مصفای محوطه مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در نزدیکی آرامگاه حافظ، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد؛ تعطیلی که علت آن از سوی این مرکز، پایان قرارداد بهره‌بردار این نگارخانه اعلام شد.

روی خوش میراث در سال ۱۴۰۱

شناسایی شالوده ۲ برج بزرگ در کاوش‌های پایتخت گمشده هخامنشیان ازجمله خبرهای خوش میراثی این استان در سالی که امروز آخرین طلوع خورشید را در آن تجربه کردیم بود.

در سال ۱۴۰۱ دوازدهمین فصل کاوش های باستان شناسی تل آجری، پارسه تخت جمشید به پایان رسید که به گفته سرپرست این کاوش‌ها، باستان‌شناسان در این فصل کاوش، فونداسیون (شالوده) ۲ برج بزرگ ضلع شمال شرقی و شمال غربی این دروازه تاریخی و همچنین ایوان و کریدور (راهرو) شمالی این بنا را به صورت کامل شناسایی و آشکار کردند.

در نخستین سال قرن جدید ۹ اثر طبیعی در استان فارس به ثبت ملی رسید که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در این باره گفت: ۹ اثر طبیعی استان فارس شامل برخی تالاب‌ها و نرگس‌زارها در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در این سال همچنین۱۱ شی تاریخی استان فارس در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد که در حال حاضر در موزه تاریخ تجارت جندی شاپور شیراز به نمایش درآمده‌اند.

احیای جشنواره منطقه‌ای تئاتر خبر خوش حوزه فرهنگ استان فارس در سالی که گذشت بود که بر اساس آن فارس میزبان ۹ استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر شد.

برگزاری این جشنواره در شیراز زمینه‌ساز اتفاقات خوب برای بخش هنرهای نمایشی در استان فارس خواهد بود.

لبخندها و نگرانی ها در میان معلمان،دانش آموزان و دانشگاهیان

تایید و صدور احکام رتبه‌بندی بیش از ۵۷ هزار نفر از معلمان فارس در آخرین روزهای سال کام فرهنگیان این استان را شیرین کرد.

در اسفندماه ۱۴۰۱ دانش‌آموزان شیراز، کوار و سروستان با علائم تنگی نفس راهی بیمارستان شدند که این خبر موجی از نگرانی ها را در دل دانش آموزان و والدین آنها انداخت.

بنابر اعلام متولیان آموزش و پرورش؛ دانش‌آموزان شیراز، کوار و سروستان در پی استشمام بوی نامطبوع، دچار تنگی نفس و راهی بیمارستان شدند.

طرح موضوع واگذاری ساختمان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و نقل مکان اجباری آن از محل کنونی که در همسایگی و دیوار به دیوار آرامگاه حافظ است، هر چند سال یکبار به موضوعی برای نگرانی فرهنگ دوستان و استادان دانشگاه تبدیل می‌شود و در سال ۱۴۰۱ نیز مجددا این موضوع دل دانشگاهیان و ادبیات دوستان استان فارس و شیراز را به لرزه درآورد.

خبر دیگری که حاکی از این بود که دانشگاه شیراز در شمار برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌ کشاورزی و جنگل داری قرار گرفته است نیز جز خبرهای خوش دانشگاهی سال ۱۴۰۱ در فارس است که بر اساس نظام ارزیابی کیو. اس ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در شمار برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌ کشاورزی و جنگلداری قرار گرفت.

سال ۱۴۰۱ و نخستین سال قرن جدید با هزاران خبر و رویداد تلخ و شیرین توام با اشک‌ها و لبخندهای مردم این دیار فرهنگی و کهن به آخرین روز رسید و امید است که سال پیش رو به از این سال باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha